Pneumatiky se postupně sjíždějí a hloubka dezénu se snižuje. Jak hloubku správně změřit a jaká je minimální hranice použití letních a zimních plášťů?
Poradíme, jak určit hloubku dezénu pneumatiky
Články na téma sjeté pneumatiky:
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Nerovnoměrné sjíždění pneumatik
- Jak poznat sjeté pneumatiky a jak změřit hloubku dezénu
- Jak zjistit, kolik milimetrů má vzorek vašich pneumatik - právě čtete
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Pokuta za staré a sjeté pneumatiky
- Ojeté pneumatiky a rizika s nimi spojená
- Nevhodné pneumatiky v Chorvatsku a Itálii
- 5 důvodů, proč vyměnit opotřebované pneumatiky
- Jak správně změřit vzorek pneumatiky? - již brzy
Jak změřit vzorek pneumatiky
Kromě správného nahuštění a zevní kontroly plášťů byste měli pečlivě zkontrolovat také její vzorek. Poznat hloubku dezénu můžete i bez jakýchkoliv nástrojů. Na pláštích se v drážkách dezénu v běhounu (středová část gumy) nacházejí malé plošky signalizující minimální vzorek. V případě, že plošky nemůžete najít, na okraji pneumatiky se nachází šipky, které ukazují na kontrolní body, v druhém horším případě, jsou vaše pláště natolik sjeté, že už ani plošky vidět nejsou. Plošky jsou ve výšce 1,6 milimetrů a to i u zimních pneumatik (pozor na to, jelikož v zimě je povolen minimální vzorek 4 milimetrů). Někteří výrobci (např. NokianTyres) mají indikátor hloubky dezénu zabudován přímo v dezénu pneumatiky a to v její středové části. Nová pneumatika má v dané oblasti číslici 8. Postupem času se dezén ojíždí a přestává být vidět číslice 8 a je vidět 6, až po 4 mm.
V případě, že chcete vědět přesnou hloubku dezénu, je vhodné vytočit přední kola ven z podběhu. K měření je vhodná obyčejná šuplera, či jiné měřidlo. Hloubku je nutné měřit opravdu v běhounu (v ¾ celkové šířky pláště), jinak nikdy přesně nezměříte. Často se používají také triky s padesátikorunou nebo jednoeurovou mincí. Do běhounu zimního pláště jednoduše minci postavíte a dole nesmí být vidět barevné okruží.
Jakou hloubku vzorku mají nové zimní a letní pneumatiky
Hloubka nové letní i zimní pneumatiky je 8 milimetrů. Rozeznat letní a zimní pláště od sebe můžete podle symbolu Three-Peak Mountain Snowflake a taky podle členitějšího pláště, který je designován pro dobrý odvod vody a především sněhu. Dříve se zimní pneumatiky daly poznat podle symbolu M+S (z anglického mud and snow). Ty svou směsí poskytují o téměř 25 % horší trakci na sněhu i ledu a již nevyhovují bezpečnostním standardům zimních pneumatik.
Minimální hloubka dezénu letních pneumatik je stanovena na 1,6 milimetrů (obecně se však doporučuje plášť vyměnit, pokud má již 3 mm). Na mokrém povrchu, oproti 3 mm, menší 1,6 mm vzorek brzdí až o 44 % hůř – s tím je také spojený fakt, že čím hlubší vzorek, tím vyšší odolnost vůči aquaplaningu. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je uváděna 4,0 mm.
Zdroj médií: Depositphotos.