Při naší pokusné cestě do Chorvatska elektromobilem jsme si vždy zaznamenávali, jak dlouho jsme nabíjeli. Díky tomu jsme schopni dát dohromady celkový čas, a tedy nabíjením způsobené zdržení.
Doba nabíjení elektromobilu na dlouhé cestě
Články na téma nabíjení elektromobilů:
- Cena nabíjení elektromobilu: Který se komu vyplatí?
- Jak se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu generátorem - vyzkoušeli jsme to a fakt se to nevyplatí
- Nabíjení elektromobilů - doma i z dobíjecí stanice
- Jak funguje wallbox
- Jak dlouho se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu v zahraničí – rady a tipy pro začátečníky
- Nabíjení elektroaut zlevňuje
- Kde vezmeme energii pro všechny ty elektromobily?
- Realita nabíjení elektromobilů
- Nabíjení elektromobilu – jak dlouho to zabere na dlouhé cestě? - právě čtete
- Bezdrátové nabíjení elektromobilů
- Nabíjecí stanice – Tesla vás nechá hlasovat, kde bude další
- Nabíjení elektromobilu: Jaký výkon je dostatečný? - již brzy
- Zvládne elektrická síť všechny ty elektromobily? - již brzy
Nabíjení elektromobilů – jak to funguje?
Obecně u elektrických aut platí, že pro co nejrychlejší dojetí do cíle je potřeba efektivně nabíjet. To vyžaduje dva základní faktory. Prvním je přístup k rychlým nabíječkám, tedy takovým, které umějí využít potenciál výkonu, kterým se baterie zvládá nabíjet. Za rychlé jsme dříve považovali nabíječky o výkonu 50 kW, dnes je to spíše 150 kW a více.
Tím se dostáváme k faktoru druhému. Potřebujeme, aby doplnění energie proběhlo co nejrychleji je to možné. Problém je, že současné baterie se vysokým výkonem zvládají dobíjet do 70 až 80 % své kapacity, pak se rychlost rapidně zpomalí. A právě proto je důležité, aby s tím navigace počítala a nenutila řidiče nabíjet akumulátor do plna, protože to přináší zbytečné zdržení. Je obvykle lepší a rychlejší, udělat třeba o jednu nabíjecí zastávku více.
Chcete mít náklady na cestu do Chorvatska pod kontrolou? Využijte naši online kalkulačku
Jak dlouho jsme nabíjeli cestou do Chorvatska
Při výpravě do Chorvatska jsme si nechali trasu spočítat přímo navigací zabudovanou v autě. Tím bylo Volvo EX30, tedy jeden z těch levnějších elektromobilů. K navigaci používá Mapy Google, ale samozřejmě do trasy a zastávek promítá potřebu nabíjet. Primárně vyhledává rychlonabíječky, které akceptují kartu Volvo public charging service. Autu jsme se snažili do plánování zasahovat minimálně, jen tehdy, kdy už to bylo opravdu nutné. Mimochodem, maximální nabíjecí výkon EX30 je 175 kW. Zde jsou výsledky:
Cesta do Chorvatska
Vyjížděli jsme s akumulátorem nabitým na 92 %. Cesta vedla přes České Budějovice a Linec. Trable přišla až těsně před cílem, kterým byla Crikvenica. Abychom druhý den mohli odcestovat k nějaké nabíječce, museli jsme ještě zařadit o jednu zastávku navíc. Bohužel nebyla k dispozici žádná z těch rychlejších, takže jsme energii doplnili relativně pomalu.
- První nabíjení 49 minut.
- Druhé nabíjení 58 minut.
- Třetí nabíjení 41 minut.
- Čtvrté nabíjení 46 minut.
Celkem se nabíjelo 194 minut, tedy 3 hodiny a 14 minut. Vyjeli jsme v čase 5:58 v cíli cesty jsme byli v 19:21, cesta tedy zabrala 13 hodin a 23 minut. V baterii v té chvíli zbývalo ještě 63 % energie. Jestli se vám to zdá moc, pak vězte, že ji využijeme druhý den. Nabíjení tedy nepřišlo vniveč. Do nabíjecího času počítáme celý čas strávený na nabíječce, včetně připojování a řešení případných problémů.
Chystáte se do Chorvatska na dovolenou? Nechte si kalkulačkou spočítat náklady na cestu
Cesta zpět z Chorvatska
Nazpět jsme se vydali nejkratší možnou trasou, tedy přes Vídeň. Cesta nebyla bez problémů, ve Vídni jsme strávili 31 minut tím, že jsme se snažili najít existující a funkční nabíjecí stanici. Původně jsme měli nabíjet na 300kW nabíječce, nakonec jsme se museli spokojit s o dost pomalejším tempem doplňování energie. Jedno velmi krátké nabíjení jsme zařadili neplánovaně, u fastfoodu byla nabíječka, potřebovali jsme na druhý den ještě nějakou energii na dojetí k nabíječce. Taková je realita těch, co nemohou nabíjet doma ze zásuvky.
- První nabíjení 37 minut.
- Druhé nabíjení 51 minut.
- Třetí nabíjení 80 minut.
- Čtvrté nabíjení 11 minut.
Start cesty byl v 8:55, zpět doma jsem byl v 19:56. Cesta zabrala 11 hodin a jednu minutu, tedy celkem 661 minut. Z toho nabíjení trvalo 179 minut.
Nechcete ztrácet čas výpočtem nákladů na cestu do Chorvatska? Použijte naši kalkulačku
Také čtěte
Mohlo by se vám hodit: Vyrážíte letos autem do Chorvatska? Nezapomeňte si s sebou přibalit občanský průkaz, autolékárničku a také cestovní pojištění. Pro online sjednání můžete využít kalkulačku cestovního pojištění a snadno si tak uděláte nezávislý průzkm trhu.
Spočítat cenu pojištění do Chorvatska
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?
Diskuze (7)
První věc, kterou udělám, když jedu dálku - nastavím si v navigaci filtr na ultrarychlé nabíječky, aby mi to nenabízelo nějaké zoufalé padesátky. Pomalé nabíječky používám jen když jím, nebo když nakupuju, nebo když prostě někde parkuju a jdu někam něco dělat. Ne na trase, kde je mým cílem se co nejrychleji přesunout odněkud někam.
Druhá věc, kterou udělám - když auto navrhne trasu, která mi nevyhovuje, tak mu do toho kecám. Auto slouží mně, ne já jemu. Takže když třeba chci na nějakém místě obědvat, tak mu naordinuju nabíjecí zastávku tam (klidně i na pomalejší nabíječce, protože tam stejně budu trávit čas tím jídlem).
Třetí věc - když jedu cizinu, zaregistruju si čipy tamějších provozovatelů. I bez paušálu bývají za snesitelnou cenu a otevírá se mi tím opravdu široká síť nabíječek. Kartičky automobilek dost často nejsou výhodné. Buď mají dobré ceny, ale jen u úzkého segmentu nabíječek (tj. navigace vám pak mnoho stojanů jiných poskytovatelů ani neukáže), nebo s nimi můžete spustit kdejaký stojan, ale zaplatíte raketu i za pomalé nabíjení. Za 14 dní mě čeká velký roadtrip po Polsku, takže mám samozřejmě kartu Greenway, appku Orlen, appky Ionity a Tesla, to mi krásně pokrývá veškeré nabíjení, které cestou budu potřebovat (a to nepočítám s tím, že možná některé penziony budou mít i wallboxy, je to čím dál častější).
Čtvrtá věc - jelikož jak jsem psal, auto slouží mně a ne já jemu, tak plánuju nabíjení podle mých aktivit. Tj. žádné "nechat padnout na 10 % a pak jet do 80", ale nabíjím tehdy, když se mi chce zastavit. Mám třeba 40 %, zastavím na čůrací, kafovou a hotdogovou pauzu někde na odpočívadle a než vyřídím zmiňované věci, mám nabito třeba na 55 % a jedu dál. Nečekám na nabití do plna. Do plna si nabiju, až budu plánovat to delší obědové zastavení. Budu někde 45-60 minut v restauraci? Super, nabiju si zatím na 100 %.
Tak, jak je to popisováno v článku, by žádný svéprávný EVčkař nejel, takhle by jel nepoučený fosilář, kterému někdo půjčil EV na vyzkoušení a on si nepřečetl žádné dobré rady EVčkářů a vychází jen z kravin na autofóru a podobných dezinfowebech.
Pardon, Jakube, ale tenhle článek je špatný a napáchá zbytečnou škodu. :(
Má objem kufru kolem 350 l. Pro rodinu ideálně kolem 500 l. Jak staré auto? Nové e-auto plnou kapacitu baterie. Postupně starší e-auto nebude 100 % kapacitu.. Čím starší spalovací auto je skoro stejnou spotřebu...