Pokud byste chtěli navštívit kolébku elektromobility v Evropě, vydali byste se s největší pravděpodobností do Skandinávie. A tak jsme se tam osobně vypravili i my a zkoumali, proč elektromobilita ve Skandinávii tak vzkvétá.
Elektromobilita ve Skandinávii vzkvétá
Články na téma rozvoj elektromobilů:
- Elektromobilita a elektromobily v Norsku
- Historie elektromobilů: Jak to všechno začalo
- Jaká je budoucnost elektromobilů?
- Čínské elektromobily a jejich vývoj
- Amazon Van – budoucnost rozvážkových služeb je elektrická
- Jak vypadá elektromobilita ve Skandinávii - právě čtete
- Elektromobilita potkala i taxi v Londýně
- Kanada představila plán na přechod k elektromobilům
- Čínská automobilka BYD ovládla rakouský tendr
- Elektrifikace flotil zásilkových firem v USA
- Evropská unie a její clo na dovoz elektromobilů z Číny
Podpora
Podpora je bezpochyby jedním z hlavních důvodů, proč se celá elektromobilita ve Skandinávii tak dobře nastartovala. Obecně můžeme podporu rozdělit na dotace – třeba na nákup elektroauta nebo k vybudování infrastruktury – a na daňové úlevy. Někteří dotacím fandí a uvítali by je i u nás, jiní jsou toho názoru, že to křiví trh. Ať je to jakkoliv, pravdou je, že v zemích jako je Dánsko, Švédsko a Norsko to bezezbytku splnilo svůj plánovaný účel.
Aktuálně jsou ale dotace hodně na ústupu a trendem se v roce 2023 stávají daňové úlevy. V Dánsku třeba elektroauta platí pouze 40 % z daně za registraci auta, platí také minimální silniční daň. Ve Švédsku pak elektroauta také platí sníženou silniční daň a daňově je zvýhodněné i pořízení wallboxu na domácí nabíjení. Obě země přitom ještě nedávno měly vůči elektromobilitě poměrně silnou dotační politiku. Teď je však míra podpory v podstatě na stejné úrovni jako v České republice.
Také čtěte
I Norsko, dosavadní král v dotování elektromobilů, s masivními dotacemi přestalo. Naproti tomu razí heslo „znečišťovatel platí“. Provoz spalovacího auta je tak zatížen vyšší daní a poplatky za infrastrukturu, naopak elektromobily mají daně snížené. Celkem 20 evropských zemí se překvapivě stále drží dotací a nabízí finanční zvýhodnění na koupi elektromobilu. Skandinávské země přitom ukazují úplný opak.
Registrace nových aut
S trochou nadsázky by šlo říct, že ve Skandinávii už dotace nepotřebují, protože jim elektroaut jezdí dostatek. Pravdou je, že se povedlo nastartovat jasný trend, který si už žije vlastním životem a prodeje elektromobilů stabilně rostou. Norsko je v tomto případě opět lídrem – za červenec tohoto roku tvořili bateriové elektromobily 81,7 % veškerých prodaných aut. To je suverénně nejlepší hodnota na světě.
Švédsko a Dánsko, kde prodej elektromobilů v červenci dosáhl na 37,5 a 31,3 %, pak působí jako chudí příbuzní. I tak jsou to ale velmi dobrá čísla. Vždyť i takové Německo zaznamenalo v červenci jen 20% podíl nově prodaných elektroaut. Česká republika, kde nové elektromobily tvořili jen necelá 3 % prodejů, je na úplném chvostu mezi evropskými zeměmi.
Zdroje energie
Všechno doposud řečené nemá samo o sobě moc velkou váhu. Skandinávské země však mají skutečný potenciál k naplnění původní myšlenky elektromobilů jako řešení klimatické krize. Pomyslné výfuky mimo auto zde totiž nemají prostor. Skandinávci celkem dbají na ekologii a udržitelnost. Nebo se tak alespoň prezentují a v průběhu naší cesty jsme stejný dojem nabyli i my. Potvrzují to však také syrová data. Ta říkají, že na severu jsou opravdoví mistři ve výrobě obnovitelné energie.
Nepřekvapivým premiantem je opět Norsko, které z obnovitelných zdrojů vyrábí pravidelně přes 98 % veškeré elektrické energie. Suverénně zde vedou vodní elektrárny, které následují ty větrné. Velmi dobře je na tom i Švédsko, kde přibližně 70 % pokrývají obnovitelné zdroje (voda a vítr) a zbytek ve většině pokryje jaderná energie. Elektromobil nabíjený takovou elektřinou pak má opravdu šanci přispět ke zlepšení klimatu a ve Skandinávii jsou v tom skutečně nejdál. I když globální přínos je spíše zanedbatelný.
Zdroj médií: Radim Krejčík.