PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Odsátí oleje z motoru – jak velký problém to je?

20. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Jedním z trochu kontroverzních témat při výměně oleje je jeho vypuštění. Dříve bylo pravidlem, že se provedlo pomocí výpustného šroubu, dnes servisy často a rády olej jenom odsají.

Odsátí oleje z motoru – jak velký problém to je?

Odsávání oleje

Olej lze z motoru dostat několika způsoby, přičemž ten nejpřirozenější je povolit výpustný šroub, vyšroubovat ho a nechat pracovat gravitaci. Kapalina (olej) postupně vyteče do připravené nádoby, ideálně s sebou vezme většinu nepořádku a nečistot, které v mazivu zbývají, a následně může dojít k výměně filtru a nalití oleje nového.

Při odsávání se typicky do otvoru pro olejovou měrku nasune hadička a pomocí k tomu určeného čerpadla se olej přečerpá. Je to proces méně náročný a popravdě i o něco čistotnější, má však zásadní problém. Tím je fakt, že zkrátka nikdy nedostanete oleje z motoru tolik, jako když provedete vypuštění spodem, vždy na dně nějaký starý zbude. Má to minimálně jednu výjimku – motor 1.6 HDi (Peugeot) měl mimořádně špatně navrženou olejovou vanu se šroubem zapuštěným dovnitř (tedy nahoru). Do dnes se přesně neví, jak je možné, že totálně nepraktické řešení prošlo od návrhu, přes kontrolu a testy až do výroby. Faktem je, že klasické vypuštění znamená, že oleje ve vaně trochu zbude, takže je lepší ten zbytek odsát. Ideální je samozřejmě koupit vanu modifikovanou a vyměnit ji.

Odsávání oleje urychluje a zjednodušuje servis

Problematika odsávání oleje má několik rovin. Začnu lehkou obhajobou tohoto způsobu z pohledu autoservisu, a to klidně autorizovaného, protože i ty podléhají tlaku trhu na cenu. Typický zákazník jezdí do "autorizáku" po dobu záručních oprav a ještě zhruba 10 let nazpět byla hodina servisního technika skutečně velmi drahá, dnes už je „jenom“ drahá. Aby automobilka zajistila, že i po těch 3–7 letech, po které platí záruka, klienta přitáhne na výměnu oleje a filtrů do „svého“ servisu, musela začít tlačit na ceny. Znamená to i prosté zjednodušení některých úkonů, čímž dojde k jejich urychlení a také optimalizaci. Typický servis má jeden až tři zvedáky, které potřebuje na větší práce na autech, jako jsou opravy po nehodách. Do toho přijede zákazník, že potřebuje vyměnit olej. Všechny zvedáky jsou obsazené zakázkami za desetitisíce až statisíce a říct majiteli fabie, že jeho olej bude muset týden počkat, znamená, že o kšeft autorizovaný servis přijde. Takže se vymyslelo odsávání jako způsob, jak velmi rychle a jednoduše dostat olej z motoru bez potřeby zvedáku nebo nějaké jiné složité manipulace.

Jak velký problém je odsávání oleje?

Ono to s tím odsáváním při dodržení konzervativních intervalů výměny nebude tak horké. Většinu nečistot totiž zachytí olejový filtr. Pokud majitel auta vypouští olej klasicky spodem a jednou ho odsaje, nic závažného se nestane. Problém to může být u prodloužených intervalů. Po 30 tisících toho má dost jak olej, tak i filtr. V mazivu může být daleko více nejrůznějších otěrových částeček a nepořádku, který se usadí na dně. Odsátím se ho dostane ven jenom menšina a zbytek bude muset opět zachytit nový filtr.

Odstávat jen při přelití

V jedné situaci si umíme představit, že může být odsátí oleje užitečné, a to při jeho přelití. Každý nějak s motorismem začínal a i autor článku se musí přiznat, že jednou zkrátka špatně odhadl množství, které je potřeba do motoru nalít. Přelití bylo docela významné a teď co s tím, že? Kdo nemá čerpadlo na olej, musí použít buď injekční stříkačku a hadičku, případně olej vypustit a nalít ho znovu, ideálně už správný objem, což byl můj případ. Přitom čerpadélko by pomohlo rychle a efektivně dostat třeba litr maziva zpět do nádoby.

Zdroj info: humblemechanic, ewktools.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články