Elektromobilita je ve většině vyspělých států trendem, kterému se v podstatě nedá vyhnout. Týká se to mimo jiné i Spojeného království, a to včetně ikonických londýnských černých taxíků.
Na elektrický pohon jezdí už polovina londýnských Taxi
Články na téma rozvoj elektromobilů:
- Elektromobilita a elektromobily v Norsku
- Historie elektromobilů: Jak to všechno začalo
- Jaká je budoucnost elektromobilů?
- Čínské elektromobily a jejich vývoj
- Amazon Van – budoucnost rozvážkových služeb je elektrická
- Jak vypadá elektromobilita ve Skandinávii
- Elektromobilita potkala i taxi v Londýně - právě čtete
- Kanada představila plán na přechod k elektromobilům
- Čínská automobilka BYD ovládla rakouský tendr
- Elektrifikace flotil zásilkových firem v USA
- Evropská unie a její clo na dovoz elektromobilů z Číny
Po Londýně se pohybuje až 15 tisíc typických černých vozidel taxi. Turisté si je oblíbili, dopustit na ně nedají často ani místní. Ochrana životního prostředí je ale ve světě automobilismu velkým trendem posledních let. Velkou měrou se do toho zároveň začínají propisovat i požadavky zákazníků, kteří elektromobily čím dál více vyžadují. Reagovat tedy muselo i londýnské taxi.
Nové statistiky ukazují, že v současné době je už téměř 7,5 tisíce londýnských taxíků bezemisní. Potvrzuje to i nedávné společné prohlášení společnosti Transport for London a britského výrobce London Electric Vehicle Company, jenž je tradiční součástí čínského giganta Geely. Ten vyvinul model TX pro sektor osobní dopravy.
Elektromobilita se rozmáhá už od roku 2018
Při pohledu do podrobností je zřejmé, že se s rozvojem elektromobility, v případě londýnských taxi, začalo již v roce 2018. V posledních měsících ale tempo ještě roste.
Také čtěte
Dostupná data ukazují, že londýnská taxi jsou vybavena prodlužovačem dojezdu v podobě 1,5 litrového benzinového motoru, který v praxi umožňuje zvýšit dojezd až o více než 100 kilometrů. Odborníci ale říkají, že londýnští taxikáři se k němu uchylují jen v malém procentu případů.
Malé černé ikonické taxíky od automobilky LEVC se však nacházejí i v dalších částech světa. Motoristé či turisté mají možnost se s nimi setkat kupříkladu i na území Saúdské Arábie, Singapuru, Rumunska, Egypta nebo Ázerbajdžánu.
Taxikář v Londýně? Náročné zkoušky i samotná práce zároveň
Pokud se zájemce v Londýně chce stát řidičem světoznámého taxi, nejde o nic jednoduchého. Motoristé musí studovat téměř tři roky, než jim toto oprávnění bude skutečně náležet. Potřebují totiž získat nejen licenci, ale rovněž i potřebné metropolitní vzdělání, které je známé pod názvem Knowledge of London. Finanční náročnost všech možných kurzů a oprávnění se v přepočtu pohybuje okolo 300 tisíc korun.
Dostupné statistiky ukazují, že úspěšnost finálních teoretických a praktických testů osciluje pod hranicí 50 procent. Studenti se totiž musí naučit tisíce míst a ulic, a to včetně několika orientačních bodů. Mezi ně se řadí kupříkladu nejznámější divadla, ambasády, hotely, kluby, nemocnice nebo třeba historické budovy.
I přes náročné zkoušky je ale zájem o taxikaření v ulicích Londýna značný. Počet turistů ve městě totiž po nedávné několikaměsíční pandemii nemoci covid-19 postupně roste, což pro řidiče znamená, že mají i hodně práce. Do Londýna navíc každý rok míří desítky tisíc cizinců, kteří se velmi často živí právě i jako řidiči taxi.
Jeden elektrický taxík vyjde asi na 2 miliony
Společnost LTDA říká, že jeden taxík s elektrickým pohonem vyjde zájemce zhruba na 2 miliony korun. I přes značné náklady je však tempo rozvoje elektromobility v Londýně poměrně značné. Každý týden se totiž na londýnské ulice připojí až 50 nových elektrických taxi vozidel. Už za pár let tak tradiční spalovací motory mohou být minulostí.
Automobilka LEVC, která londýnské taxíky TX vyrábí, se pomalu pouští i do úplně nového segmentu. Po vzoru Lexusu, PSA či Mercedesu chce v roce 2024 větší měrou proniknout do oblasti velkokapacitních osobních dodávek. Výroba by měla běžet na území Číny a uvažuje se i o tom, že tato vozidla by mohla v budoucnu brázdit právě také londýnskými ulicemi.
Zdroj médií: Depositphotos.