Víte, že když se budete nějakým způsobem snažit šetřit na palivu, tak ušetřené peníze nejspíš vložíte do opravy jiné části vozidla? Dnes se podíváme na různé "tipy", které se vám ale ve výsledném součtu spíš prodraží.
Jak nešetřit na palivu aneb jak nejezdit s vysokou spotřebou
![Jak zaručeně nešetřit na palivu](/data/blog-article/illustration/orig/jak-zarucene-nesetrit-na-palivu.jpg)
Články na téma spotřeba paliva:
- Jak vypočítat spotřebu paliva u automobilu?
- Auta s malou spotřebou paliva
- Spotřeba paliva - jak ji snížit a co ji ovlivňuje
- Co způsobuje nárůst spotřeby auta v zimě?
- Jak zaručeně nešetřit na palivu - právě čtete
- Jak snížit spotřebu paliva – ne úplně známé triky
- Vliv systému Start-Stop na spotřebu paliva
- Snížení spotřeby cestou na dovolenou
- Srovnání spotřeby vozu se střešním boxem a bez
- Jak jezdit s autem ekonomicky
- Jak vypočítat reálnou spotřebu automobilu? - již brzy
- Do Chorvatska a Itálie Superbem: Tipnete si, jaká byla naše spotřeba?
Přehuštěné pneumatiky
Přehuštěním pneumatik se sice může zdát, že spotřebu auta snížíte. Pneumatiky, ve kterých je vyšší tlak než normálně, totiž nemají tak velký valivý odpor, s jejich ovladatelností a životností je to však už horší. Plášť ztratí pevnost a přilnavost, navíc se sjíždí pouze prostředek, což vás stejně dřív nebo později dovede ke koupení nových. Dále pneu hůře pohlcují nárazy, tudíž pokud nebudete dřív řešit sjetý vzorek, tak zaručeně budete řešit defekt - a to především, pokud rádi "omylem" objíždíte místní obrubníky nebo výmoly.
Správně nahuštěná pneumatika rozhodně vysokou spotřebu paliva nedělá. Správnou hodnotu nahuštění pneumatik většinou zjistíte ihned u vozu a nemusíte nikde zbytečně hledat na internetu. Doporučenou hodnotu tlaku pneumatik můžete najít například na sloupku u dveří spolujezdce, na pojistkové skříňce nebo na víčku od nádrže.
Pneumatiky s nízkým bočním profilem se podle výrobců zpravidla hustí na vyšší tlak, správnou hodnotu vám vždy poskytne výrobce. Tímto trikem zabráníte poškození disku v případě, že potřebujete projet nezpevněnou cestou.
Vypínaní motoru za jízdy z kopce
Dalším trikem, kterým "snižujete spotřebu, ale přidáváte do kasičky na opravu vozidla" je vypínání motoru v případě, že jedete z kopce. Tímto způsobem sice můžete "nějakou kačku ušetřit", ale zbytečně opotřebováváte startér auta - stejně tak, jak se dnes zjišťuje u nových aut se systémem start-stop.
Vysoké spotřeby benzínu vám však nezpůsobí ani svižné zrychlení. Vidíme to na cestách téměř denně. Všichni se v křižovatce po padnutí zelené pomalu rozjíždí, aby si nepokazili svou týdny pěstovanou průměrnou spotřebu, aby se pak před přáteli v práci mohli hrdě plácat po ramenou, že jezdí za "čtyři na sto". Svižné vyjetí z křižovatky vás vlastně vyjde úplně nastejno, jak pomalé vyjíždění. Přímá úměra nám říká, že při pomalém vyjíždění sice jedete s menší spotřebou, ale déle, tudíž je to fifty/fifty.
Jak doopravdy snížit spotřebu paliva
Vysokou spotřebu nafty nebo benzinu lze snížit hned několika jednoduchými kroky. Prvním z nich je plynulá jízda. Pro pěknou spotřebuje je velmi důležitá plynulost - jezdit tak, abyste co nejméně brzdili a zrychlovali.
Dalším krokem je pravidelné kontrolování tlaku v pneumatikách. Ten byste měli kontrolovat alespoň jednou za 14 dní. Pláště nesmí být podhuštěné - zvyšujete tím valivý odpor, a ani přehuštěné - sjíždíte si vzorek.
Ptáte se ještě, jak dál snížit spotřebu vozidla? Ukliďte si v autě. Pokud v autě vozíte zbytečně moc věcí, kupí se vám kilogramy, které se vám pak na celkové spotřebě mohou také nepěkně podepsat.
V případě, že chcete opravdu šetřit na palivu, vypněte klimatizaci. Kompresor pro pohon klimatizace má z komfortních prvků největší odběr. V takovém případě je v teplém počasí jezdit raději s otevřenými okny. Pokud je však horké letní počasí, mnohem víc se vám vyplatí klimatizaci raději zapnout, než jezdit se staženými všemi okny.
Zdroj médií: Depositphotos.