Evropští motoristé se dlouho bránili automatům. Jsme v tomto směru velmi konzervativním kontinentem, nicméně postupně jsme akceptovali, že automatické řazení může být i docela fajn, takže rok od roku podíl automatů vůči manuálům roste. Stále se však opakují ty samé chyby, kterými si řidiči drahé skříně ničí.
Automatické převodovky a největší omyly
Články na téma vše o automatických převodovkách:
- Jak poznat špatnou automatickou převodovku?
- Největší mýtus o automatických převodovkách
- Servis, oprava, repase a výměna automatické převodovky
- Rizika výměny oleje v automatu s vysokým nájezdem
- Automatická převodovka – tři největší omyly a hříchy řidičů - právě čtete
- Automatická převodovka a největší omyly kolem ní
- Oprava automatické převodovky a její cena
Největší omyl ze všech – olej
Zde musíme uznat, že mají obří díl viny na bedrech samy automobilky. Mnoho jich udává olejovou náplň v automatické převodovce jako „doživotní“. Ať už si pod tím představují cokoliv, je to špatně. Odborníci a opraváři automatů doporučují výměny v případě DSG převodovek a hydroměničů po 60 tisících kilometrů, u CVT převodovek dokonce po 30 tisících.
Starý zdegradovaný olej neplní správně svoji funkci, má posunutou viskozitu a je plný otěrů a mikročásteček kovu. Ano, kovy zachytí magnety, zbytek nečistot by měl pochytat filtr. Bohužel, často je tak ucpaný, že neplní svoji funkci a nechává v jemné mechanice kolovat kdeco. Takže když už necháte vyměnit olej, chtějte to ideálně s proplachem a výměnou filtrů (někdy bývají filtry dva a měnit se dá pouze jeden).
Také čtěte
Vyřazování do N
Ať už to uděláte za jízdy, nebo třeba na křižovatce, je to zcela zbytečné a starší automatické převodovky to může i poškodit. Vyřazení až tolik nevadí, problém je spíš s tím, když zařadíte znovu do polohy D a auto je již v pohybu. To pak dostane mechanika převodovky docela na frak. A proč lidé vyřazují do N? Nejčastěji to bývá zvyk z manuální převodovky, či snaha nebrzdit motorem například při jízdě z kopce.
Novější skříně jsou dělané tak, že si umí vyřadit samy, dělají to ovšem řízeně a jen tehdy, kdy se to hodí. Všechny automatické převodovky jsou však stavěné tak, aby uživatel (záměrně nepíši „řidič“) zařadil D, když vyjíždí a vyřadil do P v okamžiku, kdy dojede do cíle. Je možné to proložit třeba sportovnější jízdou v režimu S nebo ruční volbou převodů v režimu M, eventuálně zpátečkou, tedy posunem voliče do R. Na křižovatce klidně stůjte na brzdě, nebojte, konstruktéři s tím počítali a ničemu neubližujete. Přílišnou snahou převodovce pomáhat naopak můžete nadělat víc škody než užitku.
Neřešení závad
Možná byste se divili, kolik se prodává ojetin s nějakou závadou převodovky, o které původní majitel ani neví. Proč? Jednoduše si na ni zvykl. Typicky se jedná třeba o neochotu řadit trojku při pozvolném zvyšování otáček u hydroměničového automatu. Uživatel takového auta se jednou dvakrát podiví a pak zjistí, že musí na pedál plynu holt šlápnout o něco víc a pak tam trojka skočí. Když ale zrychluje velmi plynule, nechce se jí tam. Jedná se o mechanickou závadu, která vyžaduje opravu, mimochodem ne zrovna levnou.
Jakékoliv nestandardní chování převodovky řešte, nezkoušejte si na to zvykat. Ať už se bude jednat o cukání, podivné řazení nebo pazvuky při přeřazování, navštivte servis. Spoustu závad, dost možná nadpoloviční většinu, vyřeší výměna oleje a nastavení továrních hodnot tolerancí elektromechanické části. Najednou je řazení tiché, plynulé a auto se chová úplně jinak. Odkládání návštěvy servisu při závadě, nebo dokonce úplná ignorance blížící se poruchy, se většinou dost prodraží a nezřídka auto skončí v inzerci jako „Motor OK, automat na výměnu“.
Zdroj médií: Depositphotos.