PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Poradíme, kam vyhodit staré pneumatiky. Zn. bez pokuty a legálně

1. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady Jak vybrat pneu Základní informace k pneumatikám Rádce motoristy

Zima se pomalu hlásí o slovo a majitelé automobilů berou autoservisy útokem. Přezouvají totiž na zimu a mění letní gumy za zimní pneumatiky. Kam vyhodit staré pneu, které už dosloužily?

Kam vyhodit staré pneumatiky?

Stáří pneumatik ovlivňuje bezpečnost i kvalitu jízdy

Jízdní vlastnosti pneumatik negativně ovlivňují tři základní faktory – působení chemických látek, opotřebení způsobené jízdou a jejich postupné stárnutí. Výrobci obecně doporučují měnit pneumatiky zhruba každých pět let. Jejich neustále se zvyšující cena ovšem nutí řadu z nás jezdit s pneumatikami, které mají klidně i deset křížků „na krku“.

Starší pneumatiky ovšem mohou výrazně zhoršit jízdní vlastnosti auta a negativně také ovlivnit bezpečnost řidiče i zbytku posádky. To ostatně potvrzuje i David Jelínek z Ústavu soudního inženýrství (ÚSI): „S přibývajícími léty dochází k vytvrzování gumy, která pak špatně přenáší síly, a její adhezní vlastnosti se zhoršují.“

Kam vyhodit pneumatiky? Zeptejte se „appky“

Pokud tedy objektivně zhodnotíte, že je nejvyšší čas se se starými gumami rozloučit, nepochybně budete řešit, kam staré pneumatiky odvézt. Možnosti máte rovnou dvě:

  1. Místa zpětného odběru, která zřizují výrobci: Jde o autoservisy, pneuservisy nebo jiná prodejní místa, kam můžete pneumatiky bezplatně odevzdat a to bez ohledu na to, zda jste je zde koupili nebo si je tady necháváte pravidelně měnit. S vyhledáním nejbližšího odběrného místa ve vašem okolí pomůže třeba aplikace Kam s ním? nebo web Ministerstva životního prostředí.
     
    Měli byste vědět: Pokud by vás na některém z míst zpětného odběru odmítli, je možné se obrátit na Českou inspekci životního prostředí. O důvodu odmítnutí si vždy nechte vystavit písemný doklad!
  2. Osoby oprávněné k převzetí pneumatiky: Sem mohou patřit sběrné dvory, svozové společnosti nebo ostatní zpracovatelé pneumatik. V tomto případě je ale potřeba ověřit, jestli nebudete muset za předání pneumatik platit.

Sběrné dvory nemusí pneumatiky přijmout

Spousta řidičů při přemýšlení o tom, kde vyhodit pneumatiky, volí cestu „nejmenšího odporu“ a míří s pneumatikami do sběrného dvora. Tam ale staré gumy nemusí vůbec přijmout, nebo si za jejich odebrání naopak účtují nemalý poplatek. Ten obvykle stanovuje provozovatel sběrného dvora a v současné době se pohybuje od 25 Kč do 100 Kč/ks.

Kam vyhodit staré pneumatiky?

Výkup starých pneumatik může oživit rozpočet

Na pomyslné opačné straně barikády pak stojí provozovny, které se specializují na sběr, svoz a následné materiálové využití pneumatik. Pokud tak stále váháte, kde vyhodit staré pneumatiky, zkuste obvolat podobnou společnost v okolí. Za odběr pneu neplatíte, ba naopak – provozovatel odběrného místa vám za výkup může nabídnout zajímavou částku, která je obvykle stanovena individuálně dle předem dohodnutých podmínek a aktuálního ceníku.

Do lesa, k popelnici ani na oheň staré pneu nepatří

Ať vás ani nenapadne vyhodit starou pneumatiku k popelnici, do lesa nebo ji spálit společně se suchým podzimním listím! Při hoření pneumatik totiž vzniká bezpočet nebezpečných látek a toxických zplodin. V přírodě se pak stará pneu rozkládá klidně několik stovek let. Pokud se rozhodnete takovouto „likvidaci“ přece jen risknout, pamatujte, že vám hrozí pokuta až do výše 100 000 korun!

Věděli jste, že aneb Pár zajímavostí závěrem:

  1. Vůbec první pneumatika byla vynalezena doktorem Dunlopem kolem roku 1887.
  2. Pneumatika se skládá ze směsi pryže, přírodních vulkanizovaných a syntetických kaučuků, antioxidantů, sazí a dalších přídavných materiálů. Kromě toho mají pneumatiky textilní a ocelovou výztuž.
  3. Stáří pneumatiky vyjadřuje tzv. DOT číslo, které se skládá ze čtyř čísel, z nichž první dvě označují týden, druhé dvě čísla pak rok výroby pneumatiky.
  4. Před uvedením pneumatiky na trh, objede každá guma až 500x zeměkouli! Důkladné zátěžové testy trvají zhruba čtyři roky.
  5. Nejstarší pneumatikou v Česku byly pláště Barum OR 37, použité na vozidle Škodě Favorit v Olomouci. Jejich věk činil 23 let.
Zdroj info: Enviweb, Continental-tires, Ministerstvo životního prostředí.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články