Minule jsem se pokusil v krátkosti představit spolupráci Tatry a střední školy v Holicích. V druhém díle se zaměříme na protikorozní ochranu a olej, kterého vůz potřebuje opravdu hodně.
Středoškoláci sami staví Tatru
Články na téma Střední škola automobilní Holice:
Ve stručnosti: Střední škola automobilní Holice chystá ve spolupráci s Tatrou pro pardubické cestáře vozidlo Tatra Phoenix 6x6. Minule jsem popisoval, jak se věci mají, dnes se zaměříme na protikorozní ochranu a lití oleje do centrální roury.
Protikorozní ochrana
Vozidlo bude mít poměrně nestandardní použití, ale o to náročnější. Cestářská auta přicházejí hodně do styku nejen s vodou, ale hlavně se solí. Dnes už se totiž písek moc nepoužívá, protože ten je potřeba na jaře zase zametat. Sůl navíc led i rozpustí, takže je to po všech stránkách výhodnější posypový materiál.
Jenže to má jednu obrovskou nevýhodu. Auta vlivem soli trpí a ne málo. Tatra Phoenix, kterou v Holicích staví, má na rámu už jednu ochranu z výroby nanesenou, konkrétně Dinitrol. Jenže podvozek s centrální nosnou rourou má jenom nástřik barvou. Bylo tedy nutné jej opatřit rovněž Dinitrolem.
Už v tak čisté hale si budoucí automechanici vytvořili něco jako lakýrnický box. Ten mimochodem v Holicích mají, ale na auta. Tatra se do něj jednoduše nevejde na délku. Kluci tedy pomocí špagátu a mikrotenových folií udělali box přímo v hale, kde probíhala montáž Tatry Phoenix. Předcházelo tomu důkladné zakrytí všeho, kam se Dinitrol dostat nesmí. Pak už se mohlo začít stříkat, ale nikoliv sprejem, ale hezky ve velkém, tedy ze sudu.
Cestáři pak ještě ochranu doplňují voskem. U aut se s ním většinou stříkají jenom dutiny, ale silničářská auta jej mají jako dodatečnou ochrannou vrstvu na prakticky celém podvozku. Vosk je spíše sezonní ochrana, nevydrží na kovu dlouho, ale zato vzlíná, takže se dostane skutečně všude a vyplní i těsná místa.
Toho oleje!
Ještě jsme ani jednou nezmínili téma motoru. Ten je zatím mimo vůz a na své místo se dostane při kompletaci všech celků, tedy kabiny, rámu a podvozku. Obsah agregátu je 12,9 litrů a má šest válců. Co mě zaujalo, krom výkonu 480 koní, je objem maziva. Toho je totiž 40 litrů! Nejde o nějaký zvláštní olej, je to v podstatě klasická 5W-30, originál DAF.
Jenže tím u Tatry Phoenix s mazivem nekončíme, a to ani zdaleka. Ještě před nástřikem totiž budoucí automechanici museli naplnit diferenciály olejem. To neznamená nic jiného než 30 litrů náplně pomalu opatrně nalité trychtýři do diferáků. Jakákoliv mastnota je totiž práce navíc – před nástřikem se podvozek samozřejmě musel všech nečistot, a to včetně mastnoty, zbavit.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Nabízíme odborné vzdělávání nejen pro studenty, ale i odbornou veřejnost z auto-moto oborů. Naše moderní vybavení a zázemí jsou k dispozici také veřejnosti. Využijte služeb našeho autoservisu nebo se zúčastněte některého z kurzů v našem akreditovaném školicím středisku.