Takové ty obligátní rady, že je potřeba jezdit plynule a se správně nahuštěnými pneumatikami, zná asi každý. My jsme se zaměřili na věci, které si moc řidičů neuvědomuje, ale také zvládnou nějakou tu desetinku ze spotřeby ukrojit.
Snížení spotřeby paliva auta – co zaručeně pomůže?
Články na téma spotřeba paliva:
- Jak vypočítat spotřebu paliva u automobilu?
- Auta s malou spotřebou paliva
- Spotřeba paliva - jak ji snížit a co ji ovlivňuje
- Co způsobuje nárůst spotřeby auta v zimě?
- Jak zaručeně nešetřit na palivu
- Jak snížit spotřebu paliva – ne úplně známé triky - právě čtete
- Vliv systému Start-Stop na spotřebu paliva
- Snížení spotřeby cestou na dovolenou
- Srovnání spotřeby vozu se střešním boxem a bez
- Jak jezdit s autem ekonomicky
- Jak vypočítat reálnou spotřebu automobilu? - již brzy
- Do Chorvatska a Itálie Superbem: Tipnete si, jaká byla naše spotřeba?
Spojte trasy
Obrovská spousta aut funguje v takovém tom režimu, že se s nimi klidně několikrát za den jede, ale většinou jen na pár kilometrů, a tedy se studeným motorem. Pro nepřímovstřikové zážehové agregáty starších aut to není problém, jenže řidič to pocítí na své kapse. Studený motor totiž běží na bohatou směs, která obsahuje větší množství paliva, než jaké je potřeba pro chod stejného motoru ohřátého na provozní teplotu. Budete se divit, ale rozdíl je klidně třetinový. Je tedy lepší trochu přemýšlet a plánovat, spojit odvoz dětí do školy s nákupem a vyzvednutím zásilky na poště, než řešit každou cestu zvlášť a nechávat mezitím motor vychladnout.
U přímovstřikových motorů je to ještě zásadnější, protože tam nich za studena dochází ke karbonizaci a ředění oleje palivem. Zde už nejde jen o úsporu na spotřebě, ale i budoucí náklady na případný drahý servis. Mazivo naředěné palivem totiž logicky hůře maže a motor se tak velmi rychle opotřebovává.
Aditiva do paliva i prémiový benzín
Jasně, nejlepší způsob, jak ušetřit za pohonné hmoty, je kupovat je co nejlevněji. Jenže pokud je nejlevnější benzínka v okolí součástí zapadlého JZD, tak lze předpokládat, že tam nebude benzín a nafta úplně kvalitní. Jde především o čistotu paliva a jeho stáří. Ideální je tankovat na čerpačkách, kde lze předpokládat velkou výtoč. Nekvalitní benzín nebo nafta samozřejmě znamenají horší spalování, a tudíž i vyšší spotřebu.
Samostatnou kapitolou jsou pak prémiová paliva, případně jejich dodatečná aditivace řidičem. Některé motory jsou na toto citlivější a vysokooktanový benzín se u nich projeví jak na výkonu, tak na spotřebě. Aditiva udrží v čistotě i vstřikovače, což opět souvisí se spotřebou. Lepší rozprášení a rozptýlení paliva znamená jeho dokonalejší odpaření a rovnoměrnější prohořívání.
Nebojte se řidších olejů
Pokud to pokyny v návodu k vozidlu umožňují, bývá někdy lepší použít maziva méně konzervativních specifikací. Ona totiž taková 0W-30 maže obvykle za studena rychleji, protože je její viskozita třeba za mínusových teplot nižší než viskozita oleje 10W-40. A mazivo s nižší viskozitou klade nižší odpor, což má samozřejmě vliv na spotřebu (proto ostatně výrobci aut tyto moderní oleje předepisují).
Souvisí to trochu s prvním bodem a studeným motorem. Neohřátý olej totiž hůře proudí a jeho čerpání vyžaduje větší energii. Ušetřit se tak dá aplikací jiné specifikace, která za studena lépe teče a proudí. Kdo jezdí delší trasy, při kterých se agregát ohřeje a pak většinu cesty běží s mazivem o provozní teplotě, řešit to nemusí.
Zdroj médií: Depositphotos.