Ojeté pneumatiky mohou představovat vážné bezpečnostní riziko na silnici. Takové pneumatiky mohou být nebezpečné zvláště při dešti nebo na mokré vozovce a zvyšovat riziko aquaplaningu. Sjeté pneumatiky mají také horší brzdnou dráhu.
Jaká jsou rizika spojená s ojetými pneumatikami
Články na téma sjeté pneumatiky:
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Nerovnoměrné sjíždění pneumatik
- Jak poznat sjeté pneumatiky a jak změřit hloubku dezénu
- Jak zjistit, kolik milimetrů má vzorek vašich pneumatik
- Jak změřit vzorek pneumatiky
- Pokuta za staré a sjeté pneumatiky
- Ojeté pneumatiky a rizika s nimi spojená - právě čtete
- Nevhodné pneumatiky v Chorvatsku a Itálii
- 5 důvodů, proč vyměnit opotřebované pneumatiky
- Jak správně změřit vzorek pneumatiky? - již brzy
Je důležité pravidelně kontrolovat stav pneumatik a v případě potřeby je vyměnit. Minimální hloubka dezénu letních pneumatik je udávána na 1,6 mm. Obecně se však doporučuje pláště vyměnit v případě, že mají hloubku již méně než 3 mm, jelikož je dokázáno, že takový vzorek brzdí až o 44 % hůř. Jízda na sjetých pneumatikách má mnoho negativních dopadů.
Kromě bezpečnosti, které se budeme věnovat za chvíli, si se sjetými pneumatika koledujete o problém nejen s policií, ale například i s pojišťovnou a technikem na stanici technické kontroly. Pokud jedete na sjetých pneumatikách, může vám být udělena pokuta až do výše 10 000 korun a může vám být zabaveno řidičské oprávnění až po dobu jednoho roku. Problémy mohou nastat také na technické, ze které se nejčastěji vyhazuje právě kvůli nesprávnému rozměru pneumatik nebo kvůli nedostatečné hloubce dezénu.
Bezpečnostní a ekonomická rizika spojená s jízdou na sjetých pneumatikách
Některé z hlavních rizik spojených s jízdou na sjetých pneu zahrnují:
Zvýšené riziko nehod
Sjeté pneumatiky ztrácejí svou schopnost adheze a hůř brzdí. Pneu s minimálním vzorkem také zhoršují ovladatelnost vozidla, což může vést k nepříjemným kolizím na silnici.
Zvýšené riziko aquaplaningu
Na mokrém povrchu podle odborných testů, 3 milimetrový vzorek, brzdí až o 44 % lépe než vzorek o hloubce 1,6 mm. Čím hlubší vzorek znamená také vyšší odolnost vůči aquaplaningu. Aquaplaning vzniká v případě, když voda na vozovce nedokáže uniknout přes drážky pneumatiky, což má za následek ztrátu kontaktu s vozovkou.
Zvýšená spotřeba paliva
Sjeté pneumatiky zvyšují spotřebu paliva, protože se stávají méně účinnými při přenosu sil z motoru na silnici. Ojeté gumy vyžadují více energie, aby se udržely na vozovce, což má za následek vyšší spotřebu paliva.
Také čtěte
Rozdíly mezi zimní a letní pneumatikou
Letní a zimní pneumatiky jsou navrženy pro specifické klimatické podmínky, které se výrazně liší během letní a zimní sezóny. Hlavním rozdílem mezi letními a zimními pneumatikami jsou materiály, ze kterého jsou pláště vyrobeny a profil pneumatiky. Zimní pneumatiky mají měkčí směs gumy, která zajišťuje větší přilnavost na mokru a na sněhu. Profil pneumatiky je navržen tak, aby mohl snadno odvádět sníh a bláto z cesty a zároveň nabízet výraznější hrany pro lepší zachycení na sněhu a ledu.
Letní pneumatiky mají tvrdší směs gumy, což zajišťuje lepší přilnavost a stabilitu při vyšších teplotách. Profil pneumatiky je navržen pro lepší odvod vody a lepší ovladatelnost na suché vozovce.
Je důležité mít na paměti, že ojeté zimní pneumatiky mohou být nebezpečné, pokud jsou opotřebované nebo poškozené, protože ztrácejí svou schopnost správného odvádění vody a sněhu. Proto je vhodné pečlivě prověřit stav ojetých zimních gum a v případě jakýchkoli pochybností je lépe pořídit nové. Pokud máte otázky ohledně výběru správných pneumatik, je vždy nejlepší se poradit s odborníkem.
Zdroj médií: Depositphotos.