Při výměně oleje se musí vyšroubovat vypouštěcí šroub i s těsněním. Jenže životnost těsnění není nekonečná a také by to chtělo ho jednou za čas vyměnit. Kdo to neudělá, může se dočkat úniku maziva a v krajním případě i s tím spojené poruchy.
Výměna oleje – proč dotahovat šroub na předepsaný moment
Články na téma výměna motorového oleje:
- Návod: Výměna oleje v motoru
- Jak často měnit olej v autě
- Výměna oleje v motoru krok po kroku
- Výměna oleje – proč dotahovat šroub na předepsaný moment - právě čtete
- Jak často měnit olej v motoru
- Proč měnit olej vypuštěním a nikoliv odsátím
- Co se stane, pokud přestanete měnit motorový olej?
- Výměna motorového oleje – auta si o ni umí říct i sama
- Kdy měnit olej v autě?
- Jiný olej na zimu – má to smysl?
Jak se výměna oleje nedělá
K výměně oleje samotné platí základní poučka – co si člověk neudělá sám, to nemá. Pojem „autoservis“ nebo „autorizovaný servis” neznamená, že vám tam provedou výměnu maziva motoru tak, jak by se to mělo správně dělat. Odsávání starého oleje vrchem není úplně ideální postup, těžko se povede odsát a dostat z motoru všechen starý olej i s nečistotami tak, jak se to dělá při výměně vypuštěním. Akceptovat se to dá u zahradní sekačky, u auta těžko. Z doslechu víme, že někteří „odborníci“ dokonce výměnu provádí způsobem, že vyšroubují olejový filtr, počkají co vyteče, našroubují filtr nový, dolijí čerstvý olej a tím je pro ně výměna hotova. Takto prosím ne!
Aby olej nevytékal
Teď už k tématu článku. Šroub samotný těsní většinou vcelku dobře, pokud je nový. Používáním a neustálými změnami tepla se ale závit lehce deformuje a může docházet k tomu, že horký olej si najde cestu ven doslova kolem něj. Hodně bude záležet na tom, z jakého materiálu je šroub vyrobený a to stejné platí i pro olejovou vanu.
Automobilky proto dávají mezi šroub a vanu těsnění, které je vyrobeno obvykle z mědi (ocelová vana) nebo z hliníku (hliníková vana). Jde o to, aby byl kroužek měkčí, než je materiál vany i šroubu. V celé sestavě „šroub - těsnění - vana“ je těsnění prvkem, který se při dotažení zdeformuje a udělá spoj pro olej neproniknutelným. Je nasnadě, že těsnění je dobré při příští výměně oleje vyměnit také, protože už svoji úlohu splnilo a jeho deformace ho znehodnotila pro další používání. Zde vás odkážeme na manuál k vozidlu, kde by mělo být vše popsáno, včetně toho, kdy se musí těsnící kroužek měnit. Může se to lišit motor od motoru.
Moderní materiály
Těsnění nemusí být pouze z kovu, naopak, používají se i nejrůznější elastomery. Kroužek může být ze syntetických vláken a naschvál je nasákavý. V případě, že dojde k jeho kontaktu s mazivem, malou trošku ho vsákne, ale tím se jeho těsnost jenom znásobí a k průniku oleje nedojde. Další variantou je kombinace kovového těsnění s vlepeným těsněním z měkčího materiálu, nicméně ta není příliš častá. No a v posledních letech se objevují dokonce i vypouštěcí šrouby s nalisovaným těsnícím kroužkem, přičemž po vyšroubování je potřeba vyměnit celý šroub, který je napevno spojený s těsněním.
Utahujte na moment
Samotné dotažení by mělo proběhnut na moment předepsaný výrobcem vozidla, většinou 25-40 Nm. Pozor, tento moment nebývá příliš velký a rozhodně ho není dobré překračovat, mohlo by dojít k poškození závitu. Cílem je, zdeformovat dotažením kroužek tak, jak výrobce předpokládá, ne víc, ne méně. Rvát to na sílu nemá smysl, hrozí stržení závitu a zcela zbytečná oprava, která navíc nebývá úplně levná.
Nakupte si je do zásoby
Na závěr ještě malý tip – olej i filtr se dnes dá bez problémů objednat přes internet, na stejném eshopu obvykle najdete i těsnění vypouštěcího šroubu. Je to položka v řádu korun, takže není od věci si jich nakoupit třeba deset do zásoby. Momentový klíč, který zvládne třeba 25 Nm, vyjde na pětistovku, až tisícikorunu.
Zdroj médií: Depositphotos.