Kromě ceny je pro spoustu lidí u elektromobility strašákem i nabíjení. Je to něco nového, malinko odlišného od čerpání pohonných hmot u čerpací pumpy. Ale není to vůbec složité a zvládne to skutečně každý. Pro příklad si vezmeme nabíjecí stanici u nás nejčastější, patřící oranžové elektrárenské skupině.
Nabíjení elektromobilu - jak na to?
Články na téma nabíjení elektromobilů:
- Cena nabíjení elektromobilu: Který se komu vyplatí?
- Jak se nabíjí elektromobil - právě čtete
- Nabíjení elektromobilu generátorem - vyzkoušeli jsme to a fakt se to nevyplatí
- Nabíjení elektromobilů - doma i z dobíjecí stanice
- Jak funguje wallbox
- Jak dlouho se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu v zahraničí – rady a tipy pro začátečníky
- Nabíjení elektroaut zlevňuje
- Kde vezmeme energii pro všechny ty elektromobily?
- Realita nabíjení elektromobilů
- Nabíjení elektromobilu – jak dlouho to zabere na dlouhé cestě?
Nabíjení elektromobilu doma pro tentokrát pomineme, podíváme se na to, jak to je na veřejných nabíjecích stanicích. Ty se v zásadě liší tím, jaký proud poskytují. Pomalejší varianta je AC (střídavý proud), který si následně musí elektromobil konvertovat na DC (stejnosměrný). Toto nabíjení je obvykle levnější, ale zabere delší čas.
Častěji se využívá dobíjení přímo stejnosměrným proudem (DC), který si vůz nijak měnit nemusí a může ho "prát" prakticky rovnou do baterie. Ten poskytují takové ty velké nabíječky, které ale současně mívají i konektor na střídavý proud.
Nabíjení elektromobilu
Správně zaparkovat
Dobře, dejme tomu, že máme nabíjecí stanici, u které chceme dobíjet. V tomto bodě je dobré vědět, kde má vůz nabíjecí zásuvku a podle toho zaparkovat k nabíječce. Obvykle je zásuvka vzadu, někde v místě, kde bývá u spalováků nádrž, eventuálně v přední masce či kapotě. Může také být nad předním blatníkem. I když jsou kabely u nabíječek dlouhé, rozhodně by měl spíše volně viset, než být napnutý. Tím totiž vytváří namáhání na uchycení zásuvky, která časem může začít zlobit, jednou nabíjet bude, podruhé ne. A nakonec rezignuje úplně a bude třeba drahá oprava. Proto si najeďte tak, aby konektor byl co nejblíže nabíječce.
Který kabel?
Trable mohou nastat s konektory. Nebojte, nabíjecí stanice bude prakticky s jistotou kompatibilní s vaším elektromobilem. Jde spíš o to, vybrat si ten nejvhodnější kabel. V nabíječce budou pravděpodobně v držácích kabely tři. Podívejte se blíže a zjistíte, že držáky mají na sobě napsaný typ kabelu a maximální výkon, který umí poskytnout. Bude to CHAdeMO, CCS a Type 2. Je-li to možné a je-li vůz vybaven patřičným konektorem, sáhněte po CCS, který obsadí jak spodní, tak horní část zásuvky auta. Tenhle šikula totiž umí ve své moderní variantě nabíjet i klidně 350 kW výkonu, což je hodně rychlé.
Jdeme na to!
Takže, víme jaký konektor, a co dál? Teď je potřeba nabíječce sdělit, že se chystáte nabíjet a čím. Na displeji zvolíte, ze kterého kabelu budete chtít čerpat energie a následně budete vyzvání k přiložení čipu/karty nebo telefonu. Přiložte, nabíječka si vás podle toho identifikuje a sdělí vám, že můžete zapojit kabel. Ten tedy vyjměte z držáku a strčte ho do zásuvky auta. Ta si ho zamkne, aby nešel vyndat a započne komunikace mezi nabíjecí stanicí a autem. Obě strany se "oťuknou" a pak se zahájí samotné nabíjení.
Hurá, nabíjíme! Tedy v tom ideálním případě. Pokud ne, můžete zkusit kabel vyndat a znovu zasunout, případně budete muset znovu potvrdit na nabíječce čipem... Jestliže se elektromobil nabíjí, zobrazí to nabíječka na displeji a to samé by mělo udělat i auto. Nyní máte chvíli času, můžete si klidně do vozu sednout, pustit topení/klimatizaci a chvíli si třeba číst. Nebojte, auto neodjede. Přibližná doba nabíjení elektromobilu u rychlodobíjecích stanic je asi 30 min na 80%.
Máme nabito
Jakmile je dostatečně nabité, můžete svoji seanci u nabíječky ukončit. Prostě přijdete k nabíječce, na displeji zvolíte ukončení a potvrdíte čipem. Pro vytažení konektoru ze zásuvky auta je potřeba konektor odemknout. To se provádí pomocí dálkového ovládání zamykání auta - stačí zmáčknout tlačítko pro odemknutí vozu. Uslyšíte takové docela zřetelné cvaknutí a zabzučení servomotorku. Poté by měl jít konektor vyndat, dejte kabel zpět do držáku nabíječky a můžete vesele odfrčet.