Podvody na STK jako by nebraly konce. Po jedné z posledních kontrol pracovníci Ministerstva dopravy dokonce na místě zakázali technikovi provádět prohlídky.
Stanice měření emisí nepřestaly podvádět. Technik přijde o práci
Články na téma emise aut:
- Co je ekologická daň na auto?
- Emise - co vlastně z toho výfuku vypadává?
- Auta na vodík a emise: Kolik jich produkují?
- Ekologická plaketa a emisní zóny
- Jsou emise vaší noční můrou? Poradíme, jak jimi projít v roce 2023!
- Ekologická daň na auta v roce 2024, chystají se změny?
- Finální podoba emisní normy Euro 7
- Zakáže Brusel provozovat naftová auta?
- Malé vs. velké částice – které škodí víc a proč?
- Měření emisí je obrovský problém. Ministerstvo dopravy zavřelo další STK
- Měření emisí – další nedostatky a podvody - právě čtete
Na emisích si prostě nedají pokoj
Jak informovalo Ministerstvo dopravy na svém webu, provedli jeho pracovníci další kontroly poctivosti měření u dvou stanic měření emisí a také na dvou stanicích technické kontroly. Jedna z kontrol přitom skončila pro technika dost neslavně – pro zjištění závažného porušení povinností při měření emisí mu byla zakázána další činnost provádění technických prohlídek.
Jednalo se o emisní stanici v Klatovech. Jestli tam byly podobné postupy standardem, je otázkou, ale technik měl podle Ministerstva dopravy použít zařízení, které výsledek měření ovlivní. Lze se tedy domnívat, že to nebyl ojedinělý případ.
Klatovská STK měla i administrativní problémy. Při kontrole bylo zjištěno, že vozidlo opustilo areál STK před ukončením prohlídky a vystavením protokolu, přesto už bylo opatřeno nálepkou s platností na dva roky.
Měření emisí čekají kontroly
Podobné kontroly se budou opakovat a troufáme si odhadnout, že do několika let minimálně jednou takovou inspekcí projde každá STK a stanice měření emisí u nás. Budou padat pokuty, a ne malé. Technici, kteří se nebáli podvádět, zmizí, nebo podvádět přestanou...
Emise a STK zabijí staré ojetiny
...A s nimi začnou mizet i ojetiny, a to skutečně ve velkém. Obrovské množství aut procházelo přes STK a zejména emise jen proto, že by někdo ochotný za pětistovku v popelníku přimhouřit oko. Tato doba pomalu končí, kupovat ojetou starou oktávku v ceně do 50 tisíc korun bude obrovské riziko a majitelé se budou takových aut zbavovat třeba půl roku před STK. A budou dobře vědět proč.
Také čtěte
Nebude to platit jenom pro patnáctiletá auta. I modernější vozidla budou rizikem, pokud nebudou mít v pořádku DPF filtr nebo třeba vstřikovače. Co s tím?
Nekupovat diesely. Jsou to komplikované motory, které jsou doslova ověšené drahými systémy pro redukci emisí. Ojetiny kupujte pokud možno s benzinovými motory, a úplně ideálně těmi jednoduššími bez přímého vstřikování.
Ministerstvo dopravy mění dekády zažitou praxi, že přes emise projde cokoliv, co nastartuje, bez ohled na reálný stav agregátu. To se teď mění a s tím se bude měnit i trh s ojetinami.
Zdroj médií: Ministerstvo dopravy.