Pneumatiky se vyrábí velmi složitým a náročným procesem. Jaké je však jejich kompletní složení?
Z čeho se vyrábí pneumatiky
Články na téma pneumatiky:
- Nízkoprofilové pneumatiky - výhody a nevýhody
- Typy dezénů pneumatik
- Rozměry pneumatik a disků
- Z čeho se vyrábí pneumatiky - právě čtete
- Kam vyhodit staré pneumatiky?
- Tipy a rady, jak vybrat pneumatiky
- Letní a zimní pneumatiky na jednom voze
- Zimní vs. letní pneumatiky - jaké jsou rozdíly?
- Jak poslat pneumatiky
- Pneu a rotace směru
Přesný postup a složení je většinou výrobním tajemstvím. I tak ale přibližně víme, z čeho se pláště vyrábí. Do pneumatik se kromě klasické gumy v posledních letech přidává směs látek, které mají velmi příznivý vliv na kvalitu a jízdní vlastnosti plášťů. K pryžové směsi pneumatik se přidává například kyselina křemičitá, saze, plnidla, změkčovadla, vulkanizační činidla, zpevňovací materiály, chemické látky, pryskyřice, oleje a další tajné přísady.
Chemické přísady, jako je například syntetický kaučuk, či jiné materiály pomáhají snižovat opotřebení, zlepšit přilnavost nebo dokonce i prodloužit životnost celé pneumatice. Do pneumatik se přidává také ocel. Vysokopevnostní ocel slouží k výrobě kordů a patních lan. Kromě ocele, v pneumatice lze najít také tkaninu, například umělé hedvábí, polyester, aramidová vlákna nebo nylon, ty přispívají opět k pevnosti a vyztužení pryže.
Jednotlivé části pneumatiky
Postupně se vyrábí jednotlivé části pneumatiky, které se následně spojí. První částí je ocelový kord. Jednotlivé dráty jsou naskládány vedle sebe a pogumovány jednou vrstvou pryžové směsi. Poté se kord nařeže a namotává na cívku. Druhou částí je pak běhoun, který se vyrábí z kaučukové směsi, která je vytlačována do dlouhého pásu, který je následně nařezán a zvážen. Stejně, jako ocelový kord tak i textilní kord je zalit jednou vrstvou pryže a pod úhlem 90° se pás nařeže a navine. Předposledním krokem ve výrobě pneumatik je výroba bočnice. Ta je řezaná podle konkrétního rozměru pneumatiky. Do útrob pneumatiky se nakonec zformuje široký a tenký pás vnitřní gumy.
Výsledkem těchto kroků je takzvaná surová pneumatika, která se následně zpracovává ve vulkanizačním lisu (který je možné si představit například jako formu na cukroví nebo bábovku), kde je po určitou dobu za dané teploty a tlaku prováděná vulkanizace. Při vulkanizaci pneumatika pak získává svůj konečný tvar se vzorkem a popisem na bočnici (DOT, označení výrobce, rozměry, atd.) V závěru své výrobní cesty pláště prochází důkladnou kontrolou kvality. Ta je u většiny výrobců prováděna vizuální kontrolou, rentgenem a testem uniformity.
Co se dá vyrobit z pneumatik
Staré pneumatiky se rozhodně nevyhazují do lesa. Nepatří ani do komunálního odpadu a rozhodně by se neměly pálit. Při pálení pneumatik vzniká velké množství toxických látek a hlavně nebezpečných plynů, jako je například oxid síry, který ve vyšších koncentracích může způsobovat poškození plic. Místo toho je možné staré pneumatiky dovést na místo zpětného odběru pneumatik, které jsou výrobci pneumatik povinni zřizovat. Ze starých pneumatik si také můžete vyrobit zahradní nábytek, stoleček, překážkovou dráhu či jiné kreativní výtvory. Dražší, ale sofistikovanější formou je ekolikvidace. Ta se provádí pomocí speciální cutterů, které postupně rozkrajují pneumatiku na menší kusy. Postupně se přitom separují jednotlivé časti, jako je ocel, textilie a pryž, výsledkem jsou pak pryžové granule, které se dál využívají pro výrobu pryžových autokoberců, umělých trávníků nebo například na fotbalové stadiony.
Zdroj médií: Depositphotos.