S elektromobilem se samozřejmě pojí i nutnost sem tam nabíjet. Dá se to dělat vícero způsoby, které se od sebe liší komfortem i cenou.
Nabíjení elektromobilů - doma i z dobíjecí stanice
Články na téma nabíjení elektromobilů:
- Cena nabíjení elektromobilu: Který se komu vyplatí?
- Jak se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu generátorem - vyzkoušeli jsme to a fakt se to nevyplatí
- Nabíjení elektromobilů - doma i z dobíjecí stanice - právě čtete
- Jak funguje wallbox
- Jak dlouho se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu v zahraničí – rady a tipy pro začátečníky
- Nabíjení elektroaut zlevňuje
- Kde vezmeme energii pro všechny ty elektromobily?
- Realita nabíjení elektromobilů
- Nabíjení elektromobilu – jak dlouho to zabere na dlouhé cestě?
Elektromobil se logicky bez elektřiny neobejde. A když si vysvětlíme jednotlivé možnosti dobíjení, přijdete možná sami na to, proč se často říká, že elektrický vůz kdykoliv stojí, měl by se nabíjet. Nelze to takto úplně paušalizovat, ale z velké části na tom skutečně něco je.
Nabíjení ze zásuvky na 230 V
Pro kompletní přehled bychom úplně nejzákladnější možnost neměli vynechat. Většinou je totiž v základní výbavě každého elektromobilu nabíječka, kterou můžete zapojit do zásuvky na 230 V. Z té dostanete výkon maximálně 3,68 kW za předpokladu, že máte 16A jistič. U těch menších aut s baterií o kapacitě třeba 45 kWh potrvá nabíjení takto nízkým výkonem určitou dobu. U těch větších klidně dvojnásobek času. A ne v každém domě je samozřejmě k dispozici takto silný jistič. V případě 10A, který můžete mít třeba na chatě, počítejte s výkonem 2,3 kW, což nabíjení prodlužuje.
Na druhou stranu je to nejšetrnější způsob nabíjení – čím pomaleji se baterie nabíjí, tím méně se opotřebovává. Další výhodou je, že elektrická zásuvka je k dispozici prakticky všude. Kdo má rodinný dům a nenajezdí toho nějak extra moc, může prostě pokaždé, když dojede domů, zapojit auto do zásuvky a nic dalšího neřešit. Cenově tato možnost reálně umožňuje stlačit cenu za kilometr někam k 50 haléřům.
Nabíjení z wallboxu
Tohle už je vyšší level – obvykle každá automobilka, která vyrábí elektrická auta, nabízí také wallboxy. Co to je? Je to vlastně třífázové zařízení s výkonem do 22 kW. Základním požadavkem na wallbox je logicky třífázový rozvod (což třeba na západě není zdaleka taková samozřejmost jako u nás) a jeho revize. Elektromobil totiž není cirkulárka, ale zvládá si tahat ze sítě konstantně maximální možný výkon po dlouhou dobu, což může zapříčinit v případě nekvalitní elektroinstalace i třeba požár.
Pořízení wallboxu není levná záležitost. Začíná se někde na 20 tisících korunách a končit můžete klidně na 80. Ty pokročilejší už jsou ale docela vymakané nabíjecí stanice pro elektromobily, u kterých můžete přes aplikaci nastavit třeba od kdy do kdy se bude nabíjet a podobně. Aby vám wallbox neshazoval jističe, tak ty moderní umí brát ohledy i na odběr ostatních spotřebičů v domácnosti a upraví podle toho nabíjecí výkon.
Z wallboxu samozřejmě nabijete elektromobil daleko rychleji než z běžné zásuvky. Plným výkonem, tedy 22kW, to potrvá kolem pěti hodin i u těch s větší baterií. Wallboxy jsou ale i menší, často mají výkon „jen“ 11 kW, což ale i tak bohatě postačuje a v současné době asi neexistuje auto, které byste nenabili přes noc.
Veřejná nabíjecí stanice pro elektromobily
Obvykle ta nejdražší, ale zároveň nejrychlejší možnost (tedy pokud nemáte nabíjení od Tesly bez omezení zdarma). Provozovatelů nabíječek je několik, každý má nějaký systém účtování, případně několik tarifů. Můžete se tak dostat někam k pěti korunám za kWh, ale klidně i na víc jak 20, což znamená, že jezdíte skutečně za dost draho.
Nevýhodou nabíječek je i fakt, že ne vždy fungují a ne vždy jsou volné. V neposlední řadě je dobré myslet i na to, že čím větším výkonem do baterie energii „perete“, tím rychleji se akumulátor opotřebuje a bude klesat jeho kapacita. U nás stále ještě většina veřejných nabíječek umí maximálně 50 kW, ale už není problém najít ani 150kW, se kterými dotankujete do zhruba 80 % během dvaceti minut až půl hodiny (auto si samo začne omezovat nabíjecí výkon kolem 70-80 % nabití baterie, aby se zbytečně nepřehřívala a neničila).
Jestli ale nespěcháte, můžete u většiny veřejných nabíječek připojit i třífázový kolík a nabíjet o něco pomaleji (a někdy i levněji). Pro cesty na delší trasy jsou ale nabíjecí stanice pro elektromobily tou nejlepší možností.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.