Člověk by si myslel, že většina motoristů zná intervaly výměny motorových olejů a také je dodržuje. Napovídá tomu i množství stále pojízdných automobilů, které každodenně potkáváme na silnicích. Přesto se však najdou jedinci, kteří o výměně oleje nevědí, zapomínají na ní, nebo ji zkrátka ignorují. Co se pak děje s motorem, když se v něm nemění olej?
Co se stane, pokud přestanete měnit motorový olej?
Články na téma výměna motorového oleje:
- Návod: Výměna oleje v motoru
- Jak často měnit olej v autě
- Výměna oleje v motoru krok po kroku
- Výměna oleje – proč dotahovat šroub na předepsaný moment
- Jak často měnit olej v motoru
- Proč měnit olej vypuštěním a nikoliv odsátím
- Co se stane, pokud přestanete měnit motorový olej? - právě čtete
- Výměna motorového oleje – auta si o ni umí říct i sama
- Kdy měnit olej v autě?
- Jiný olej na zimu – má to smysl?
Motorový olej je pro pohonnou jednotku doslova životadárnou mízou. Bez jeho mazacích schopností by byl motor pouhá sotva se pohybující hromada šrotu. Kromě hlavní, tedy mazací funkce, má motorový olej i další důležité úkoly. Například pomocí čistících složek čistí vnitřnosti motoru, které díky tomu lépe pracují. Dále pak konzervuje a uchovává, díky čemuž pohonná jednotka tolik netrpí na stárnutí a opotřebení. V době moderních pohonných jednotek s nízkými hodnotami tolerance je pak kvalitní motorový olej doslova esenciální. Co když ale olej měnit přestanete, nebo výrazně přetáhnete interval jeho výměny?
Změna viskozita
Viskozita je asi nejdůležitější parametr motorového oleje. Ne nadarmo každý výrobce automobilů doporučuje pro své pohonné jednotky konkrétní viskózní třídy olejů. V průběhu času a po ujetých kilometrech však dochází k degradaci oleje a jedním z hlavních důsledků je změna jeho viskozity. Stojí za tím především oxidace – představit si to můžeme jako postupný rozpad struktury oleje a ztrátu jeho vlastností. Další je pak vypařování některých látek – taktéž se tím mění vlastnosti motorového oleje.
Co následuje pak? Dochází ke zvýšení viskozity oleje, tudíž se stává hůře proudícím a připomíná spíše jakousi mazlavou hmotu. Jestliže olej nedostatečně proudí skrze pohonnou jednotku, dochází k jejímu poškozování. Nejhorší jsou v tomto studené starty, kdy se doslova tře kov na kov a motor se tím nadbytečně opotřebovává. Proč? Olej při startu nestihne včas dotéct kam má, protože má příliš vysokou viskozitu, na kterou motor není stavěný.
Usazeniny
V průběhu života pohonné jednotky se v jejím nitru nashromáždí množství usazenin, karbonu, ale i drobných kovových pilin z lehkých oděrků komponent. Jak již bylo řečeno, jednou z funkcí motorového oleje je čistící funkce. Je to právě motorový olej, který nežádoucí usazeniny a další prvky odvádí z nitra motoru. Ty největší kusy možná zachytí olejový filtr, ale většina usazenin dále koluje v oleji, nikam nemizí. Do určité míry se s tím počítá a je to běžné. Ostatně při výměně oleje je to na jeho barvě znát a je to i důkaz, že svou práci odvádí dobře.
Pokud však olej neměníte, nemají nechtěné usazeniny kam zmizet a začnou v oleji dělat neplechu. Utrpí tím pochopitelně jeho vlastnosti – usazeniny v oleji pak slouží v podstatě jako brusný papír a opět se tak nadměrně opotřebovávají komponenty motoru. Usazeniny, které olej původně odstranil z motoru také postupně začnou bránit v proudění oleje samotného a opět se tak dostáváme k tomu, že bez správě proudícího maziva dojde k úplnému zničení pohonné jednotky.
Úbytek oleje
Ať je motor sebevíc dokonalý, spalování oleje se alespoň v drobné míře nevyvaruje. Do válců se motorový olej dostává dvěma hlavními způsoby – skrze ventily a po stěně válce. Jev to je běžný a vyhnout se mu v podstatě nelze. Olej pak můžete pravidelně dolévat, nebo počkat na výměnu a doplnit znovu požadované množství. Pokud to však neuděláte, bude oleje postupně ubývat. Kromě již zmíněných problémů se bude zbylý olej ještě více namáhat, protože ho bude čím dál méně. Vlivem toho ještě více degraduje, komponenty se opotřebí rychleji a oleje bude ubývat ještě více. V podstatě to je začarovaný kruh, který končí nejhorším možným scénářem.
Také čtěte
Málokdo si ale uvědomuje, že motorový olej plní i funkci chladící a pomáhá udržovat teplotu některých komponentů v přijatelných mezích. Tady platí přímá analogie s chladící kapalinou. Pokud ji ubývá, dochází k větší zátěži zbylé kapaliny a ta se nestíhá uchladit. Dochází tak k přehřátí, které nevyhnutelně vede k poškození pohonné jednotky.
Měnit se vyplatí
Člověk nemusí být žádný génius, aby mu došlo, že životnost motoru přímo závisí na vlastnostech oleje. Pokud se olej pravidelně nemění, jeho vlastnosti se vytrácí a motor se ničí. A to jsme to v našem článku nebrali nijak do detailu. S degradací oleje totiž postupně odchází ty nejdražší součástky v motoru, jejichž výměna mnohdy ani nedává ekonomický smysl.
Jak často motorový olej měnit? Interval výměny motorového oleje stanovuje výrobce motoru, respektive automobilu, a vyplatí se jej dodržovat. Pakliže vaše auto pracuje v nestandardních podmínkách – časté studené starty, provoz na krátkých trasách, častá vysoká zátěž – rozhodně se nebojte intervaly výměny motorového oleje zkrátit, váš motor, a nakonec i vaše peněženka vám poděkují.
Zdroj médií: Depositphotos.