PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (3. díl) – naftové motory

16. 3. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Konkrétní ojetá auta Volkswagen

Na úvod dobrá zpráva! Vznětové motory se u čtyřkového golfu povedly všechny. Pravda, není jich moc, ale za to nemůžete vyloženě sáhnout vedle. V době přelomu tisíciletí byl koncern VW s diesely extrémně úspěšný a produkoval velmi trvanlivé agregáty.

Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (3. díl) – naftové motory

Volkswagen Golf IV (1997 - 2003) naftové motory:

1.9 SDI (50 kW)

Popravdě bychom se při hledání spolehlivého povozu zaměřili asi hlavně na tento motor. Důvodem je, že pro svojí bídnou dynamiku nepřitahuje úpravce a bude dost možná v lepším stavu, než oturbení sourozenci. Dá se i předpokládat, že si ho nekoupil někdo, kdy by měl závodní ambice, ale spíše ho provozovali klidní řidiči. Ti ocenili velmi nízkou spotřebu a extrémně spolehlivou mechaniku – na tomhle se nemá moc co pokazit. Funguje tu rotační čerpadlo, tedy ne systém čerpadlo-tryska, jako u motorů TDI. Nebojte se ani kousků blížících se nájezdem k půl milionu kilometrů, akorát takovému agregátu dopřejte častější výměnu oleje a dost možná budou unavené žhavící svíčky (ty tam mohou být klidně už druhé nebo třetí).

1.9 TDI (66 kW, 81 kW)

V našich končinách absolutní modla, v podstatě výše popsané SDI, akorát s turbem. Kdo mění olej co 10-15 tisíc kilometrů, nedává mu za uši za studena a dochlazuje turbodmychadlo po větší zátěži, nemusí obvykle prvních 300-400 tisíc kilometrů na motor ani sáhnout. Každých 50-70 tisíc kilometrů je dobré vyčistit EGR ventil. Ten když selže, tak to není likvidační položka, ale nepotěší to. TDI s rotačkou nevadí ani kratší trasy, jak ukazují dlouhodobé zkušenosti, ale lépe mu samozřejmě je při provozu na delší cesty.

1.9 TDI-PD (74 kW, 85 kW, 96 kW, 110 kW)

Náhradou za TDI s rotačním čerpadlem byl systém pumpe-düse. Přinesl popravdě trochu specifickou kulturu chodu motoru, ale dynamický potenciál měl skvělý. Spotřebou opět exceluje a spousta majitelů s těmito motory jezdí pod 5 litrů na sto trvale. Zejména nejvýkonnější 110 kW varianta jede opravdu velmi pěkně, a to v celém otáčkovém spektru. Když to rozbalí na dálnici, není problém udržovat trvale stošedesátku i s plně naloženým autem. Chce to jenom jednou za čas pořádně protáhnout, aby nezatuhla regulace turba.

Olejová otázka

Píšeme to do článku snad při každé zmínce o pumpe-düse – více než u jiných motorů je zde důležité držet se přesné specifikace, což neznamená jen SAE normu, ale především normu VW. Automobilka jich svého času používala solidní množství, leckterý autorizovaný servis se v tom nevyznal, přesto upozorníme na fakt, že PD musí dostat olej normy VW 505.01.

Spousta řidičů tam lije něco jiného, kolikrát se jedná o špičkové produkty, které bohužel ale neplní potřebné parametry, které jsou u pumpe-düse vstřikování dost specifické. Jde o to, že družený modul čerpadla a trysky využívá pohon vačkové hřídele. Dochází tam k silnému otěrovému namáhání, na což je ale vstřikovač konstrukčně stavěný. Podmínkou k tomu, aby to snášel dlouhodobě, je využití maziva 505.01. Na trhu jich je spousta od různých výrobců, nemusíte se omezovat jenom na originální olej Volkswagen koncernu. A při koupi ojetiny se ptejte původního majitele, co tam lil, ideálně chtějte vědět konkrétní olej. Pokud to bude nějaká standardní long-life 5W-40, jděte o dům dál.

Zdroj info: autoexpress, gumtree, motor1.
Zdroj médií: Flickr: Fat Bear Photography.

Podobné články