Elektromobilů bude přibývat a už dlouho se veřejnost ptá krom jiného i na to, kde vezmeme potřebnou energii pro nabíjení.
Nabíjení elektromobilů – zvládneme jich větší počet?
Články na téma nabíjení elektromobilů:
- Cena nabíjení elektromobilu: Který se komu vyplatí?
- Jak se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu generátorem - vyzkoušeli jsme to a fakt se to nevyplatí
- Nabíjení elektromobilů - doma i z dobíjecí stanice
- Jak funguje wallbox
- Jak dlouho se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu v zahraničí – rady a tipy pro začátečníky
- Nabíjení elektroaut zlevňuje
- Kde vezmeme energii pro všechny ty elektromobily? - právě čtete
- Realita nabíjení elektromobilů
- Nabíjení elektromobilu – jak dlouho to zabere na dlouhé cestě?
Nejsou to jenom elektromobily
Na úvod je fajn si říct, jak je svázaná životní úroveň a spotřeba elektrické energie. Tato vazba je totální, neexistuje země s vysokou životní úrovní a nízkými energetickými nároky. Životní úroveň můžeme mimochodem poměrně snadno převést na HDP (hrubý domácí produkt). Zjednodušeně to funguje tak, že i pokud jste chudí, ale ekonomika země, ve které jste chudí, roste, pak se zvyšuje i vaše životní úroveň. A to navzdory tomu, že patříte do nižší sociální vrstvy. Bohatší země si totiž mohou dovolit financovat podporu podprůměrně vydělávajících, invalidních, samoživitelů nebo jinak znevýhodněných, dotovat MHD a podobně.
Růst ekonomiky je tedy spojen s vyššími energetickými nároky – větší množství lidí se namísto klasickou manuální prací nebo prací na vlastním poli živí obsluhou strojů nebo počítačů, dopřejí si více jídla a ve volném čase nehrají karty, ale třeba koukají na televizi. Ano, opět zjednodušujeme pro ilustraci toho, co se reálně odehrává, když nějaký region bohatne.
Těmito dvěma úvodními odstavci se snažíme naznačit, že pokud nás čeká období ekonomického růstu, můžeme řešit větší problém, než nějaké elektromobily. Ty se sice budou podílet na odběru energie ze sítě, ale daleko více nás může zaskočit růst průmyslu.
Proč nejsou elektromobily pro síť problém?
Prodeje aut na baterky u nás rostou jen velmi, velmi vlažně ve srovnání se západem. Nestane se tedy, že by z roku na rok prošel český autopark dramatickou obměnou a namísto spalováků by si to polovina lidí frčela ráno do práce na elektřinu. I po skončení výroby a prodeje naftových a benzínových osobních aut potrvá ještě hodně dlouho, než všechny ojetiny doslouží a budou zcela nahrazeny elektromobily. Nástup tedy bude postupný a je čas se na něj připravit.
Dobrou zprávou je, že zatím vypadá jako politicky průchodná stavba čtyř nových bloků v Dukovanech, což značně zvedne naše domácí energetické kapacity. Stále však není vyřešeno, jak bude stát tento megaprojekt financovat. Mluví se o ceně až tři biliony korun a takovou sumu zkrátka nevyberete při rozumné daňové zátěži za rok, ba ani za dekádu. Stát se na takový náklad musí zadlužit na dekády dopředu. Když si spočítáte, kolik to při třech bilionech korun vychází na každého občana ČR, dojdete k velmi nehezké sumě.
Teď k té energii, která bude potřeba. Pokud bychom vzali 5,7 milionů aut, která aktuálně v ČR jezdí, a udělali ze všech elektromobily, dostaneme se i se ztrátami přenosem a nabíjením na zhruba 23 TWh ročně, které bychom projezdili. Ročně se v ČR vyrobí 78,8 TWh, spotřebujeme 60,4 TWh (rok 2022). Pakliže přibudou v rámci dvou tří dekád další jaderné reaktory, je asi jasné, že velmi pozvolné přibývání elektrických aut problém nebude. Současně s tím se samozřejmě bude posilovat i síť samotná, stejně tak budou přibývat další zdroje, tentokrát obnovitelné.
Také čtěte
Obnovitelné zdroje a spotové ceny
EU z velké části spoléhá na přechod na obnovitelné zdroje, které mají nahradit elektrárny uhelné a plynové (ty zůstanou maximálně jako záložní zdroj) a bohužel i dost jaderných. Ano, obnovitelné zdroje jsou značně nejisté a racionální by bylo nechat základ energetiky především na jádru, případně jaderné fúzi, u které je však otázka, jestli se jí někdo z nás dožije. Nemůžeme počítat s něčím, co reálně zatím nevíme, jestli jsme schopni provozovat.
Obnovitelné zdroje mají tu nevýhodu, že se jen těžko předvídá jejich výkon ve střednědobém horizontu. Hrozí tedy, že bychom nemohli nabíjet elektroauta a museli zůstat doma? Reálně ano, je to možné, ostatně evropská energetická síť je méně stabilní než před lety, takže se přijímají různá opatření. Jedno z nich však může přinést užitek všem, kteří chtějí ušetřit finance.
Nákup za spotové ceny je reálně již možný i na úrovni jednotlivých spotřebitelů, tedy domácností a malých podniků. Je to podobné jako s akciemi – využijete služeb obchodníka, který má potřebnou licenci. Dále potřebujete čtyřkvadrantní elektroměr, který umí spojit odběr s konkrétním časem. Vyberete si dodavatele, který nabízí spotový tarif. Stačí jen sledovat, kdy je přebytek výroby (například v sobotu za slunečného poledne) a s tím spojený pokles ceny. V extrémním případě můžete nabíjet elektroauto a ještě za to dostat zaplaceno (protože bude přebytek energie způsobující nestabilitu a rádi vám zaplatí za odběr). Majitelé domácích bateriových úložišť mohou nacucat ještě něco do zásoby, třeba na noc, kdy nechtějí platit drahou energii na topení.
Spotové ceny budou tedy do značné míry fungovat jako stabilizátor. V okamžiku, kdy se objeví přebytek energie, klesne cena energie, automatické algoritmy ji nakoupí a bude se ve velkém nabíjet. Jakmile bude elektrické energie nedostatek, budou nabíjet jen ti, kteří opravdu nabíjet potřebují, a to za vyšší cenu než obvykle. Ve finále se možná největší změna neodehraje na silnici, ale v tom, jak budeme pracovat a hospodařit s energií.
Zdroj médií: Depositphotos.