Ochranu proti korozi některé automobilky, například Renault, dotáhly na úroveň, kdy to přestává být problém. Jenže pořád je dost aut, která korodují už po pár letech, čímž jim začíná tikat pomyslný odpočet do konce životnosti.
Jak lze zabránit korozi kovů na autě
Články na téma ochrana vozu před reznutím a korozí:
- Jak se zbavit rzi na karoserii jednoduše?
- Fungují ochranné spreje a nástřiky podvozku?
- Jak vyvařit prahy u auta
- Oprava rezavého blatníku
- Protikorozní ochrana auta v zimě
- Ochrana proti korozi – zkoušíme XCP Rust Blocker a WD-40
- Ochrana spodku vozidla a dutin proti korozi
- Jak zabránit korozi - právě čtete
- Jak automobilky brání korozi na autech?
- Jaká jsou auta s nejlepší antikorozní ochranou?
- Zkorodované brzdy mohou pěkně potrápit. Jak se rzi zbavit?
- Jak zabránit korozi auta - již brzy
Druhy koroze
Korozi obecně můžeme z hlediska její škodlivosti rozdělit na dva druhy. Tím pro nás užitečnějším je koroze povrchová, která se týká neželezných kovů. Stříbro, hliník nebo třeba měď se potáhnou zoxidovanou vrstvou. Ta v podstatě kov jako takový chrání a brání jeho hlubší strukturální korozi. Jenže pak tu máme kovy železné, což je třeba litina nebo ocel. Problém železa je ten, že nekoroduje pouze povrchově, ale rez ho postupně požírá a zasahuje hlouběji a hlouběji. Ve vyspělých zemích mimochodem koroze ročně působí škody ve výši 3 až 5 % DPH, což jsou obrovské částky.
Ve světě automobilů to pro nás znamená, že buď musíme dělat karoserie a ostatní díly nikoliv z oceli, ale třeba z titanové slitiny nebo z o něco levnějšího hliníku, nebo musíme ocel chránit před korozí. Pokusy s aluminiem tu byly a jsou, dá se říci, že vcelku úspěšné. Třeba takové Audi A2 nemá s korozí problém, na druhou stranu se hliníkové díly velmi těžko opravují. A u zmíněného titanu zase narážíme na ekonomickou náročnost, takže ten se do produkčních aut nedostal vůbec.
Holý kov = koroze
Zde se dostáváme k prvnímu problému a příčině korodujících prahů, ale i jiných částí karoserií aut. Ochrana totiž spočívá hlavně v zamezení přístupu čehokoliv k holému kovu. Proto jsou karoserie (a nejen ty) zinkovány a opatřovány různými druhy nátěrů od klasického lakování, až po nátěry plastické nebo nanesení vosku, to typicky do dutin. Zkrátka dokud se nedostane voda nebo vzduch ke kovu, je vše v pořádku. Jenže ony protikorozní ochrany jsou v rámci zachování životního cyklu aut dělané obvykle tak, že chrání přinejlepším první roky, v případě zmíněného Renaultu se lze dostat možná na šest, osm let.
Dostáváme se k zásadní chybě, kterou většina majitelů aut dělá. Korozi totiž řeší až tehdy, když se objeví, což je podle odborníků pozdě. Aby kovové díly odolávaly kovomorce co nejdéle, je třeba co nejdříve je proti ní chránit. Probíhá to obvykle tak, že se odstrojí plastové kryty, aby byla všechna místa dobře přístupná, vše se řádně očistí tlakovou vodou, na co ochrana přijít nemá, to se obalí folií a pak se nanáší třeba Dinitrol nebo jiné prostředky.
Ideální je nástřik hned po koupi auta
Jak nám potvrdila uznávaná špička v oboru pan Vladimír Trendl, který provádí právě nástřiky aut proti korozi, je skutečně důležité chránit kov ještě předtím, než reznout začne, tedy ideálně hned po koupi vozu. Pak už je to spíš jenom snaha co nejvíce korozi zpomalit. Eventuálně se dá třeba u vzácnějších automobilů s vyšší hodnotou řešit velmi časově náročná oprava spočívající v odřezání napadených částí a navaření nových plechů. Jenže pak boj začíná znovu od začátku.
Co udělat, aby koroze neměla šanci?
- S ochranou začněte co nejdříve. Koroze, která už bují, zvyšuje náklady na případnou opravu.
- Auto v zimě alespoň jednou za čas opláchněte, a to i ze spodu. Tlakovou vodou není problém se do většiny míst dostat. Nejhorší je sůl, která se usadí v dutinách a dalších místech, odkud voda ze silnice nemá moc šanci odtéct. Odpaří se, ale sůl zůstane.
- Zjistěte si, kde má vaše auto odtokové kanálky a pravidelně je čistěte. Zajišťují, aby se voda nedržela v místech, kde se držet nemá. Pro čištění je potřeba použít něco, co nepoškrábe lak uvnitř kanálku a neodhalí holý kov. Šťourat se v tom ocelovým drátem tedy není úplně ideální.
- Některá auta mají svá riziková místa (například jedničková Škoda Fabia a její problém s prahy), kterým je dobré věnovat zvýšenou pozornost. Obecně však představuje riziko u ojetin prostor kolem osvětlení SPZ na pátých dveřích a pak střešní okna. I zde jsou odtokové kanálky, na ty se bohužel velmi často zapomíná. V místě se pak drží nečistoty a voda, mimo jiné je to i obvyklá příčina zatékání do interiéru, ale především se tím zvyšuje riziko koroze.
- Pokud je to možné, v mrazech parkujte venku, po zbytek roku je to lepší v garáži. Nejhorší je parkovat na nesekané trávě.
Zdroj médií: Depositphotos.