PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Výměna oleje – kdy ji udělat s proplachem?

31. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Vyměnit si olej v motoru, není nic složitého, je to vlastně absolutní základ údržby auta. A někdy je nejlepší udělat výměnu oleje i s proplachem.

Výměna oleje v motoru krok po kroku

Postup výměny oleje v motoru:

  1. Nachystejte si olej odpovídající specifikace a také odpovídajícího množství. K tomu filtr oleje, klíč na povolení vypouštěcího šroubu a eventuálně klíč na filtr oleje. Hodit se bude i nějaká nádoba, do které vypustíte starý olej. Vhod přijde i trychtýř, fajnšmekři si mohou připravit i momentový klíč. Samozřejmostí jsou i nějaké hadry nebo savé ubrousky.
  2. Postavte auto na rovnou plochu, zatáhněte ruční brzdu, vypněte motor. Musíte se nějak dostat pod motor, takže si vůz v případě potřeby zvedněte heverem. Je dobré, když je motor zahřátý, olej pak rychleji vyteče.
  3. Lokalizujte vypouštěcí šroub – obvykle nejnižší bod olejové vany. Možná budete muset demontovat aerodynamický kryt pod motorem, což není nic těžkého.
  4. Nachystejte pod vypouštěcí šroub nádobu na starý olej.
  5. Vyšroubujte vypouštěcí šroub, pokud možno tak, aby vám nevytékal do obličeje. Vypusťte ho do připravené nádoby. Je-li auto přizvednuté heverem, spusťte ho na rovinu. Dejte tomu čas, ať co nejvíce maziva vyteče a následně vykape. Otevřete zátku na motoru pro dolévání nového oleje.
  6. V průběhu vypouštění vyšroubujte olejový filtr, pozor, může být plný oleje.
  7. Našroubujte nový filtr, ideálně i s těsnícím kroužkem, který potřete prstem namočeným v oleji.
  8. Pakliže všechen olej z motoru vytekl, můžete si znovu zvednout auto.
  9. Zašroubujte vypouštěcí šroub zpět na požadovaný moment. Ten bývá docela nízký, nemáte-li momentový klíč, tak hlavně s citem, ať nestrhnete závit. Nyní můžete auto znovu spustit z heveru dolů.
  10. Přes trychtýř začněte dolívat nový olej. Co se týče množství, tak se vyplatí nalít přibližně tolik, kolik předepisuje automobilka, respektive o něco méně. Průběžně kontrolujte hladinu podle měrky oleje, ale počítejte s tím, že ho docela dost ještě steče do vany. Před finálním měřením tedy dejte klidně hodinu pauzu.
  11. Jakmile je oleje v motoru dostatek, můžete zašroubovat dolévací víčko a nastartovat motor. Něco málo pohltí i filtr, takže nechte motor třeba čtvrt hodiny běžet, poté ho vypněte a za hodinku ještě jednou zkontrolujte hladinu maziva.
  12. Vše po sobě ukliďte, věci zaneřáděné od oleje, filtr a starý olej nechejte ekologicky zlikvidovat. Pro tip pro jedince s citlivější pokožkou – pořádně si umyjte ruce a následně si je namažte třeba indulonou.

Měnit olej s proplachem?

Často se řeší, zdali není lepší čas od času udělat proplach motoru, tedy buď vyměnit olej a po třeba 2000-5000 kilometrech znovu, nebo s pomocí k tomu určeného aditiva. Obě varianty mají za cíl odstranit usazeniny, které se v motoru mohou časem nakupit.

Osobní zkušenost máme v redakci s proplachem jedinou a skutečně to pomohlo, a to u ojetého auta, jehož minulost byla dosti mlhavá. Jisté je jedno – nic tím nezkazíte a třeba u vozu, kde víte, že předchozí majitel měnil mazivo v prodlouženém intervalu, by se dal proplach doporučit. Kdo ale mění olej poctivě třeba v intervalu 10 nebo maximálně 15 tisíc kilometrů, pravděpodobně proplachem ničeho zásadního nedosáhne. Každopádně pro klid duše...

Zdroj info: carrandriver.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články