🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Nabíjení elektromobilu protáhne cestu o 25 %

9. 6. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Nabíjení elektrických aut

Cestování elektromobilem je něco, co si spousta lidí ani nevyzkoušela, ale přesto to kritizují. Zkusili jsme si dvakrát cestu do Chorvatska a zpět, je to skutečně taková pruda?

Realita nabíjení elektromobilů

Poprvé jsme se vypravili elektrickým autem do Splitu, a to v roce 2023 Škodou Enyaq. Letos jsme to zkusili do Crikvenice Volvem EX30. Ani jedna cesta se neobešla bez problémů, nikdy jsme však neskončili s vybitým autem u krajnice.

Plánování trasy

Že budeme muset cestou nabíjet, nám bylo jasné od začátku. Ještě pár let nazpět, když jsme testovali první masivně se rozšiřující elektromobily, jako třeba Volkswagen e-Golf, bylo potřeba trochu plánování. Člověk se musel podívat, kde jsou nabíječky a trochu si trasu rozfázovat.

Jak se rozšiřuje nabíjecí síť a zlepšuje se dojezd elektromobilů, tato starost odpadá. Dnes si sednete do auta, zadáte cíl cesty a vozidlo vám celou trasu naplánuje včetně zastávek. Zadáte, jakou máte nabíjecí kartu a navigační software ví, pro které stojany je platná. Ještě než k nabíječce dorazíte, navigace ukáže, do kolika procent je potřeba akumulátor naplnit. Toto má dnes už většina automobilek vcelku zvládnuté a uživateli tím odpadá jedna z největších starostí.

Chcete mít náklady na cestu do Chorvatska pod kontrolou? Využijte naši online kalkulačku

Doba nabíjení elektromobilu a další faktory

Tohle je občas trochu boj. S Enyaqem jsme zkusili, jaké to je, když jsou okolnosti proti vám, v Brně jsme dokonce jednu nabíječku vůbec nenašli. Volvo mělo větší kliku a nabíjení nám víceméně fungovalo. Když už to skoro vypadalo, že cesta zpět z Chorvatska se obejde bez ztráty kytičky, přijeli jsme ve Vídni k neexistující nabíječce a následně jsme nebyli schopni rozchodit stojan u Lidlu. Naše zkušenosti můžeme shrnout do pár bodů:

  • Jakmile se jednou spálíte a prostě zjistíte, že z jakéhokoliv důvodu nabíjení nebylo možné uskutečnit, bude ve vás hlodat nejistota. Ke každé další nabíječce budete dojíždět s tím, že možná budete muset hledat jinou, náhradní. Kdy se vám tohle stalo s čerpací stanicí?
  • Nabíjení většinou trvá čtvrt hodiny až hodinu. Je to tak nejefektivnější. Nemá smysl cpát do baterky více energie, než je nutné pro další cestu (plus samozřejmě nějaká rezerva), protože kolem 70 až 80 % nabití začne dobíjecí výkon klesat.
  • Co se týče doby jízdy mezi zastávkami na nabíjení, je to obvykle něco kolem dvou až tří hodin. Záleží hodně na konkrétním elektromobilu a jeho dojezdu samozřejmě.
  • Poměr nabíjení a jízdy je zhruba 1:4 (tedy 25 % času strávíte nabíjením). Počítáme nejen nabíjení, ale i to, že je potřeba z auta vylézt, zapojit kabel, aktivovat nabíječku a pak nabíjení ukončit.
  • Ano, proti spalováku je to zdržení. Klasické auto natankujete za deset minut. Elektromobil dobíjíte obvykle minimálně dvakrát až třikrát déle. Fanatičtí zastánci elektromobility rádi tvrdí otřepané „stejně bys zastavil na kafe a záchod“. Pokud někdo nutně potřebuje co dvě až tři hodiny na toaletu, měl by raději vyhledat lékaře. A ne, skutečně to nevychází „tak akorát na nabíjení“. Člověk si zajde na záchod, dobře, dá si třeba i to kafe (rozhodně však ne čtyřikrát za den), ale pak sedí ještě v autě, než se baterie docucne a jízda může pokračovat.

Chystáte se do Chorvatska na dovolenou? Nechte si kalkulačkou spočítat náklady na cestu

Dojezd elektromobilu

U Enyaqu ani EX30 jsme neměli problém s tím, že bychom měli strach z dojezdu. Vždy jsme měli takovou rezervu, že v případě nefungující nabíječky bylo možné dojet k další. Nebyli jsme nikdy ani blízko stavu, že bychom skutečně měli obavy, že nedojedeme. Většinou byl stav akumulátoru 10 až 20 % při dojezdu ke stojanu. Super je, když auto má možnost zadat, s jakou rezervou chce řidič operovat.

Nechcete ztrácet čas výpočtem nákladů na cestu do Chorvatska? Použijte naši kalkulačku

Dynamika elektromobilu vs. spotřeba

Zde je to opět hodně závislé na tom, jak se povedlo výrobci zoptimalizovat aerodynamiku a efektivitu pohonu konkrétního vozu. Takové Volvo EX30 mohlo velmi obstojně okupovat levý dálniční pruh a spotřeba se nevyšplhala přes 22 kWh na sto kilometrů.

Praktický tip: Aby vás na cestách nic nepřekvapilo, sjednejte si kvalitní cestovní pojištění s dostatečnými limity. Pojistku můžete rozšířit o nejrůznější připojištění, které zajistí klidnou a pohodovou dovolenou v Chorvatsku. „Cestovko“ nyní sjednáte online s 20% slevou a e-bookem zdarma.

Chcete na cestovním pojištění výrazně ušetřit? Pokud do zahraničí vyrážíte alespoň dvakrát během roku, vyplatí se přemýšlet o roční cestovní kartě.

Sjednat cestovní pojištění online se slevou

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Pg20548526, 10. 6. 2024 11:35
Pri dlouhych cesta dve zakladni pravidal:1)nabijet JEN na rychlomabijeckach 150Kw a vice (IONITY-cena 12,50kc nebo TESLA cena cca 12-16kc/kwh 2) nabijet z 10-20% maximalne do 80% (optimalne do 70%)-pri dodrzwni techto pravidel stravite na nabijecce vzdy max 18minut

Podobné články