Vyměnit si olej v motoru, není nic složitého, je to vlastně absolutní základ údržby auta. A někdy je nejlepší udělat výměnu oleje i s proplachem.
Výměna oleje – kdy ji udělat s proplachem?
Články na téma výměna motorového oleje:
- Návod: Výměna oleje v motoru
- Jak často měnit olej v autě
- Výměna oleje v motoru krok po kroku - právě čtete
- Výměna oleje – proč dotahovat šroub na předepsaný moment
- Jak často měnit olej v motoru
- Proč měnit olej vypuštěním a nikoliv odsátím
- Co se stane, pokud přestanete měnit motorový olej?
- Výměna motorového oleje – auta si o ni umí říct i sama
- Kdy měnit olej v autě?
- Jiný olej na zimu – má to smysl?
Postup výměny oleje v motoru:
- Nachystejte si olej odpovídající specifikace a také odpovídajícího množství. K tomu filtr oleje, klíč na povolení vypouštěcího šroubu a eventuálně klíč na filtr oleje. Hodit se bude i nějaká nádoba, do které vypustíte starý olej. Vhod přijde i trychtýř, fajnšmekři si mohou připravit i momentový klíč. Samozřejmostí jsou i nějaké hadry nebo savé ubrousky.
- Postavte auto na rovnou plochu, zatáhněte ruční brzdu, vypněte motor. Musíte se nějak dostat pod motor, takže si vůz v případě potřeby zvedněte heverem. Je dobré, když je motor zahřátý, olej pak rychleji vyteče.
- Lokalizujte vypouštěcí šroub – obvykle nejnižší bod olejové vany. Možná budete muset demontovat aerodynamický kryt pod motorem, což není nic těžkého.
- Nachystejte pod vypouštěcí šroub nádobu na starý olej.
- Vyšroubujte vypouštěcí šroub, pokud možno tak, aby vám nevytékal do obličeje. Vypusťte ho do připravené nádoby. Je-li auto přizvednuté heverem, spusťte ho na rovinu. Dejte tomu čas, ať co nejvíce maziva vyteče a následně vykape. Otevřete zátku na motoru pro dolévání nového oleje.
- V průběhu vypouštění vyšroubujte olejový filtr, pozor, může být plný oleje.
- Našroubujte nový filtr, ideálně i s těsnícím kroužkem, který potřete prstem namočeným v oleji.
- Pakliže všechen olej z motoru vytekl, můžete si znovu zvednout auto.
- Zašroubujte vypouštěcí šroub zpět na požadovaný moment. Ten bývá docela nízký, nemáte-li momentový klíč, tak hlavně s citem, ať nestrhnete závit. Nyní můžete auto znovu spustit z heveru dolů.
- Přes trychtýř začněte dolívat nový olej. Co se týče množství, tak se vyplatí nalít přibližně tolik, kolik předepisuje automobilka, respektive o něco méně. Průběžně kontrolujte hladinu podle měrky oleje, ale počítejte s tím, že ho docela dost ještě steče do vany. Před finálním měřením tedy dejte klidně hodinu pauzu.
- Jakmile je oleje v motoru dostatek, můžete zašroubovat dolévací víčko a nastartovat motor. Něco málo pohltí i filtr, takže nechte motor třeba čtvrt hodiny běžet, poté ho vypněte a za hodinku ještě jednou zkontrolujte hladinu maziva.
- Vše po sobě ukliďte, věci zaneřáděné od oleje, filtr a starý olej nechejte ekologicky zlikvidovat. Pro tip pro jedince s citlivější pokožkou – pořádně si umyjte ruce a následně si je namažte třeba indulonou.
Měnit olej s proplachem?
Často se řeší, zdali není lepší čas od času udělat proplach motoru, tedy buď vyměnit olej a po třeba 2000-5000 kilometrech znovu, nebo s pomocí k tomu určeného aditiva. Obě varianty mají za cíl odstranit usazeniny, které se v motoru mohou časem nakupit.
Osobní zkušenost máme v redakci s proplachem jedinou a skutečně to pomohlo, a to u ojetého auta, jehož minulost byla dosti mlhavá. Jisté je jedno – nic tím nezkazíte a třeba u vozu, kde víte, že předchozí majitel měnil mazivo v prodlouženém intervalu, by se dal proplach doporučit. Kdo ale mění olej poctivě třeba v intervalu 10 nebo maximálně 15 tisíc kilometrů, pravděpodobně proplachem ničeho zásadního nedosáhne. Každopádně pro klid duše...
Zdroj info: carrandriver.
Zdroj médií: Depositphotos.
Zdroj médií: Depositphotos.