Při špatném používání a údržbě se životnost autobaterie počítá na nižší jednotky let. Kdo se ale o akumulátor stará tak jak má, nemusí ho měnit klidně i víc jak za dekádu.
Životnost autobaterie a její údržba
Články na téma kontrola stavu autobaterie:
- Prevence proti selhání baterie
- Metody kontroly stavu baterie
- Údržba autobaterie: Prodloužení životnosti - právě čtete
- Diagnostika autobaterie
- Jak zkontrolovat napětí autobaterie
- Jak poznat vybitou baterii v autě
- Víte, jak a podle čeho poznat vybitou autobaterii?
- Vnitřní odpor autobaterie – jak jej změřit?
Výběr autobaterie
Tohle je ten nejjednodušší krok, který má ale zásadní vliv na životnost celého akumulátoru. Chcete-li, aby daná baterie sloužila co nejdéle, rozhodně nekoukejte primárně na cenu. U autobaterií totiž víc než kde jinde platí známé "nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci". Jestli se vám nechce studovat rozsáhlé testy a hledat reference, existuje jako měřítko kvality baterie jednoduchá pomůcka - hmotnost. Čím těžší je akumulátor, tím méně výrobce šetřil na mřížkách elektrod a na jejich aktivní hmotě.
Samozřejmě asi nemusíme dodávat, že je hloupost kupovat menší akumulátor, než jaký do auta má přijít, stejně tak je nutné dodržet přesně typ. Kdo se bude snažit nahradit dražší AGM klasickou baterií s tekutým elektrolytem, ten si zadělává v tom lepším případě na závadu, v tom horším na požár.
Dobíjení
Ojetiny z firemních flotil mají často akumulátor ve skvělém stavu i po třeba pěti letech. Proč? Protože se s nimi často jezdí na delší trasy. S firemními auty se řidiči moc nemazlí a nebojí se jim trochu šlápnout na krk. Motor ve vyšších otáčkách tak přenáší vyšší výkon na alternátor a ten díky tomu nemá problém správně autobaterii dobíjet.
Proti tomuto scénáři často stojí šetřílek, který jezdí jen "přískoky", tedy krátké trasy po městě. Motor se ani pořádně nestihne ohřát, natož aby se pořádně dobil akumulátor. Korunu tomu nasadí ten, kdo ještě agregát trvale podtáčí ve snaze uspořit dvě deci paliva na sto kilometrů. Ano, sice takový člověk vydá měsíčně za benzín o padesát korun méně, ale co rok a půl musí měnit akumulátor, protože ten je trvale napůl vybitý, což mu rozhodně nesvědčí a zkracuje se tak jeho životnost.
Jestliže jste se našli spíše v tom šetřílkovi, nevěste hlavu. Řešením je dobíjení třeba v garáži. Stačí si pořídit nějakou nabíječku, ideálně jednu z těch, které si všechno zvládají řídit samy. Klidně jednou za týden baterii dobijte. Nemusíte ji kvůli tomu ani vyndávat z auta, klidně ji nechte připojenou. Obecně zkrátka platí, že baterie rychleji zastarává, když není do plna dobitá.
Přemýšlejte, kde parkujete
Není to ani tak zima, co akumulátory ničí, jako spíš teplo. Ano, chlad zpomalí probíhající elektrochemickou reakci a baterii tak v podstatě poklesne kapacita, když to trochu zjednodušíme. Ale teplo naopak reakce neustále uvnitř akumulátoru probíhající urychluje a s tím i samovybíjení, kterým bohužel trpí všechny druhy autobaterií. Stačí na týden zaparkovat na ostrém letním slunci a dost možná i po tak krátké době jednoduše nenastartujete. S tím se samozřejmě pojí i problém sulfatace desek, což je opět něco, co jen zkracuje život baterie.
Platí tedy pravidlo, že v zimě klidně parkujte venku na mrazu. Jestliže je akumulátor zdravý a nabitý, neměli byste mít problém s následným startem. V létě se ale vyplatí zajet do parkovacího stání nebo alespoň do stínu stromů.
Zdroj médií: Depositphotos.