PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Vytopená ojetina je jedním z největších strašáků

7. 6. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Kontrola ojetého auta

Pakliže přijdou povodně, a je víceméně jedno kde, objeví se pak na trhu větší množství aut, která byla vodou zasažena. Jak je poznat?

Vytopené ojetiny – jak je poznat?

Proč je vytopení auta takový problém?

Každé auto je konstruované způsobem, aby bylo proti působení vody odolné. Jízda v prudkém dešti by mu neměla ublížit, stejně tak projetí běžných kaluží. Horší je, když se voda dostane do interiéru, k tomu už obvykle moderní vozy uzpůsobené nejsou.

Jakmile auto stojí ve vodě, je to problém. V největším nebezpečí je elektroinstalace a řídící jednotky. Jakmile přijdou s vodou do kontaktu, nevíte dne ani hodiny, kdy se oxidace začne projevovat. Auto může přestat ze vteřiny na vteřinu fungovat, případně začnou haprovat některé funkce systému, například osvětlení nebo přijdou klidně výpadky stahování oken (třeba Mercedes-Benz třídy G má v každých dveřích na toto samostatnou řídící jednotku).

Závady v elektronice způsobené vodou mají dva základní problémy. Za prvé se dost špatně hledají. Často bývají více či méně náhodné a je problém je nasimulovat, natož přesně identifikovat původce problémů. Za druhé je jejich vyřešení většinou dost drahé. I když víte přesně, která komponenta vodou utrpěla, bývá výměna finančně náročná. Kabelové svazky vyjdou na nižší tisíce korun, ale třeba řídící jednotka s ovládacím panelem Climatronic pro vozy Škoda se blíží částce 20 tisíc korun. Řídící jednotka elektronicky ovládaného sedadla s pamětí pro dvojkovou oktávku znamená výdaj 15 tisíc a takto bychom mohli pokračovat…

Jak poznat vytopené auto

  • Na první pohled nemusíte auto, které prošlo povodní vůbec poznat, je potřeba se zaměřit na detaily. Jedna věc však může zájemce upozornit, a to je zápach, který bývá někdy cítit. Pokud si však prodejce dal trochu práce s jeho odstraněním, neucítíte nic.
  • Napovědět může lak, na kterém bývá znatelná hladina vody. Do nějaké výšky může být lehce otlučený a poškrábaný od nepořádku ve vodě, který zkrátka zanechá stopy. Podívejte se tedy třeba na A sloupky, jestli nenajdete jakoby linku, pod kterou je lak výrazně opotřebenější než o kousek výše.
  • Po povodni může mít vůz problém i s plísní. Tu však nenajdete třeba na sedadlech, ale spíš pod koberečky a čalouněním. Velmi často jsou v interiéru určité známky, že ho někdo rozebíral. Neslícované plasty třeba u koncernu VW, který má tohle většinou perfektní i po letech, jsou krajně podezřelé, zejména pokud je to znát v rámci celého interiéru.
  • V místech, kam se většinou zájemci o auta nedívají, může být bahno nebo jeho pozůstatky. Klidně tedy sáhněte prstem do dutin na podvozku nebo jeho kompomentách. Trocha písku je normální, souvislá vrstva něčeho, co vypadá jako říční dno, běžná není.
  • Napovědět může i koroze v interiéru. Podívejte se na sedačky, respektive pod ně. Uchycení do podlahy a kolejničky mohou být orezlé. Zde také klidně hledejte pozůstatky plísně a stopy vody.
  • Zaměřte se i na oblast, ze které vůz pochází. Jeho původ a historii zjistíte podle VIN čísla. Že auto prošlo vytopením, nemusí být v záznamech naopak vůbec. Pokud však víte, že vybraná ojetina jezdila v severní Itálii, kterou měsíc nazpět postihly povodně, zpozorněte. Pozor, k vytopení nemusí dojít jen vlivem záplav, ale i třeba deštěm skrze střešní okno.

Zdroj info: autobr.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Za odborné informace děkujeme partnerovi

Poraďte se s námi při koupi ojetého vozu, jsme odborníci na slovo vzatí. Auto před koupí profesionálně zkontrolujeme a také Vám rádi pomůžeme s výběrem konkrétního modelu. Využijte našich služeb a přidejte se ke stovkám spokojených zákazníků.

Podobné články