Dojíždění pneumatik je u mnoha řidičů běžná věc. Obouvání letních a zimních pneumatik na jednu nápravu může být v případě nezkušených řidičů opravdu nebezpečná kombinace. Co vám v takovém případě hrozí a můžete za to dostat pokutu?
Je možné mít zimní a letní pneumatiky na jednom autě?
Články na téma pneumatiky:
- Nízkoprofilové pneumatiky - výhody a nevýhody
- Typy dezénů pneumatik
- Rozměry pneumatik a disků
- Z čeho se vyrábí pneumatiky
- Kam vyhodit staré pneumatiky?
- Tipy a rady, jak vybrat pneumatiky
- Letní a zimní pneumatiky na jednom voze - právě čtete
- Zimní vs. letní pneumatiky - jaké jsou rozdíly?
- Jak poslat pneumatiky
- Pneu a rotace směru
Na internetových fórech se v období přezouvání množí dotazy ohledně obouvání letních a zimních pneumatik na jednu nápravu. Podle zákona je nutné mít na všech nápravách zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Jak je to tedy s letními a zimními pneu na jednom autě?
Zákon sice kombinaci letních a zimních pneumatik nijak nezakazuje, avšak pro nezkušené řidiče to může mít až fatální následky. Z hlediska jízdních vlastností to jistě nikdo nemůže doporučit, jelikož mají letní i zimní pneumatiky naprosto jiné vlastnosti. Mezi ty nejhlavnější patří rozdílná směs, zimní pneumatiky jsou svou směsí měkčí a vhodné do nižších teplot, letní pláště jsou naopak tvrdší a vhodné spíš do teplot nad 7 stupňů. Mezi další vlastnosti patří odvod vody – letní pneumatiky odvádí vodu lépe, než zimní – ty jsou vhodné spíš na sníh a led. O tom, proč není obecně vhodné dojíždět zimní pneumatiky v létě si můžete přečíst v našem článku.
Podle zákona není vysloveně zakázáno mít vždy a všude od 1. listopadu až do 31. března zimní pneumatiky „pouze na hnané nápravě“, ale v případě účasti v dopravní nehodě, nebo když vás zastaví příslušníci polici, moc se s vámi nebudou chtít hádat.
Pokud se budeme bavit v teoretických rovinách. Při obutí zimních pneumatik pouze na jednu nápravu, řekněme přední, budete mít dobrou přilnavost v zatáčkách, ale přetáčivý zadek. Pokud dáte zimní pláště dozadu, kvůli nedotáčivosti budete rádi, když vůbec zatočíte. V případě, že ale nemáte jinou možnost (nouzové dojetí), je vhodné obout zimní gumy na přední nápravu, a to v případě jakéhokoliv pohonu. Je důležité zatočit a ubrzdit.
Zdroj médií: Depositphotos.