Dezén nebo také vzorek dává pneumatikám specifické vlastnosti, které mohou ovlivnit jízdní vlastnosti. Pokud stále nevíte, co to znamená a nebo jak vypadá vzorek, pak jsou to ty hluboké rýhy na pneumatikách - přesněji se jedná o drážky a lamely.
Základní typy dezénů pneumatiky pro automobily
Články na téma pneumatiky:
- Nízkoprofilové pneumatiky - výhody a nevýhody
- Typy dezénů pneumatik - právě čtete
- Rozměry pneumatik a disků
- Z čeho se vyrábí pneumatiky
- Kam vyhodit staré pneumatiky?
- Tipy a rady, jak vybrat pneumatiky
- Letní a zimní pneumatiky na jednom voze
- Zimní vs. letní pneumatiky - jaké jsou rozdíly?
- Jak poslat pneumatiky
- Pneu a rotace směru
Typy dezénů pneu mohou také snadno určit, jestli se jedná o letní nebo zimní pneumatiky, což pozná především zkušený automechanik než laik. Běžný řidič by si měl spíše hlídat pouze jednu věc, a to je hloubka dezénu, kterou lze snadno měřit několika způsoby. Jakmile se hloubka bude nebezpečně přibližovat k minimální povolné míře, je nutné začít uvažovat o nové sadě pneu.
Typy dezénů
Při bližším zkoumání si lze všimnout, že ne všechna auta mají stejné vzory pneumatik. Každý tento vzor má samozřejmě své výhody a nevýhody. Pří výběru vhodných pneumatik byste se tedy měli zaměřit i na to, v jakých podmínkách budete pláště nejvíce používat a jestli se náhodou nevyplatí zvolit jiný vzor.
Symetrický
Při pohledu na povrch pneumatiky poznáte dezén pneu velmi snadno. Vzorek je stejný na všechny strany i zrcadlově. Většina těchto pneumatik se vyrábí pouze do velikosti R18. Jsou vhodné spíše na kratší vzdálenosti a často je naleznete u plášťů nižší až střední třídy. Pro výrobce patří ke vzorům, které jsou poměrně levné na výrobu, ale i přesto pneumatika neztrácí na svých kvalitách. Montáž je jednoduchá a nemá jasná pravidla.
Asymetrický
U tohoto typu se pneumatika rozděluje do zón. Každá z těchto zón má zároveň svou vlastní funkci. V případě montáže se musí vždy postupovat dle pokynů výrobce, aby pláště byly namontovány správně a po směru. Pneumatika se nerozděluje podle stran, ale vždy na vnitřní a vnější, ostatně to je výrazně zobrazeno na bočnici, aby se při montáži pneumatiky nepomotaly. Každá ze stran pláště má specifické vlastnosti pro jízdu. Jedna strana lépe odvádí vodu a ta druhá má větší stabilitu v zatáčkách. Výroba těchto pneumatik je náročnější, a proto i pořizovací cena může být vyšší.
Směrový
Posledním základním dezénem, se kterým se mohou řidiči setkat, je tedy směrový. Někdy se mu také říká šípový, podle tvaru dezénu a tím pádem i středová linka vzoru naznačuje, kterým směrem se pneumatika točí. Na bočnici je i přesto vždy vyznačen šipkou, tento směr je rovněž nutný dodržovat při montáži. Pokud by se pneumatiky nasadily na auto špatně, jejich účinek by byl minimální. Nejčastěji se tento dezén používá pro zimní pneu, protože velmi dobře odvádí vodu a dokáže si poradit solidně na sněhu.
Existují ještě další typy dezénů, které se používají například u sportovních nebo závodních automobilů. I tyto vozy musí mít speciální pláště, které jim umožní lepší výkon třeba na okruhu.