S nástupem zimy a s ní souvisejících zimních dovolených vídáme na cestách čím dál větší počet automobilů se střešními boxy. Mnoho řidičů je přitom na autech nechává i dlouhou dobu po dovolené. Proto jsme otestovali, jaký vliv má střešní boxu na spotřebu paliva a zdali se vyplatí ho ze střechy auta sundávat.
Víte, o kolik zvyšuje střešní box spotřebu?
Články na téma spotřeba paliva:
- Jak vypočítat spotřebu paliva u automobilu?
- Auta s malou spotřebou paliva
- Spotřeba paliva - jak ji snížit a co ji ovlivňuje
- Co způsobuje nárůst spotřeby auta v zimě?
- Jak zaručeně nešetřit na palivu
- Jak snížit spotřebu paliva – ne úplně známé triky
- Vliv systému Start-Stop na spotřebu paliva
- Snížení spotřeby cestou na dovolenou
- Srovnání spotřeby vozu se střešním boxem a bez - právě čtete
- Jak jezdit s autem ekonomicky
- Jak vypočítat reálnou spotřebu automobilu? - již brzy
- Do Chorvatska a Itálie Superbem: Tipnete si, jaká byla naše spotřeba?
Test spotřeby jsme absolvovali s koloritem našich silnice, tedy se Škodou Octavia v provedení liftback s motorem 2.0 TDI. Pohonnou jednotku jsme měli v nejslabším provedení s 85 kW a manuální převodovkou. Zatímco úplně nevyniká svou dynamikou, apetit má velmi slušný. Jen pro příklad – výrobce uvádí průměrnou spotřebu 4,1 až 4,5 litrů nafty na 100 kilometrů. Střešní box byl z originálního příslušenství škodovky. Konkrétně se jednalo o nadprůměrně prostorný box o objemu 400 litrů.
Testovací trasa
Pro náš experiment jsme vybrali trasu s délkou přesně 123 kilometrů. Ta v sobě měla zakomponované úseky okresních silnic, průjezd městy, rychlostní silnici i velký podíl dálnice. Závěrečný úsek byl na silnici první třídy. Poměrně reprezentativní vzorek, který nám prozradil vliv střešního boxu na jednotlivých typech silnic. Obě testovací jízdy se nám navíc podařilo absolvovat prakticky s totožnou průměrnou rychlostí a jízdním časem – konkrétně to bylo průměrně 85 kilometrů za hodinu s časem 1 hodina 26 minut.
Město + okresky
První část trasy byl takový typický městský a příměstský provoz. Po cestě jsme projížděli několik vesnic a většinou drželi konstantní rychlosti v rámci rychlostních limitů. Ačkoliv podle aerodynamického svistu se box začínal projevovat až nad 80 kilometry za hodinu, už tady můžeme pozorovat jeho vliv na spotřebu. Při průměrné rychlosti cca 60 kilometrů za hodinu se spotřeba s boxem a bez boxu lišila o 0,3 litru nafty – 4,7 vs. 4,4.
Také čtěte
Rychlostní silnice
Na rychlostní silnici, nebo lépe řečeno dálnici druhé třídy, se už větší aerodynamický odpor boxu projevil výrazněji. Průměrná spotřeba se nám zvedla na 5,3 litru ze 4,7 litru nafty na sto kilometrů. Je tedy patrné, že se apetit auta s boxem zvýšil dvojnásobně oproti autu bez něj a rozdíl nám tak narostl na 0,6 litru nafty.
Dálnice
Největším utrpením pro auto se střešním boxem byl logicky dálniční úsek. Ačkoliv jsou boxy tvarovány aerodynamicky, jejich zvýšený odpor je neoddiskutovatelný. Má to však ještě jedno negativum – při dálniční stotřicítce se ozývá opravdu hlasitý svist vzduchu proudícího přes box a nosníky. Test je test, a tak jsme zesílili rádio a pokračovali v nastavené rychlosti. Nakonec se nám spotřeba zvedla na 6,7 z 5,3 litru nafty na sto kilometrů. Zde už je rozdíl ve spotřebě doslova gigantický, když se nám průměrně zvýšil na 1,4 litru. S dalším časem stráveným na dálnici by se nůžky spotřeby dále rozevíraly.
Silnice první třídy
Posledním úsekem byla silnice první třídy s několika vesnicemi po trase. Většinu času jsme ale drželi předepsanou devadesátku. Spotřeba logicky začala klesat, ovšem manko z dálnice se autu s boxem nepodařilo stáhnout. Testovací trasu jsme tak zakončili s průměrnou spotřebou 6,1 a 5,1 litru nafty na sto kilometrů. Rozdíl spotřeby se nám tak hezky zaokrouhlil na přesně jeden litr. To není úplně zanedbatelná hodnota.
Vliv boxu na spotřebu
Když porovnáme výslednou průměrnou spotřebu při obou jízdách, tak zjistíme, že auto s boxem mělo průměrně o 15 procent vyšší spotřebu paliva. Je to málo nebo hodně? No, pokud vyrazíte s boxem párkrát za rok na hory a nenecháváte ho na střeše, když není potřeba, tak vám to asi průvan v peněžence neudělá. Pakliže ale v prosinci box nasadíte a sundáte ho až v březnu, tak už může být nárůstek spotřeby na rodinných financích viditelnější. Samozřejmě také závisí, kde se s autem pohybujete. Pokud budete s boxem jezdit výhradně ve městě, bude jeho vliv logicky daleko menší, než když s takovým autem každý den vyrazíte na dálnici.
Zdroj médií: Radim Krejčík.