Při pátrání po vhodné protikorozní ochraně jsem narazil na přípravek XCP Rust Blocker, u kterého prodejce udává, že v testech je bezkonkurenční. Rozhodli jsme se to vyzkoušet.
Ochrana proti korozi auta – zkoušíme XCP Rust Blocker a WD-40
Články na téma ochrana vozu před reznutím a korozí:
- Jak se zbavit rzi na karoserii jednoduše?
- Fungují ochranné spreje a nástřiky podvozku?
- Jak vyvařit prahy u auta
- Oprava rezavého blatníku
- Protikorozní ochrana auta v zimě
- Ochrana proti korozi – zkoušíme XCP Rust Blocker a WD-40 - právě čtete
- Ochrana spodku vozidla a dutin proti korozi
- Jak zabránit korozi
- Jak automobilky brání korozi na autech?
- Jaká jsou auta s nejlepší antikorozní ochranou?
- Zkorodované brzdy mohou pěkně potrápit. Jak se rzi zbavit?
To, že je jeho produkt nejlepší ze všech, uvádí snad každý výrobce prakticky čehokoliv. I u levného salámu se na etiketě dočtete, že je určený pro labužníky, ale nezávislé testování ukáže, že neobsahuje ani polovinu deklarovaného obsahu masa. Něco podobného samozřejmě lze očekávat i u chemie určené k ochraně auta proti korozi. Jelikož se na tuto problematiku aktuálně hodně zaměřujeme, chceme pár produktů vyzkoušet a odhalit ty, u kterých vítězí marketing nad kvalitou.
XCP Rust Blocker
Při hledání mi tento výrobek padl do oka, protože na webu se hned několikrát uvádí, že se jedná o naprostou špičku, vhodnou zejména pro místa chráněná proti vnějším vlivům. Tam by měl vydržet ochranný povlak několik let, na místech nekrytých a vystavených vnějším vlivům pak několik měsíců.
Pod vlivem superlativ jsem tedy jedno balení objednal, a to ve stáčené formě. S očekáváním jsem rozbalil krabici, kterou kurýr dovezl, a našel v ní nádobu s podivně zapáchající hnědou kapalinou. Hned jsem to musel prubnout, takže jsem našel vzorový kus kovu, na který jsem XCP Rust Blocker nanesl štětcem.
Čekal jsem leccos. Domníval jsem se, že dojde k vytvoření ochranné vrstvy podoby jakou má třeba bitumen. Namísto toho po dvou dnech od aplikace povrch na dotek lepil. Nechal jsem to další dva týdny na pokoji a hle! Lepení ustalo, ale celý povrch byl jakoby nalakovaný velmi měkkým lakem. Zkrátka neprodyšné uzavření materiálu. Ani po několikerém dešti a tropických vedrech v létě panujících se struktura neměnila.
WD-40
Oblíbený přípravek, který zvládá obrovskou spoustu věcí. Neměl by se používat primárně jako mazivo, ačkoliv i to údajně zvládá. Každopádně je to neodmyslitelná součást každé garáže nebo dílny. Schopnost povolovat zarezlé šrouby nebo ochránit kovové povrchy proti korozi má WD-40 skvělou. Ostatně WD znamená Water Displacement a číslo 40 značí čtyřicáté testované složení v řadě. Přípravek byl vyvinut s tím, že bude chránit kosmické rakety proti korozi způsobené kondenzací vody pod jejich pláštěm. A spousta testů ukazuje, že vodoodpudivý skutečně je.
Také čtěte
Když jsem pátral po tom, jak levně a účinně ochránit podvozek auta před korozí, pár lidí mi poradilo právě WD-40 a jeho aplikaci jednou za dva měsíce. Prostě komplet spodek přestříkat sprejem a je hotovo. Osobně mi to zní jako ne úplně dobrý nápad z vícero úhlů pohledů. Někdo zase tvrdil, že WD-40 vystříkává prahy a dutiny, což mi přijde jako o něco lepší nápad. Přeci jenom podvozek je potřeba chránit asi spíš něčím, co udělá souvislou silnější vrstvu, kdežto v dutinách může být klidně něco olejové konzistence. Buď jak buď, rozhodl jsem oba přípravky vyzkoušet.
Testovací metodika
Nemám doma profesionální laboratoř, takže pracuji jen s tím, co je k dispozici. Pro zkoušku jsem potřeboval sehnat dva stejné kusy kovu, respektive kusy stejného složení. A samozřejmě co nejvíc korozivního, takže ideálně z uhlíkové oceli. Takovou najdete obvykle všude, kde je potřeba něco řezat, protože uhlíkovka je tvrdá. Nevýhodou je, že snadno oxiduje, tedy rezne, což je ale přesně to, co tentokrát potřebujeme.
Po chvíli jsem našel vhodné testovací subjekty v podobně dvou plátků do přímočarky. O těch dobře vím, že velmi snadno korodují, protože jsem jeden omylem zapomenul venku. Za měsíc byl na vyhození.
Aby bylo vše jasně vidět, oba plátky jsem zbavil barvy a obrousil je smirkovým kotoučem. Vymýšlel jsem, jak je umístit venku, aby byly vystaveny vedrům i dešti. Nakonec jsem je jednoduše zavěsil, aby skutečně slízly každou přeháňku. Ještě předtím jsem je však doslova vymáchal v obou protikorozních přípravcích.
Ano, jsem si vědom, že srovnávat univerzální přípravek a něco, co je určeno jen a pouze jako protikorozní ochrana, není úplně fér, ale tohle ani srovnání být nemá. Spíš mě zajímá, jak dlouho která chemie vydrží chránit kov před vnějšími vlivy. Kontrolu budu provádět denně, předpokládám, že minimálně první týden to bude spíš jenom formalita. Dost možná se začínající koroze dočkám až po několika měsících. Uvidíme!
Pakliže byste měli tip na nějaké jiné přípravky, které by stály za vyzkoušení, budu rád za tipy!
Zdroj médií: Jakub Mokříš.