Pro německou automobilku Volkswagen není snad důležitější model než Golf. Nebo minimálně do té doby, než se začala Evropa přiklánět k elektrickým pohonům to tak bylo. Ve své páté generaci sice designově navazuje na legendární generaci čtvrtou, nicméně technicky se vůz dost posunul.
Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf V (2003–2008) (1. díl)
Články na téma Volkswagen Golf:
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf VI 2008–2012 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf VI (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf VI (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (1997–2003) (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf IV (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf V (2003–2008) (1. díl) - právě čtete
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf V (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Volkswagen Golf V (3. díl) – naftové motory
Když chcete naprosto nezajímavé a nevýrazné auto, když potřebujete zkrátka zapadnout do davu, kupte si Volkswagen Golf. Zhruba tak nějak pojala automobilka podobu novinky. Nevybočovat, neohromit, ale ani neurazit. Tehdy v roce 2003, když se pětka objevila, jsme byli zvědaví, jak se jí povede pokračovat v hodně vysoko nastavené laťce. Volkswagen Golf 3 a 4 byla totiž velmi povedená auta a spoustě majitelů ke spokojenosti slouží do dnes. Mají totiž vše, co řidič potřebuje, ale nic navíc. S láskou dnes už můžeme jen vzpomínat na období, kdy se na autech ještě tolik nešetřilo a namísto mudlání po displejích jsme mohli mačkat stará dobrá a spolehlivá tlačítka.
Na první pohled se žádná revoluce nekonala, nicméně byla tu spousta novinek! Předně – karoserie byla daleko tužší, což se projevilo na jízdních vlastnostech. Druhým významným zlepšením byla čtyřprvková zadní náprava, a to pro každou verzi, což dokazuje, jak tehdy koncern privilegoval německou produkci například před škodovkou. Při vývoji si konstruktéři pohráli i s nápravou přední a nový byl i elektromechanický posilovač. Všechna tato vylepšení znamenala především rapidní zlepšení jízdních vlastností. Kdo tehdy přesedl ze čtyřky do pětky, tomu se už nechtělo zpět. Velmi dobře na tom bylo auto i s ochranou proti korozi, což bylo další mezigenerační vylepšení.
Jak vybírat ojetinu a co si ohlídat?
„Lidové auto“ má tendenci si držet cenu lépe než jeho soudobá konkurence. Proto ještě než se vydáte na obhlídku konkrétního kusu, dopředu prověřte VIN přes nějakou ze známých služeb. Fatálně bouraných a neodborně opravených kousků je v inzerci spousta, stejně jako „stočenek“.
Ochrana proti korozi je sice solidní, ale má jednu slabinu. Jsou to prahy, které mají tendence hnít jak zvenčí, tak zevnitř. Děje se tak zejména v oblasti jejich zadní zhruba třetiny. Při koupi se na to zaměřte a ideálně si pořádně prohlédněte vůz zespodu. Sem tam se můžete setkat se rzí kolem loga na pátých dveřích, které funguje zároveň i jako jejich odjišťování. Nicméně to až tak častý případ nebývá.
Zmíněná víceprvková zadní náprava samozřejmě znamená náročnější servis. U předchůdců byla prakticky bezúdržbová, nicméně lepší jízdní vlastnosti holt musejí být něčím vykoupeny. Předně se podívejte na pneumatiky. Pokud budou sjeté nerovnoměrně, odstupte od vozidla a podívejte se zezadu. Pakliže vám připadá, že jsou kola do písmene „A“, patrně jsou unavené silentbloky ramen. Za jízdy se to projeví nejistým chováním zádě. Servisy si s tím umějí poradit, ale jsou to náklady navíc, zejména pokud jsou zarezlé excentry, kterými se šteluje odklony kol.
Podívejte se také na světla, v nichž páté generaci až nápadně často praskaly žárovky. Jasně žárovka je to poslední, nicméně do světel také zatékalo (prakticky pouze do předních) vlivem jejich netěsnosti. Projevuje se to buď „rybníčkem“ nebo orosením zevnitř.
Než nabízené auto s nedůvěrou odmítnete, tak mějte na paměti, že golf neměl tak odolný interiér. Sedačka a volant vydrží víceméně stejně, ale přepínače ne. Zejména ty nejpoužívanější, třeba ovladače světel, mívají i u ojetin s nájezdem pod 200 tisíc kilometrů ošoupanou barvu.
Narazíte-li na dobrý kousek, berte
Kolem a kolem je Volkswagen Golf V velmi dobrá ojetina, pokud se vybere ta správná motorizace (o nich v dalším díle seriálu). Chybu neuděláte ani s MVP, které dostalo přídomek Plus.
Zdroj médií: Depositphotos.