Rozhodnutí, zda-li v kopci podřadit a motoru trochu usnadnit práci, dělá často každý, kdo jezdí autem. Jenže ne vždy to prospívá ekonomice jízdy. Na druhou stranu, dusit motor v nízkých otáčkách taky není úplně dobrý nápad.
Vyplatí se podřazovat do kopce? Sníží se tím spotřeba?
Články na téma spotřeba paliva:
- Jak vypočítat spotřebu paliva u automobilu?
- Auta s malou spotřebou paliva
- Spotřeba paliva - jak ji snížit a co ji ovlivňuje
- Co způsobuje nárůst spotřeby auta v zimě?
- Jak zaručeně nešetřit na palivu
- Jak snížit spotřebu paliva – ne úplně známé triky
- Vliv systému Start-Stop na spotřebu paliva
- Snížení spotřeby cestou na dovolenou - právě čtete
- Srovnání spotřeby vozu se střešním boxem a bez
- Jak jezdit s autem ekonomicky
- Jak vypočítat reálnou spotřebu automobilu? - již brzy
- Do Chorvatska a Itálie Superbem: Tipnete si, jaká byla naše spotřeba?
Cesta na dovolenou se zpravidla realizuje pomocí auta naloženého rodinou a zavazadly. Slabším objemům znatelně klesne dynamika, u větších motorů se to projeví maximálně na spotřebě. Jak ale řešit situaci, kdy vůz jede do táhlého kopce a vy nechcete zbytečně zvyšovat spotřebu? Je lepší podřadit, nebo nechat vyšší převod s vědomím, že motor v daných otáčkách funguje s vyšší zátěží?
Odpověď možná už znají všichni, kdo mají modernější vůz s automatickou převodovkou. Přišlo to s nástupem normy EURO 6, která skutečně dramaticky zatlačila na snižování emisí, a tedy i spotřeby. Mezi emisemi a spotřebou paliva totiž platí v podstatě přímá úměra, takže když automobilka snižuje jedno, snižuje tím i to druhé.
Automat se podle toho chová a v normálním nebo ekonomickém režimu jízdy se snaží držet otáčky velmi nízko, někdy až tak nízko, že se rezonance a vibrace rozléhají celým autem. Projevuje se to však na velmi nízké spotřebě moderních agregátů, které i při jízdě do kopce zvládnou fungovat třeba na zařazenou šestku a až když pravá noha řidiče vydá pokyn ke zrychlení, převodovka podřadí. Jinak klidně nechá vznětový nebo i zážehový motor pracovat hluboko pod 2000 otáček, protože se tím sníží emise i spotřeba. Blíže to vysvětluje Jason Fenske ve videu.
Motor zbytečně netrapte
S manuální převodovkou se můžete chovat stejně. Do kopce, dokud auto jede a nezpomaluje, nemusíte podřazovat, klidně nechte zařazený vyšší převod. Pakliže ale i přes přidání plynu vůz nezrychluje, nebo dokonce zpomaluje, podřaďte. To samé udělejte v případě, kdy motor začne znít „nezdravě“ a zvýší se jeho vibrace. To už se opravdu nevyplatí řešit spotřebu, protože v takové chvíli trpí i převodovka a dvouhmotový setrvačník. Servisní náklady pak vždy překonají úsporu na spotřebě.
Samozřejmě nikoho nenabádáme, aby takto provozoval své auto trvale. Jedná se spíše o tip na dovolenou a vodítko k tomu, jestli je opravdu lepší do kopce podřazovat nebo tam tu lehce podtočenou pětku/šestku můžete nechat. Kdo jezdí neustále v nízkých otáčkách, tomu brzy začne motor karbonovat a opět se dostáváme k poměru úspory nákladů na palivo a nutných výdajů za servis. Krom karbonování totiž může zatuhnout i regulace turbodmychadla, která ovládá přísun výfukových plynů na lopatky turbínového kola.
Klasický tempomat neuspoří
Moderní auta umí na dálnici pomoci řidiči adaptivním tempomatem. To je skutečně vítané zlepšení komfortu, jenže spotřebě příliš neprospívá. Zvládají to ale vychytanější prediktivní tempomaty, které rychlost snižují podle limitů na trase. V tu správnou chvíli auto samo vyřadí, a to tak, abyste měli na tachometru 50 km/h přibližně u značky označující obec nebo na začátku nějakého jiného snížení rychlosti, což klidně tři, čtyři desetinky na sto kilometrech uspoří.
Tempomat se sám vypne
Klasický „hloupý“ tempomat je sice taky fajn, ale úsporný moc není. U vozů s manuální převodovkou logicky nezvládne sám podřadit a musí to za něj dělat řidič. Ještě navážeme na jízdu do kopce a podřazování – když nastavíte třeba 100 km/h a pojedete do kopce na příliš vysoký kvalt, může se stát, že se tempomat sám vypne. Nejedná se o poruchu, vypnutí je automatický proces v případě, kdy tempomat není schopen dosáhnout na zařazený rychlostní stupeň nastavené rychlosti nebo ji udržet.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=iNspNdVkslA).
Diskuze (3)
Mám příležitosti si i nejnovější auta vyzkoušet, různé značky - české,italy,němce,francouze,švédy i korejce - některé překvapí - dobře nebo špatně - základ je vždy v samotném řidiči. Když se nevnímá auto, jak se chová - tak se to vrátí jako bumerang, bohužel s velkým zpožděním - většinou to stihne prodat a pak se další majitel chytá za hlavu i peněženky.
Dusit motor v kopci v nižších otáčkách je vždycky nesmysl, mnohem moudřejší je podřadit, motor se v těch trochu vyšších otáčkách přece jen lépe ochladí.
Dnešní automatické převodovky jsou hodně vychytralé, bohužel stále nejsou blbuvzdorné - navíc je automobilky prosazují - lidi navíc jsou čím dál víc pohodlní - nechce se jim šlapat po pedálu spojky, řadit, podřazovat,vyřazovat - ono je to zatěžuje při telefonování - automat řadí sám, stačí pouze šlapat brzda-plyn
Autor článku by si měl opravdu nejdříve osobně auta vyzkoušet-otestovat i se zatížením a vozíkem nebo rovnou karavan, jestli má vůbec řidičák
Potom se píšou takové články - žvásty