🇦🇹 Diesel 1,61 € Natural 95 1,61 € 🇨🇿 Diesel 37,05 Kč Natural 95 38,96 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,85 € 🇫🇷 Diesel 1,76 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 611,60 HUF Natural 95 599,50 HUF 🇮🇹 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇵🇱 Diesel 6,51 PLN Natural 95 6,53 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,61 € Natural 95 1,61 € 🇨🇿 Diesel 37,05 Kč Natural 95 38,96 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,85 € 🇫🇷 Diesel 1,76 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 611,60 HUF Natural 95 599,50 HUF 🇮🇹 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇵🇱 Diesel 6,51 PLN Natural 95 6,53 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Ojetiny – jak poznat dobrou od špatné?

13. 6. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Kontrola ojetého auta

Poznat, jestli se vám prodávající snaží udat vrak nebo ojetinu v solidním stavu, je docela těžké. Existuje však pár vodítek, která mohou napovědět.

Jak poznat dobrou ojetinu

Výběr ojetiny

Už při samotném výběru na sebe můžete líčit past. Obecně, pokud je to jen trochu možné, doporučujeme vyhnout se značkám, se kterými se podvádí nejčastěji. To znamená střední a nižší střední třída škodovky, BMW a Audi. Hledejte auta, která si majitelé často kupují na delší dobu než dva tři roky a nebojte se sáhnout mimo mainstream, tedy obvyklou volbu v dané třídě.

Co řešit dopředu

Zaměřte se na inzerát a to, jakou formou je psaný. Problém se základními pravidly češtiny nevěstí nic dobrého. Prodejce se zeptejte na VIN a v klidu si ho doma proklepněte pomocí placené služby. Zadejte VIN kód i do vyhledávače, jen tak pro jistotu.

Pokud prodejce inzeruje, že má servisní knížku, vyžádejte si ji ofocenou. Můžete zavolat do servisů, které jsou v ní uvedené a zkusit se na vozidlo zeptat. V případě elektronické servisní knížky platí to samé.

Na co koukat na místě u ojetiny

Jakmile jste u auta, dejte si dostatek času na podrobnou prohlídku. Zajímat by vás měla shoda odstínů laku na všech dílech. Naprosto běžně se můžete setkat s přelakovaným předním i zadním nárazníkem, to ještě nic vážného neznamená. Podívejte se však pod kapotu a hledejte štítek na chladiči, který neměl být výrazně mladší než auto. To samé platí pro silentblok motoru a jeho štítek. Zapátrejte po šroubech v motorovém prostoru, ty zase nesmí nést stopy povolování, což by značilo, že došlo k demontáži konkrétního dílu.

Na cokoliv nestandardního se zaměřte. Podivný zápach může značit vytopené auto, takovým se vyhýbejte obloukem. Pokud vám některé díly interiéru budou připadat v nápadně dobrém stavu, je možné, že sedíte ve výrazně omlazeném autě. Prošoupané pedály a volant s neznatelným opotřebením je kombinace, která nedává příliš smysl.

Co se týče motoru, neměl by samozřejmě vydávat žádné pazvuky a měl by chytat bez problémů i studený. Sáhněte si do výfuku, novější ojetá auta vybavená DPF filtry, by neměla mít koncovku plnou sazí. Pro diesely to platí od normy Euro 5. Pakliže ve výfuku černou vrstvu najdete, čekají vás problémy na STK.

Nezapomeňte si nechat auto zvednout, pokud je to tedy možné. Případně se nebojte pod něj vlézt. Pátrejte po korozi, a to jak na dílech podvozku, tak i na nosných částech karoserie. Zkontrolujte si, jestli se nerozpadá výfuk.

Na kolech se zaměřte na pneumatiky a jejich stav, ale i na kondici brzdových kotoučů a destiček. Nejsou to zásadní investice, ale když to nasčítá, možná zjistíte, že cena vybraného auta nakonec tak výhodná není.

Zdroj info: autobr.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články