Mezi oblíbené “disciplíny” patří u českých řidičů dojíždění zimních pneumatik “až na doraz”. Pláště, u kterých je jasné, že se nevyplatí je zouvat a zase obouvat zpět na příští zimu, si o to vyloženě říkají. Možná je to ekonomické, je to však správné?
Dojíždění zimních pneumatik v létě: oblíbený nešvar českých řidičů
Články na téma dojíždění zimních pneumatik:
- Dojíždění zimních pneumatik v létě
- Zimní pneu v létě - fungují správně? - právě čtete
- Dojíždění zimních pneumatik v létě se nemusí vyplatit
- Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik
- Pokuta za zimní pneumatiky v létě
- Proč nedojíždět zimní pneumatiky v létě
- Zimní pneu v létě. Jaká jsou rizika?
- Bezpečně na cestu k moři
Není to zakázané
Ona k tomu totiž vyloženě svádí i legislativa. Dezén zimní pneumatiky má mít hloubku minimálně 4 mm, kdežto u letních se policista při případné kontrole spokojí s hodnotou 1,6 mm. A přímý zákaz používání zimních pneu v létě neexistuje.
Horší je to s jízdními vlastnostmi, které se u zimních plášťů dramaticky mění s tím, jak stoupá teplota. Na začátku jara ještě řidič nemusí nic poznat, sluníčko svítí, venku je to pomalu na tričko a guma v zatáčkách auto stále bez problémů podrží.
Konzistence připomínající žvýkačku
Stačí pár teplejších dní, vozovka se prohřeje a stejně tak pneumatika, která začne nebezpečně měknout. Při brzdění a v zatáčkách může auto začít jakoby trochu plavat a předvídatelné chování podvozku je najednou fuč. S nastupujícím létem je to samozřejmě horší a horší. Řidič tomu přizpůsobí styl jízdy - snaží se zkrátka jezdit pomaleji.
Stačí ale jedna nečekaná překážka před vozidlem v podobě například přebíhající srnky a naplno se projeví propastný rozdíl v brzdné dráze, který může být až 20 %. Zimní guma, která v horkém létě svojí konzistencí připomíná spíše žvýkačku, zkrátka nemá šanci vozidlo zpomalit s takovou efektivitou, jako se to daří letním plášťům.
Jako na skluzavce
I jedna letní bouřka, která na silnici vytvoří vrstvičku vody, může velmi bolestivě ukázat krátkozrakost "dojíždění zimních pneumatik”. Za deště se totiž ukáže horší schopnost odvodu vody “zimáků”. Ty jsou konstruovány spíše na jízdu po sněhu a směrové zimní dezény, se kterými se v zimě vyškrábete takřka kamkoliv, pak obvodové drážky postrádají úplně.
Nelze se pak divit, že okamžik, kdy se v hlubší kaluži stane auto prakticky neřiditelné díky aquaplaningu, nastává mnohem dříve, než u letních gum. Ty jsou na podobné podmínky stavěné a při jejich vývoji se s podobnými situacemi počítá.
Levné celoroční pneu skladem
Dojížděním zimních pneu neušetříte
Ani s tou ekonomickou stránkou věci to není tak slavné. Spotřeba auta obutého do zimních plášťů může totiž být klidně až o litr vyšší. Kombinace měkčí směsi a členitějšího a hlubšího dezénu se zkrátka musí někde projevit. Po přezutí na letní gumy si většina řidičů rovněž všimne, že jízda je výrazně tišší, což přispívá k vyšší pohodě na palubě.
Lze tedy jednoznačně říct, že dojíždět zimní gumy až do letního období se nevyplácí. Jaro se na zimních gumách nějak zvládne, v létě už je to ale vyloženě risk, který se může krutě nevyplatit. Pokud chcete ušetřit a přitom jezdit bezpečně, zvažte nákup celoročních pneumatik.