Auto, které má nízkoprofilové pneumatiky nasazené na velkých litých kolech, vypadá zkrátka dobře, o tom se nelze přít. Ostatně, říká se, že kola dělají auto a do značné míry je to pravda. Jenže, jak už to tak bývá, tak za krásu se platí.
Nízkoprofilové pneumatiky - výhody a nevýhody
Články na téma pneumatiky:
- Nízkoprofilové pneumatiky - výhody a nevýhody - právě čtete
- Typy dezénů pneumatik
- Rozměry pneumatik a disků
- Z čeho se vyrábí pneumatiky
- Kam vyhodit staré pneumatiky?
- Tipy a rady, jak vybrat pneumatiky
- Letní a zimní pneumatiky na jednom voze
- Zimní vs. letní pneumatiky - jaké jsou rozdíly?
- Jak poslat pneumatiky
- Pneu a rotace směru
V tomto případě to s tím placením lze vzít doslovně, ale pěkně popořadě. Nízký profil pláště mají často sportovnější vozy, případně si ho lze (společně s odpovídajícími koly) zaškrtnout v konfigurátoru při koupi nového auta. A samozřejmě je možné to udělat dodatečně, třeba i u ojetiny.
Příplatek za větší rozměr
Nelze však přehlédnout, že je to varianta obvykle o dost dražší. Pro příklad (a nijak extrémní) nemusíme chodit daleko. Nová Škoda Octavia Combi se dá pořídit v základu s koly o rozměru 16". Žádná velká paráda to není, ale je to v ceně vozu. Není problém si připlatit, dostat můžete klidně 17", za které dáte minimálně 6 500 korun nebo 18", které nejlevnější stojí 9 300 korun.
Tím ale nekončíme, první výměna plášťů se také neobejde bez "přípatku za velikost", nehledě na fakt, že některé pneuservisy si přezouvání větších kol účtují příplatek. To se patrně 18" kol na Octavii týkat nebude, ale pro ilustraci fakt, že "větší je dražší", to snad postačí.
Nevýhoda: není to pohodlné
Dále tu je faktor jízdního komfortu. Obecně platí, že čím jednodušší je konstrukce zavěšení, tím více se projeví nižší profil pneumatiky. Ten má totiž také tlumící funkci a zejména ostřejší a menší nerovnosti zvládne obstojně pohltit. V našich podmínkách, respektive na našich silnicích to je obzvlášť poznat.
Samozřejmě, vzhledem k tomu, že musí čelit větším nárazům, se zrychlí i opotřebení zavěšení, a to bude častěji vyžadovat servis.
Lepší jízdní vlastnosti?
Když se zeptáte majitele olítaného Seatu, proč má na svém autě kola, která už od pohledu převyšují cenu vozu, obvykle vám odpoví, že kvůli lepším jízdním vlastnostem. Bohužel dost často, neřkuli většinou, tomu tak úplně není. Pravidlo, že větší styčná plocha širokého nízkoprofilového pláště=lepší jízdní vlastnosti, neplatí vždy.
Stačí se podívat na to, kolik materiálu je třeba na výrobu litých kol o rozměru třeba 21" a srovnat to se základními 16. Co se týče hmotnosti, tak pravděpodobně vyhraje menší rozměr a je třeba vzít v potaz, že je to hmotnost neodpružená. Na perfektně hladkém asfaltu tedy širší plášť v zatáčce vůz podrží lépe, ale s prvním hrbolem nebo výmolem tato výhoda bere za své.
K tomu je samozřejmě třeba připočíst, že s roztočením větších kol bude mít motor více práce, což se projeví na vyšší spotřebě. Ano, lze pořídit i kola z opravdu lehkých a pevných slitin, případně kola karbonová, ale to už se dostáváme do sfér, kde jenom ráfky mají hodnotu ojeté Fabie.
Rozmyslete si to
Nevyjmenovali jsme zdaleka všechna negativa spojená s tím, že vůz má nízkoprofilové pneumatiky. Vyplatí se přemýšlet dopředu a položit si otázku, zdali skutečně potřebujete (a umíte) jezdit tak, že je nutně potřebujete. Snížený komfort, náklady na údržbu a dražší přezouvání jsou silné argumenty.
Dost možná se tak vyplatí zůstat u základních rozměrů, eventuálně udělat nějaký kompromis. Ale rvát na auto za každou cenu pláště s nizoučkou bočnicí je iracionální.