Vybitá autobaterie může být příčinou, proč ráno neodjedete do práce. Jak ale poznat, že autobaterie je vybitá nebo se tomuto stavu blíží?
Poradíme, jak a podle čeho poznat, že je vybitá autobaterie
Články na téma kontrola stavu autobaterie:
- Prevence proti selhání baterie
- Metody kontroly stavu baterie
- Údržba autobaterie: Prodloužení životnosti
- Diagnostika autobaterie
- Jak zkontrolovat napětí autobaterie
- Jak poznat vybitou baterii v autě
- Víte, jak a podle čeho poznat vybitou autobaterii? - právě čtete
- Vnitřní odpor autobaterie – jak jej změřit?
Změřte napětí
Napětí je poměrně spolehlivý ukazatel toho, jak je autobaterie nabitá. Stačí vzít voltmetr nebo multimetr s voltmetrem, přiložit hroty na póly a hned víte, na čem jste. 12,6-12,8 V je nabitá autobaterie, Při 12,5 V ji už ale raději dobijte. 12,4 V je napětí, při kterém začíná sulfatace, tato hodnota a jakákoliv hodnota pod 12,4 V znamená, že akumulátor byste měli okamžitě dobít. Reálně ale většina aut startuje i při daleko nižším napětí autobaterie, klidně i pod 12 V. Provozovat takto vybitou baterii se rovná její postupné popravě.
Cvakání namísto startování
Pokud namísto startování slyšíte jenom rychlé cvakání relátka startéru, je to na 90 % vybitou autobaterií. Tedy tak vybitou, že není jiné řešení, než nastartovat přes kabely, nebo akumulátor dobít.
Také čtěte
Světelný test
Existuje docela jednoduchý test, jak zjistit, jestli má autobaterie dostatečné napětí, nebo ne. Týká se to akumulátorů, které ještě zvládnou nastartovat motor. Hned po startu stačí zapnout světla, ideálně třeba někde proti zdi a přidat plyn. Nemusíte moc, stačí třeba do tří tisíc otáček. Pokud světla budou svítit znatelně jasněji s vytočeným motorem a po ubrání plynu na volnoběh opět lehce pohasnou, není autobaterie dostatečně nabitá. Pozor, tento test se týká spíše starších vozů se žárovkovými světly.
Magické oko
Velká část autobaterií má jednoduchý systém signalizující změnu hustoty elektrolytu při vybití. Je-li baterie dostatečně nabitá, mělo by být magické oko zelené. Vybitá autobaterie znamená, že magické oko má barvu červenou nebo černou. Jedná se o velmi jednoduchý systém, který však neřeší třeba poruchu článku. Měří totiž jen a pouze hustotu elektrolytu v jednom jediném místě v akumulátoru.
Hustota elektrolytu
Existují hustoměry elektrolytu, které využívají stejného principu, jako výše zmíněné magické oko. Stačí otevřít zátku, trochu elektrolytu nabrat do hustoměru a na stupnici odečíst hodnotu. Pro zjednodušení bývá stupnice barevná (zelená znamená nabitou baterii, červená vybitou), nicméně hodnota hustoty elektrolytu u plně nabité baterie je 1,28 g/cm3. 1,2 g/cm3 je hodnota pro poloviční nabití, vybitá autobaterie bude mít 1,14 g/cm3.
Jak otevřít auto s vybitou baterií?
Jestliže máte baterii opravu totálně mrtvou, nezoufejte. Každé auto má klasický klíček ukrytý v dálkovém ovladači a také má zámek někde u kliky dveří řidiče. Nejčastěji pod krytkou. Stačí krytku oddělat a klíčkem si odemknout.
Zdroj médií: Depositphotos.