Ochranu před korozí lze sice řešit dodatečně, ale to nejdůležitější je, aby vůz měl solidní základ protikorozních opatření už z výroby. Jak výrobci svá auta chrání a co proti korozi dělají?
Ochrana před korozí auta je z větší části na automobilce
Články na téma ochrana vozu před reznutím a korozí:
- Jak se zbavit rzi na karoserii jednoduše?
- Fungují ochranné spreje a nástřiky podvozku?
- Jak vyvařit prahy u auta
- Oprava rezavého blatníku
- Protikorozní ochrana auta v zimě
- Ochrana proti korozi – zkoušíme XCP Rust Blocker a WD-40
- Ochrana spodku vozidla a dutin proti korozi
- Jak zabránit korozi
- Jak automobilky brání korozi na autech? - právě čtete
- Jaká jsou auta s nejlepší antikorozní ochranou?
- Zkorodované brzdy mohou pěkně potrápit. Jak se rzi zbavit?
Zlí jazykové tvrdí, že automobilky nechávají svá auta reznout schválně, aby přinutily majitele to staré odložit a přijít si pro nové. Na tom možná něco bude, na druhou stranu, řešit protikorozní ochranu skutečně komplexně je dost nákladné a zvyšovalo by to celkovou pořizovací hodnotu auta, protože ve výrobním procesu by přibylo několik dalších kroků.
Konstrukční opatření
Kdysi dávno se automobilky snažily bránit tomu, aby do dutin karoserie jakkoliv pronikala voda a vlhkost. Byl to předem prohraný boj, protože voda si vždycky nějakou cestičku najde. V současné době se to řeší jinak a už prvotních návrzích s počítá s tím, že voda se zkrátka do některých míst dostane. Typicky se jedná třeba o dveře. Utěsnit stahovací okénka tak, aby po nich voda nestékala dolů do dveří, je prakticky nemožné. Efektivnější řešení problému je, nechat vodu volně odtéci spodní částí dveří pomocí k tomu určených otvorů. Odtud se dostane na práh a po něm steče pod auto.
Velmi podobně se řeší i střešní okno. Pakliže ho má vůz ve výbavě, jsou většinou odtokové otvory pro vodu v přední části. Je tam takový malý trychtýřek, na kterém je nasazena hadička vedoucí A sloupkem někam do podběhu. Pakliže se nečistotami odtokové otvory neucpou, fungují bezvadně a problém s vlhkostí efektivně řeší.
Také čtěte
Za konstrukční nedostatek lze považovat jakoukoliv situaci, kdy se na nějakém místě v autě voda drží. Nejčastěji se jedná o výplně akustické, které jsou umístěné třeba za kryty podběhů. Není vůbec nic špatného na tom, když hmota vlhkost nasaje a trvá den dva, než vyschne. S tím se tak nějak počítá. Problém je, že se do místa dostane voda, tlumicí hmota ji nasaje jak houba, ale pak nemá kudy odtékat, případně není prostor natolik otevřený, aby docházelo k vysušování prouděním vzduchu.
Jeden velký autoproducent, který stavěl svoji reklamní kampaň na poměřování se sousedem, měl svého času problémy i s plastovými zátkami v odtokových otvorech v prazích. Ty byly osazeny při výrobě někdy před opuštěním továrny a prodejem vozu mělo dojít k jejich odstranění, jenže nestalo se tak. Vůz tak doputoval k zákazníkovi, přišla první jízda v dešti a od té doby se zkrátka odkudsi neustále ozývalo šplouchání. Když pak v autorizovaném servisu vytáhli z prahů zátky, vytekl z každého prahu kýbl vody.
Povrchová ochrana kovů
Nejhorší je situace, kdy rez začne mohutně hlodat v karoserii. Základem ochrany je galvanické pokovení, spojené s dalšími vrstvami, včetně finálního laku. Pakliže není vůz opatřený třeba čirou fólií, je to, co stojí mezi kovem a vnějším prostředím, jedinou ochranou před korozí. Vrstva to není nikterak silná a trpí zejména na mechanická poškození odletujícími kamínky, které si mohou snadno prorazit cestu až na holý kov. Okem těžko zaregistrovatelný vryp je vstupním místem pro vzdušnou vlhkost a směs soli a vody v zimě.
Zatímco karoserie většinou dostane ochranu solidní, podvozkové díly na tom bývají hůř. Nápravnice jsou většinou opatřené jen základním černým nátěrem, který vydrží první dvě tři zimy, pak povolí, oloupe se a vystaví holý kov vnějším vlivům. Dražší auta mívají někdy nápravy z velké části z hliníku, který se časem potáhne vrstvičkou oxidace, ale nekoroduje do hloubky.
Nátěry rizikových míst podvozku
Už při výrobě se dá pomoci spodní části auta k větší trvanlivosti pomocí nejrůznějších směsí podobných bitumenu. Je to silná vrstva, která je nanášena na kritická místa, kde lze očekávat, že bude docházet ke vzniku koroze. Nelze to samozřejmě srovnat s kompletním nástřikem dělaným specializovanou firmou, ale často i toto opatření umí velmi efektivně chránit.
Zakrytování podvozku
Zde není primárním cílem ochrana proti korozi, ale snížení aerodynamického odporu. Plastové kryty však zabraňují třeba kamínkům v otloukání auta ze spodu, stejně tak omezují ostřik vodou z vozovky. Druhým dechem však musíme dodat, že se pak podvozek o to hůř oplachuje tlakovou vodou, což je jedna z nejlepších prevencí koroze třeba v zimě.
Zdroj médií: Depositphotos.