🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak a kdy vyměnit olej svépomocí?

2. 10. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Spolu se starým olejem je potřeba vyměnit ještě jednu důležitou věc. Tipnete si, jaká to je a jak často je vlastně potřeba měnit olej v autě?

Jak a kdy vyměnit olej svépomocí?

V servisech si mohou za výměnu oleje brát od dvou tisícovek nahoru. Cena se odvíjí od toho, kdo výměnu provádí, v jakém servise, v jakém městě a co za olej a filtry používá. Samotná výměna přitom není nic složitého. Výměna oleje se zpravidla provádí po 15 000 kilometrech. Mnoho odborníků však doporučuje interval výměny zkrátit a vyměňovat olej už po 7500 až 10 000 ujetých kilometrech.

Než se pustíte do výměny oleje, připravte si vše potřebné. Zjistěte si, jaký druh a kolik oleje je potřeba k výměně (řiďte se instrukcemi výrobce auta) a k tomu přidejte správný olejový filtr.  Aby výměna oleje proběhla hladce a bez zbytečných komplikací, doporučujeme si předem připravit savé hadry, nádobu na starý olej, klíč na olejový filtr, klíč na vypouštěcí šroub a trychtýř. S tímto vybavením si práci usnadníte a vyhnete se nepříjemným překvapením.

Jak vyměnit olej krok po kroku

Než se pustíte do výměny starého motorového oleje, zahřejte motor krátkou jízdou nebo ho nechte běžet na místě. Teplý olej je řidší a snadněji vyteče. Pro vhodnou výměnu starého oleje zvolte rovný a stabilní povrch, ať už v garáži nebo na příjezdové cestě.

Aby mohlo dojít k bezpečnému provedení výměny oleje, je nezbytné vozidlo zvednout. Doporučujeme použít dvousloupový zvedák pro maximální stabilitu. Pokud máte k dispozici pouze běžný zvedák, nezapomeňte vozidlo dodatečně zajistit. Tím si připravíte bezpečný pracovní prostor.

Jak vypustit starý motorový olej a vyměnit olejový filtr

Před výměnou oleje nezapomeňte na to, že je olej v motoru horký. Abyste předešli popálení, nechte jej mírně (alespoň 15–20 minut) zchladnout. Pod autem lokalizujte olejovou vanu. Vypouštěcí šroub, kterým olej vypustíte, bývá umístěn v nejnižším bodě olejové vany, pod blokem motoru. Důkladně zkontrolujte okolí, abyste přesně určili jeho polohu. Až budete mít šroub lokalizovaný, můžete přistoupit k samotné výměně oleje.

Pod výpušťák umístíte kyblík na zachytávání starého oleje. Šroub uvolníte odpovídajícím klíčem (proti směru hodinových ručiček). Následně necháte olej vytéct (pozor může být ještě horký). Při výměně oleje doporučujeme provést komplexní servis, který zahrnuje i výměnu vypouštěcího šroubu s jeho těsněním. Opotřebované těsnění může způsobit netěsnosti a únik oleje.

V této fázi nezapomeňte uvolnit také olejový filtr. Filtr se nachází na bloku motoru zespodu, případně z boku (přesné umístění se liší podle typu vozidla). Olejový filtr může být uschován do domku olejového filtru (tento typ najdete například u starších vozů značky BMW řady 3) nebo je zašroubovaný sám o sobě (například vozy značky Hyundai či Kia).

Filtr může být černý, bílý, modrý nebo oranžový. Olejový filtr uvolníte buď rukou nebo klíčem proti směru hodinových ručiček. Ujistěte se, že jste odšroubovali filtr v poloze, kde se vám nebude unikající olej rozlévat přímo po paži. Z díry po filtru, ze samotného filtru a z olejové vany totiž při tomto pohybu většinou vykape ještě pár kapek oleje, mějte proto připravený kyblík na jeho zachytávání. Nezapomeňte také namazat gumové těsnění filtru, aby se zajistilo dokonalé utěsnění. Mnoho mechaniků však tento postup nepodporuje.

Před montáží důkladně zkontrolujte místo instalace, aby tam nezůstalo staré těsnění nebo jeho zbytky. Nový filtr šroubujte pouze rukou.

Jakmile starý olej zcela vyteče, zašroubujte nový olejový filtr spolu s novým vypouštěcím šroubem a utáhněte ho přesně podle specifikací výrobce, za použití momentového klíče. Tím zajistíte spolehlivé utěsnění a prevenci budoucích problémů.

Tip: Po výměně olejového filtru je nezbytné se správně zbavit toho starého. Nejprve jej umístěte do nádoby, například do kyblíku tak, aby z něj mohl volně vykapávat olej. Nechte ho zde minimálně 24 hodin, aby všechen zbylý olej volně vytekl. Až olej zcela vyteče, zlikvidujte použitý olejový filtr jako nebezpečný odpad. Jaké jsou možnosti recyklace starých olejů a jak se k tomuto tématu staví odborníci? Mrkněte do našeho staršího článku

Nakonec pomocí nálevky začněte přilévat nový olej do motoru. Dbejte na to, abyste nepřelili! Přesné množství naleznete ve své servisní knížce. Pokud zaznamenáte únik oleje v oblasti filtru, mírně jej dotáhněte. Až budete hotovi, pečlivě uzavřete víčko motoru.

Zdroj info: Auto Guide, Long care Racing Products.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články