Za sjeté pneumatiky můžete od příslušníků Policie České republiky získat nepěknou pokutu. Jaká je minimální hloubka dezénu u letních a zimních pneumatik? Na jak starých pláštích je ještě bezpečné jezdit a v jakém případě je raději vyměnit?
Co vám hrozí za staré a sjeté pneumatiky?
Články na téma sjeté pneumatiky:
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Nerovnoměrné sjíždění pneumatik
- Jak poznat sjeté pneumatiky a jak změřit hloubku dezénu
- Jak zjistit, kolik milimetrů má vzorek vašich pneumatik
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Pokuta za staré a sjeté pneumatiky - právě čtete
- Ojeté pneumatiky a rizika s nimi spojená
- Nevhodné pneumatiky v Chorvatsku a Itálii
- 5 důvodů, proč vyměnit opotřebované pneumatiky
- Jak správně změřit vzorek pneumatiky? - již brzy
U letních pneumatik je minimální dovolená hloubka dezénu 1,6 mm (odborníci se však shodují, že je vhodné plášť vyměnit, pokud má již mezi 2-3 mm). Na mokrém povrchu podle testů 3 milimetrový vzorek brzdí až o 44 % lépe než vzorek o hloubce 1,6 mm. Čím hlubší vzorek znamená také vyšší odolnost vůči aquaplaningu.
Zimní pláště mají stanovenou minimální hloubku dezénu na 4 milimetry. Nové zimní pneumatiky mají kolem 9-10 milimetrů. U celoročních pneumatik je nový vzorek asi 8-9 milimetrů. V zimním období nesmí být vzorek menší než 4,0 mm. Pokud je vzorek menší, je možné celoroční pláště používat již pouze v létě, a to do dojetí na hranici 1,6 milimetrů.
Co způsobují sjeté pneumatiky
Na sjetých pláštích se prodlužuje brzdná dráha, odvádí se špatně voda z pod pneumatik a v neposlední řadě se sjetými plášti neprojdete ani na STK. V případě nehody, vám pojišťovna za sjeté pneumatiky nevyplatí škodu. Za sjeté pneumatiky je možné dostat pokutu až do výše 10 000 korun a může vám být zadrženo řidičské oprávnění až po dobu jednoho roku.
Za starou pneumatiku sice pokutu nedostanete, ale obecně se nedoporučuje kupovat pneumatiky starší než 10 let (a to včetně rezervních pneu). Po cca šesti letech od výroby pneumatiky zde existuje jistá obava, zda už plášť není zteřelý, nebo je vlivem vnějších podmínek degradován tak, že by jízda s ním nemusela být bezpečná a hrozí zde velké riziko defektu, či jiného problému. Pozor také při skladování – při ideálních podmínkách může skladovaná pneumatika vydržet až 5 let, ale ideálních podmínek po celou dobu nikdy není možné dosáhnout. Michelin ve svém oficiálním dokumentu udává, že 1 rok skladování pneumatiky odpovídá asi 3 týdnům používání.
Zdroj médií: Depositphotos.