Maximální stáří pneumatik je častým parametrem, který řidiči mají tendenci sledovat v situaci, kdy se rozhodují o výměně starých pneu za nové. Kdy je ale v praxi vlastně ideální čas na výměnu?
Jaké je maximální stáří pneumatik?
Články na téma životnost pneumatik:
- Životnost celoročních pneumatik
- Stáří pneumatiky a kdy už je plášť na výměnu?
- Životnost celoročních plášťů
- Stáří pneumatiky a kdy už je třeba plášť vyměnit?
- Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?
- Jak dlouho vydrží pneumatiky a jak jejich životnost prodloužit?
- Životnost zimních pneumatik - co na to má vliv, jak ji prodloužit?
- Hlučnost pneumatik: Příčiny a jak to napravit
- Životnost pneumatiky - jak ji lze prodloužit?
- Maximální stáří pneumatik
- Maximální stáří pneumatik - právě čtete
- Jak zjistit trakci a životnost pneu? Mrkněte se na bočnici pneumatiky
- Stáří pneumatik: Kdy vyměnit pneu za nové?
- Jak prodloužit životnost zimních pneumatik
- Proč nejezdit na starých pneumatikách - již brzy
Pneumatiky se obecně dělí do několika kategorií, a to mimo jiné i dle způsoby výroby, použitých materiálů a cenotvorby. Maximální možné stáří se tedy u jednotlivých kategorií i konkrétních značek liší, rozdíly však nejsou tak markantní, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Experti často hovoří o tom, že maximální možné stáří pneumatik v případě správného skladování dosahuje k hranici 8 let. Z toho tedy plyne, že pokud na svém autě máte více než 8 let staré pneumatiky, je jejich výměna určitě na místě. V opačném případě se totiž jako motoristé můžete vystavovat zvýšeným rizikům, které souvisí s případnou dopravní nehodou.
10 let už je příliš
Někteří odborníci však zároveň říkají, že výměna pneumatik by měla nastat raději dříve, a to už po 6 letech od výroby. Obě názorové skupiny se však shodnou na tom, že více než 10 let staré gumy jsou z pohledu provozu na silničních komunikacích absolutně nevyhovující a řidiči těmito pneumatikami ohrožují nejen sebe, ale i své blízké a okolí.
Je tedy jasné, že žádné gumy nevydrží věčně, a to ani v případě, kdy je jejich vzorek ještě dostačující. S přibývajícími léty se totiž dostavují určité neduhy, o kterých by každý řidič měl vědět. Pneu mají tendenci postupně degradovat a ztrácet svou typickou poddajnost i lepivost.
Jak poznat, kdy došlo k výrobě
Pokud se jako motoristé ptáte, jak ale datum výroby pneumatik v praxi poznat, je odpověď poměrně jednoduchá. Pomůže vám takzvaný DOT kód, který se v dnešní době povinně nachází na všech vyrobených gumách. Jedná se o speciální čtyřčíslí, a to kupříkladu ve tvaru 2212. První dvě číslice označují týden výroby a zbývající dvě pak rok, kdy k produkci došlo. V tomto konkrétním případě tedy gumy sjely z výrobní linky ve 22. týdnu v roce 2012 a z pohledu bezpečnosti jsou tedy absolutně nevyhovující.
Maximální stáří konkrétních pneu se však odvíjí i od dalších faktorů, které mohou motoristé jednoduše ovlivnit. V prvé řadě se jedná o způsob a podmínky skladování. Pro gumy je nejlepší, pokud k jejich skladování dochází v pokojových teplotách a zároveň v zatemněné místnosti. Jsou však i situace a okolnosti, které pneumatikám vyloženě škodí a motoristé by se jim měly vyvarovat.
Pozor na slunce
Gumy by měly být skladovány mimo dosah UV září. Následně se totiž prudce zhoršuje kvalita pryžové směsi. Řidiči by se tedy měli kupříkladu vyhnout slunečnímu světlu. Velkým negativem jsou i výkyvy teplot, které mohou taktéž kvalitu gum poměrně negativně ovlivnit. Rizikem jsou také příliš nízké i vysoké teploty, kvůli kterým mohou gumy přijít o své původní úctyhodné vlastnosti, díky kterým byla následná jízda bezpečnější a pohodlnější.
Motoristé by měli rovněž myslet na to, že před uskladněním je třeba pneu pořádně očistit a umýt. Výrobci doporučují, aby ke skladování pneumatik docházelo ve speciálních pytlích, které chrání před slunečním zářením a vlhkostí.
Levné letní pneumatiky skladem
Zdroj médií: Depositphotos.