Chystáte se přezouvat zimní pneumatiky na letní? Víte, čím se liší zimní pláště od těch letních? Poradíme vám, proč je lepší přezout později než hned 1. dubna.
Jaký je rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou?
Články na téma pneumatiky:
- Nízkoprofilové pneumatiky - výhody a nevýhody
- Typy dezénů pneumatik
- Rozměry pneumatik a disků
- Z čeho se vyrábí pneumatiky
- Kam vyhodit staré pneumatiky?
- Tipy a rady, jak vybrat pneumatiky
- Letní a zimní pneumatiky na jednom voze
- Zimní vs. letní pneumatiky - jaké jsou rozdíly? - právě čtete
- Jak poslat pneumatiky
- Pneu a rotace směru
Jaro je nevyzpytatelné, nikdy se nedoporučuje přezouvat na letní pneumatiky hned, jak opadne sníh a začne být teplo, protože jeden den může být venku sluníčko vhodné na první opalování a za týden můžete od garáže odhazovat i metr sněhu.
Hlavní rozdíly mezi zimními a letními pneumatikami
Zimní pneumatiky mají oproti letním pneumatikám výrazně měkčí směs. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze směsi, která je vhodná do nižších teplot – v létě by se zimní pláště při vysokých teplotách víc „ojížděly“. Zimní plášť dále disponuje větším počtem lamelek pro lepší trakci a odvod sněhu. Zimní vzorek je tedy na první pohled oproti letnímu „jemnější“. Zimní plášť je nejúčinnější při teplotách pod 7 stupňů. Zimní pneumatiky mají větší podíl křemičitanu a přírodního kaučuku, proto zůstávají pružné i v nižších teplotách. Minimální hloubka zimních pneumatik je stanovena na 4,0 mm.
Letní plášť je tvořen z „tvrdší směsi“, a to zejména proto, aby se v létě ve vysokých teplotách nerozpínal, nadbytečně neojížděl a v extrémním případě, aby nedošlo k vyboulení kordu. Je přizpůsoben tak, aby byl pružný při teplotách nad 7 °C (pod touto teplotní hranicí jsou pak letní pneumatiky tvrdé a křehké). Dezén letních plášťů má sice méně drážek, ale za to jsou širší, a to především pro lepší odvod vody a minimální riziko aquaplaningu.
U letních pneumatik je zákonem stanovená minimální dovolená hloubka dezénu 1,6 milimetrů. Obecně pak ale odborníci doporučují, že je vhodné plášť vyměnit, pokud má již 3 mm. Na mokrém povrchu totiž 1,6 milimetrový vzorek brzdí až o 44 % hůř než 3 mm vzorek – s tím je taktéž spojen fakt, že čím hlubší vzorek, tím vyšší odolnost vůči aquaplaningu.
Zdroj médií: Depositphotos.