Životnost pneumatik není nekonečná. Jak z nich vytěžit maximum a v jakém případě je už raději vyhodit?
Jaká je životnost zimních pneumatik a jak ji prodloužit
Články na téma životnost pneumatik:
- Životnost celoročních pneumatik
- Stáří pneumatiky a kdy už je plášť na výměnu?
- Životnost celoročních plášťů
- Stáří pneumatiky a kdy už je třeba plášť vyměnit?
- Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?
- Jak dlouho vydrží pneumatiky a jak jejich životnost prodloužit?
- Životnost zimních pneumatik - co na to má vliv, jak ji prodloužit? - právě čtete
- Hlučnost pneumatik: Příčiny a jak to napravit
- Životnost pneumatiky - jak ji lze prodloužit?
- Maximální stáří pneumatik
- Maximální stáří pneumatik
- Jak zjistit trakci a životnost pneu? Mrkněte se na bočnici pneumatiky
- Stáří pneumatik: Kdy vyměnit pneu za nové?
- Jak prodloužit životnost zimních pneumatik
- Proč nejezdit na starých pneumatikách - již brzy
Rok výroby
Představte si, že i nikdy neobutou gumu můžete vyhodit. Ptáte se, jak je to možné? Životnost jedné pneumatiky je šest let – nikdy víc. Je jedno, jestli je plášť obutý rok, nebo dva. Od okamžiku výroby pneumatice běží lhůta šesti let. Po této době zde existuje jistá obava, zda už plášť není zteřelý, nebo je vlivem vnějších podmínek degradován tak, že by jízda s ním nemusela být bezpečná a hrozí zde velké riziko defektu, či jiného problému.
Správný tlak
Nahuštění pneumatik na správný tlak je velké plus. Na podhuštěných pneumatikách sjíždíte nejvíc okraje, zvětšujete valivý odpor a tím přímo úměrně stoupá také spotřeba. Na přehuštěných pneumatikách zase naopak opotřebí prostřední část gumy a ztrácíte kontrolu nad vozidlem, jelikož se pneumatika dotýká vozovky na menší ploše.
Geometrie kol
Své pneumatiky můžete také šetřit tím, že si necháte minimálně jednou za rok zkontrolovat a seřídit geometrii kol. Špatná geometrie může způsobit nepravidelné sjíždění pneumatik – většinou na vnitřní straně. Kromě geometrie se doporučuje při každém přezouvání nechat kola správně vyvážit.
Levné zimní pneu skladem
Povrch silnice
Asfalt, který je hladký je pro pneumatiky ideální. Naopak jako struhadlo na pneumatiky funguje například modrý nebo červený pás, který se nejčastěji nachází před přechody pro chodce, nebo v jiných oblastech, kde se chodci často vyskytují. Při prudkém brzdění tento povrch tření zesílí a tím se výrazně sníží rychlost, která by mohla chodce ohrozit. Na takovém povrchu není dobré prudce zrychlovat – povrch pneumatik se zde dokáže obrousit opravdu rychle.
Životnost zimních plášťů
Zimní pláště dokážou v řádech kilometrů najet, v případě, že je auto zcela v pořádku, klidně 50 až 90 tisíc kilometrů. Řidičům, kteří jezdí stylem brzda-plyn, může hodnota celkového kilometrového nájezdu, kdy nové pneumatiky sjedou na zákonnou hranici, klesnout na 15 až 20 tisíc kilometrů.
Zdroj médií: Depositphotos.