V dnešní době je otázka volby převodovky aktuálnější než kdy jindy. Automatické převodovky už nemají problémy s životností, řazení je plynulé a ztráty na spotřebě také nejsou nijak zvlášť znatelné. V podmínkách našeho trhu je asi nejčastější volba manuální převodovky nebo DSG převodovky. Porovnání obou variant naleznete v následujícím článku.
DSG automatická převodovka vs. manuální převodovka
Články na téma automatické převodovky DSG:
- Co je DSG převodovka
- 7stupňové DSG převodovky
- Vybíráme ojetinu s DSG převodovkou
- Převodovka DSG vs CVT
- DSG převodovka nebo manuální převodovka, kterou vybrat? - právě čtete
- Převodovka DSG vs. hydroměnič
- Sekvenční převodovka je podobná manuální
- DSG převodovky jsou s námi už přes 20 let
- Hydroměnič – vrací se k němu Volkswagen?
Dvouspojková převodovka se mechanikou podobá manuální
Evropa je v tomhle tak trochu pozadu. Starý kontinent je totiž minimálně, co se týče převodovek, ze všech nejkonzervativnější. Možná i proto na něm vznikly dvouspojkové převodovky, které mají k těm manuálním prostě nejblíž. Ve své podstatě je totiž v DSG automatické převodovce mechanika hodně podobná klasickým manuálním převodovkám.
Většina vozů vyšších tříd se například u škodovky prodává právě s DSG převodovkou. Octavia s Fabií se stále drží spíše klasiky, ale je jen otázkou času, než i tady zvítězí dvouspojková převodovka DSG. Nezabývejme se ale budoucností, řešme, co vybrat právě teď!
Asi by bylo dobré si nejprve shrnout výhody a nevýhody obou řešení:
Manuální převodovka a její výhody
- nižší cena
- prakticky bez nutnosti údržby a servisu
- řidič má plnou kontrolu nad vozem
- jízda je záživnější
- auto s manuální převodovkou je lehčí
Manuální převodovka a její nevýhody
- na delších cestách je řazení otrava
- motor není chráněn před chybami řidiče a třeba necitlivou prací se spojkou
DSG převodovka a její výhody
- řazení je extrémně rychlé a plynulé
- pohodlí - řidiči odpadne jedna starost a může se lépe soustředit na jízdu
DSG převodovka a její nevýhody
- náročnější servis i údržba
- nižší životnost při nesprávném způsobu provozování
- vyšší cena
- vyšší hmotnost vozu
- ne vždy automatická převodovka řadí tak, jak by si v tu chvíli řidič přál
Pokud se na to podíváme, tak se může DSG převodovka zdát jako objektivně horší volba. Vždycky tam zkrátka bude ten strašák výměny spojek, což prostě jednoho dne přijít musí.
Otázka je, jestli to bude třeba při nájezdu půl milionu nebo ve stopadesáti tisících, není exaktně zodpověditelná, ale řidič má šanci to do značné míry ovlivnit. DSG se totiž nejvíce ničí neustálým pomalým popojížděním, při kterém jsou spojky neustále namáhány, zahřívají se a opotřebovávají.
Novější DSG automatické převodovky navíc mají spojky suché, což jejich životnost v takových podmínkách ještě více zkracuje. Na druhou stranu na dálnici a při provozování z větší části mimo město je životnost dvouspojkových převodovek dostačující a srovnatelná s životností celého vozu.
Jistě, pořád bude nutné měnit pravidelně olejovou náplň, ale za to stačí po cestě na dovolenou jen nastavit adaptivní tempomat a kroutit volantem.
Závěr
Závěr je tedy asi jasný - do města vyberte raději manuální převodovku, ale u auta na delší cesty stojí DSG převodovka za zvážení a daný příplatek. Pečlivě se o ni starejte a najedete bez problémů tři sta tisíc, než přijde nutnost nějaké větší investice do servisu.