Elektromobil má nabíječku všude, kde je elektrická zásuvka. A když nemůže elektromobil k zásuvce, musí zásuvka k němu. V rámci záběhu nového generátoru jsme vyzkoušeli, jak funguje jako nabíječka.
Nabíjení elektromobilu generátorem - vyzkoušeli jsme to a fakt se to nevyplatí
Články na téma nabíjení elektromobilů:
- Cena nabíjení elektromobilu: Který se komu vyplatí?
- Jak se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu generátorem - vyzkoušeli jsme to a fakt se to nevyplatí - právě čtete
- Nabíjení elektromobilů - doma i z dobíjecí stanice
- Jak funguje wallbox
- Jak dlouho se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu v zahraničí – rady a tipy pro začátečníky
- Nabíjení elektroaut zlevňuje
- Kde vezmeme energii pro všechny ty elektromobily?
- Realita nabíjení elektromobilů
- Nabíjení elektromobilu – jak dlouho to zabere na dlouhé cestě?
Takové ty informace, že elektromobil si s sebou pro delší cesty bude muset vozit generátor, jsem si vzal trochu k srdci a delší dobu jsem se touhle myšlenkou zabýval. Jistě, jsou tu koncepty jako BMW i3 ve variantě REX, případně třeba Honda Jazz, což je vlastně taky elektromobil, který si s sebou vozí spalovák generující elektřinu. Jenže to jsem nechtěl, chtěl jsem vzít prostě zcela obyč. elektrocentrálu a auto s její pomocí nabít. Od myšlenky obvykle nemám úplně daleko k činu a jak to dopadlo, se dozvíte na následujících řádcích.
Generátor + elektromobil
Abych věci uvedl na pravou míru, tak jsem si objednal benzinovou elektrocentrálu Husqvarna G3200P. Důvod asi není podstatný, ale chtěl jsem ji vyzkoušet a jak se říká zaběhnout. Výrobce ostatně předepisuje výměnu oleje po prvních pěti motohodinách, což byla zhruba tak porce, kterou jsem považoval pro záběh za dostatečnou. No a když už jsem měl ve stejném termínu Citroën ë-Berlingo, tak se vyloženě nabízelo vyzkoušet, jak bude fungovat dobíjení elektromobilu elektrocentrálou.
U baráku na zahradě jsem tedy postavil poblíž sebe generátor i auto, nalil jsem do nádrže odměřených pět litrů čerstvého a sakra drahého benzínu, všechno jsem zapojil a šlo se na věc. Celý pokus jsem pojal tak, že odměřené množství paliva poslouží k výpočtu toho, kolik kilometrů dobiju z jednoho litru. Pak jsem to také chtěl samozřejmě převést na obligátní hodnotu X litrů/100 kilometrů jízdy, abych měl nějaké reálné a snadno představitelné číslo. Abych měl nějaké průběžné kontrolní mezivýsledky, každou hodinu jsem kontroloval situaci. Je samozřejmě třeba brát v potaz drobné nepřesnosti a nižší efektivitu jednoduchého spalovacího motoru, stejně jako první minuty po startu, než se agregát ohřeje. A v neposlední řadě ještě jednou upozorním, že motor nebyl zaběhnutý. Nabíjení probíhalo pomocí standardní nabíječky s kabelem do zásuvky na 230 V.
Průběh pokusu
Na úplném začátku, ještě před startem elektrocentrály, mi elektromobil ukazoval 73 % nabití baterie a dojezd 158 kilometrů.
Po 1 hodině nabíjení generátorem bylo nabití na úrovni 75 % a dojezd auto ukazovalo 170 kilometrů dojezdu.
Po 2 hodinách ukazatel poskočil o procento na 76 % a dojezd vůz ukazoval 184 kilometrů.
Po 3 hodinách svítilo na ukazateli nabití akumulátoru 78 % a dojezd měl být podle palubního počítače 198 kilometrů.
Po 4 hodinách byla baterie na úrovni 79 %. Dojezd byl podle auta 214 kilometrů. Jelikož jsem viděl, že palivová nádrž elektrocentrály je skoro prázdná, tušil jsem, že co nevidět pokus skončí.
Překvapivě se tak stalo až v čase 4:32, kdy generátor začal škytat a za pár vteřin motor zhasl. S tím se ukončilo i dobíjení, které se tak zastavilo na 80 % a dojezd vůz dekaloroval 222 kilometrů.
Z pokusu jsem vyvodil následující:
- Auto má využitelnou kapacitu baterie 45 kWh. Každé procento by tak mělo znamenat 0,45 kWh. Z pěti litrů benzínu se podařilo dobít zhruba 7 %, tedy asi 3,15 kWh. To by mělo stačit na ujetí zhruba 13 kilometrů při spotřebě 24 kWh/100 km. Spotřeba přepočtená tak vychází na cca 38,4l/100km.
- Elektrocentrála by měla být schopna poskytovat výkon 2,8 kW trvale. Mám silné podezření, že elektromobil si prostě při nabíjení z nějakého důvodu neřekl o víc, než o nějaké „stabilní minimum“ generátoru. K tomuto závěru mě vedou i další pokusy s napájením domácích spotřebičů, kdy centrála běžela slyšitelně na vyšší výkon a palivo konzumovala rychleji. Auta na baterie mimochodem z domácí zásuvky na 230 V nabíjím výkonem zhruba 2,2-2,4 kW. Bohužel, Citroën ë-Berlingo aktuální výkon nabíjení neukazuje.
- I tak jde o podle mého názoru platný pokus, kdy prostě máme generátor a elektromobil a pracujeme s tím, co máme. Jakmile bude k dispozici nějaké další elektrické auto, zkusím, jestli bude schopné plně využít potenciál elektrocentrály.
- Zajímavé je, že auto si docela vymýšlí co se týče dojezdu. Tedy ono při provozu ukazuje plus mínus autobus dojezd docela dobře. Při nabíjení ale neuvěřitelně přestřeluje. Generátor údajně dobil energii na dalších 64 kilometrů jízdy, což je absolutní nesmysl. Pokud by 7 % baterie znamenalo 64 kilometrů, měl by tenhle elektromobil rekordní dojezd 914 kilometrů!
- Finální závěr - jde to, ale fakt se to nevyplatí.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.