Zákon řidičům ukládá povinnost jezdit jen na pneumatikách s patřičně hlubokým dezénem. Jak ale poznat, jestli už je čas na výměnu nebo pláště ještě vydrží?
Jak poznat sjeté pneumatiky? A jak změřit hloubku dezénu pneumatiky?
Články na téma sjeté pneumatiky:
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Nerovnoměrné sjíždění pneumatik
- Jak poznat sjeté pneumatiky a jak změřit hloubku dezénu - právě čtete
- Jak zjistit, kolik milimetrů má vzorek vašich pneumatik
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Pokuta za staré a sjeté pneumatiky
- Ojeté pneumatiky a rizika s nimi spojená
- Nevhodné pneumatiky v Chorvatsku a Itálii
- 5 důvodů, proč vyměnit opotřebované pneumatiky
- Jak správně změřit vzorek pneumatiky? - již brzy
Minimální hloubka dezénu letních a zimních pneumatik
Zákon hovoří jasně - pro letní pneumatiky je minimální hloubka dezénu 1,6 mm, pro zimní pneumatiky je minimální hloubka dezénu 4 milimetry. Pozor, pokud jezdíte na zimních pneumatikách v létě, nemusejí mít pláště 4 milimetry, ale postačí "letních" 1,6 mm.
Jak změřit hloubku dezénu pneumatiky
Poznat, jak je dezén hluboký je poměrně jednoduché. Pokud pomineme trochu neprofesionální měření pomocí pětikoruny, tak nejsnazší je to pomocí k tomu přímo určené plastové měrky o velikosti kreditní karty, která se dá koupit často třeba na benzínkách.
Hodně často bývá kombinovaná s žetonem do nákupního košíku, což je někdy k nezaplacení. Měřit se dá i pomocí posuvného měřidla (šuplery). Ať už to budete provádět jakkoliv, je vždycky ideální vytočit kola ven z podběhů, což měření dost usnadní a zpřístupní celou šířku běhounu pneumatik.
Jak poznat sjeté pneumatiky
Samotné měření samozřejmě nemůže probíhat jen tak kdekoliv. Ideální je zhruba uprostřed vzorku, kde by se také měly nacházet kontrolní plošky. Ty jsou obvykle bílé nebo zelené a pokud jsou zarovnané se zbytkem dezénu, je guma sjetá a potřebujete novou.
Pozor také na to, když je pneumatika sjetá nerovnoměrně. Zkuste si změřit hloubku vzorků u jednoho a pak u druhé okraje. Pokud se významně liší, začněte pátrat po příčině. Tou je nejčastěji špatně seřízená geometrie nebo unavené zavěšení kol.