Pláště sjeté pod 1,6 mm v letním období zákon zakazuje. V zimě to je o něco málo složitější. Zákon ale hovoří primárně minimálně o 4 mm vzorku.
Jaký je minimální vzorek pneumatiky a jak jej změřit
Články na téma sjeté pneumatiky:
- Jak změřit vzorek pneumatiky - právě čtete
- Nerovnoměrné sjíždění pneumatik
- Jak poznat sjeté pneumatiky a jak změřit hloubku dezénu
- Jak zjistit, kolik milimetrů má vzorek vašich pneumatik
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Pokuta za staré a sjeté pneumatiky
- Ojeté pneumatiky a rizika s nimi spojená
- Nevhodné pneumatiky v Chorvatsku a Itálii
- 5 důvodů, proč vyměnit opotřebované pneumatiky
- Jak správně změřit vzorek pneumatiky? - již brzy
Předně - pneumatiky jsou vaše starost, pokud řídíte auto. Je docela jedno, komu vůz patří (pokud není kradený), ale předtím, než otočíte klíčkem v zapalování, byste si měli zkontrolovat vše potřebné. K tomu se řadí i kontrola pneumatik. Krom správného nahuštění by vás měl zajímat i stav dezénu. Minimální hloubka vzorku je totiž daná zákonem.
Jak snadno změřit potřebných 1,6 mm
Pneumatiky mají obvykle takové malé plošky, které se nacházejí v běhounu, tedy v té středové části, která přichází do kontaktu s vozovkou. Tyto plošky jsou v podélných drážkách dezénu. Kdybyste je nemohli najít, tak na okraji pláště zase jsou takové malé šipky, které ukazují směrem na běhoun a to právě na tyto kontrolní plošky signalizující minimální vzorek. Samotná ploška musí být pod okolním dezénem, pokud je v rovině s ním, je vzorek pneumatiky už příliš malý. Kontrolní plošky bývají vysoké právě 1,6 mm a mají je i zimní pláště, ačkoliv na nich zákon přikazuje v zimním období alespoň 4 mm. Pozor na to!
Měření hloubky vzorku
Jestli se uchýlíte k měření, vytočte nejdříve kolo ven z podběhu, půjde to lépe. Pak už je docela jedno, jestli použijete klasickou šupleru nebo jiné vhodné měřidlo. Důležité je, abyste měřili skutečně v běhounu, což jsou většinou zhruba 3/4 celkové šířky pláště.
Fígle a finty jak poznat sjeté pneumatiky
Často se zmiňuje trik s padesátikorunou, kterou se dají dobře měřit zimní pláště - prostě se padesátikačka „postaví“ do vzorku na pneumatiku a dole jí nesmí být vidět barevné okruží. Naši východní „bratia“ mohou na to samé využít jednoeurovou minci.
Někteří výrobci také používají číselný ukazatel. Z těch u nás známějších je to třeba Matador. Na běhounu jsou poblíž sebe umístěna čísla, většinou dvě, někdy tři a nejčastěji to bývá 4, 6 a případně 8. Tahle čísla signalizují, jak moc vzorku ještě zbývá, protože jsou ražená různě hluboko. Nejdřív se tak smaže (ojede) osmička a je vidět šestka a čtyřka. Pak se smaže i šestka a řidič ví, že vzorek má něco mezi 4-6 milimetry. Jakmile se začne ztrácet i čtyřka, je čas na výměnu. Jednoduché, levné a funkční řešení, jak poznat sjeté pneumatiky.
Rozumné minimum jsou 3 milimetry
On je v praxi dost rozdíl, když je třeba hloubka vzorku tři a 1,6 milimetru. Mimochodem, obecně doporučovaná minimální hloubka jsou právě tři milimetry. Rozdíl oproti 1,6 se ukázal v testech, kde při brzdění na mokrém povrchu byl rozdíl až 44 %. Právě za deště je rozdíl nejmarkantnější a sjeté pneumatiky se mohou projevit dost dramaticky. Nezvládají odvádět vodu a při vjetí do kaluže platí, že čím hlubší vzorek, tím vyšší odolnost proti aquaplaningu.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.