Volkswagen Golf ve čtvrté generaci ukázal, jak univerzálním autem je. Pod jeho kapotu se dostala neuvěřitelná škála zážehových motorizací. Od nenáročné čtrnáctistovky po výkonné pěti a šestiválce.
Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (2. díl) – benzinové motory
Články na téma Volkswagen Golf:
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf VI 2008–2012 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf VI (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf VI (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (1997–2003) (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (2. díl) – benzinové motory - právě čtete
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf V (2003–2008) (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf V (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf V (3. díl) – naftové motory
Volkswagen Golf IV (1997 - 2003) benzinové motory:
1.4 16V (55 kW)
Opravdu ten nejzákladnější motor, nicméně pro potřeby dojíždění do zaměstnání nebo školy je to ideální volba. Občas mu selhávají zapalovací cívky, ale to je docela snadno a levně řešitelný problém. Spotřebou se bude zkušený řidič pohybovat kolem šesti až sedmi litrů, při spěchu umí apetit vylézt až nad sedm litrů na sto. Při vyšším nájezdu může začít trochu žrát olej.
1.6 8V (74 - 75 kW)
Asi nejlepší volba u ojetiny. Osmiventilová šestnáctistovka vydrží hodně a táhne krásně už od nižších otáček. Jezdí za sedm litrů na sto, ve městě za devět a nemá vlastně nic, co by se na ní kazilo, tedy pokud mluvíme o 74kW verzi. Novější 75kW dostala EGR a další opatření, aby plnila potřebnou Euro emisní normu. Na spolehlivosti jí to trochu ubralo, nicméně pořád je to dnešními měřítky skvělá motorizace. Problém může pro některé řidiče být i nakrátko poskládaná převodovka – při 130 km/h točí motor 4000 otáček.
Ojeté benzinové vozy Volkswagen Golf 4. generace
1.6 16V (77 kW)
Další víceméně spolehlivý agregát, který nabízí i obstojnou dynamiku se spotřebou mezi sedmi a osmi litry na sto kilometrů. Kdo je zvyklý na moderní turbomotor, bude nadávat, že to nejede. Stačí ale poslat ručičku otáčkoměru trochu výše a atmosférická šestnáctistovka umí docela ožít. Netrpí na spotřebu oleje, nicméně u hodně ojetých exemplářů tento problém nastat může.
1.6 FSI 16V (81 kW)
Tady bychom zájemce spíše varovali. Motory FSI první generace obecně nejsou nic moc, protože se nespokojí se základním Naturalem 95, ale potřebují ke správnému fungování vysokooktanové palivo. I s ním ale mohou po čase začít karbonovat, navíc mají citlivé rozvody, které někdy kolabovaly. Vyhněte se mu.
1.8i 20V (92 kW)
Když zkousnete spotřebu mezi 9 a 10 litry při klidné jízdě, budete spokojeni. Dvacetiventil má klidný chod a za všech okolností moc pěkně táhne. V inzerci jich moc není, auto s takovýmto apetitem tehdy moc lidí nechtělo a kdo potřeboval jezdit rychle, mohl sáhnout o stupeň výše.
1.8i 20V turbo (110 kW a 132 kW)
Základ je stejný, jako v předchozím případě, nicméně něco málo tu je navíc. Ano, turbo. To zvedlo efektivitu i pružnost motoru. Golf GTi tak uměl jezdit do osmi, ale klidně i za 14 litrů na sto při velmi svižné jízdě. Pokud na tento agregát náhodou narazíte, našli jste malý poklad. Pozor nicméně na unavené a vylítané kusy. Sáhněte si i na osu turba, jestli nemá axiální vůli.
2.0i 8V (85 kW)
Dvoulitr má obstojný spodek, ale se stoupajícími otáčkami není znát nějaké větší nadšení. Technika je to velmi spolehlivá, ale provoz trochu leze do peněz, protože pod devět na sto se s tím jezdit prakticky nedá. Za velkou spotřebu se však neodmění odpovídající dynamikou. Peklo je pro něj dálnice, kde se rozežere klidně na 13 litrů na sto.
Raritní/sběratelské motory
Kdybyste náhodou narazili na pětiválec 2,3 litru, nebo dokonce šestiválce 2,8, případně 3,2 litru, máte před sebou vůz se sběratelským potenciálem. Zde doporučíme, vzít s sebou někoho, kdo se na ostré verze Volkswagenu Golf IV specializuje, protože cenovka takového auta bude patrně docela vysoká. Dobře fungující motor pojede bez pochyby jak z praku, nicméně platforma PQ34 zde narazila na své limity a těžký předek způsoboval větší nedotáčivost a rychlou únavu podvozkových komponent.
Zdroj médií: Flickr: nikoretro.