Stejně jako prakticky každý materiál, i směs, ze které se vyrábí pneumatiky, postupem času degraduje. Ztrácí tak své vlastnosti a pokud se včas nevymění, může dokonce představovat nebezpečí a bez varování prasknout.
Jak poznat stáří pneumatiky aneb Kdy je plášť zralý na výměnu?
Články na téma životnost pneumatik:
- Životnost celoročních pneumatik
- Stáří pneumatiky a kdy už je plášť na výměnu? - právě čtete
- Životnost celoročních plášťů
- Stáří pneumatiky a kdy už je třeba plášť vyměnit?
- Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?
- Jak dlouho vydrží pneumatiky a jak jejich životnost prodloužit?
- Životnost zimních pneumatik - co na to má vliv, jak ji prodloužit?
- Hlučnost pneumatik: Příčiny a jak to napravit
- Životnost pneumatiky - jak ji lze prodloužit?
- Maximální stáří pneumatik
- Maximální stáří pneumatik
- Jak zjistit trakci a životnost pneu? Mrkněte se na bočnici pneumatiky
- Stáří pneumatik: Kdy vyměnit pneu za nové?
- Jak prodloužit životnost zimních pneumatik
- Proč nejezdit na starých pneumatikách - již brzy
Velká většina řidičů asi vymění pneumatiky z důvodu opotřebení. Jsou ale i tací, kteří moc nejezdí a právě u nich hrozí, že budou jezdit na pláštích, které sice vzorek možná ještě mají dostatečný, ale jsou zkrátka už staré a materiál degradoval natolik, že ztratil své vlastnosti.
Záleží na podmínkách
Kdy se tak stane, záleží na spoustě faktorů. Když vůz parkuje venku, pláště procházejí neustálým střídáním teplot, jsou vystaveny slunečnímu UV záření, v zimě mrazu, po celý rok průběžně tu vlhkosti, tu suchu, zkrátka dostávají zabrat.
Jiný řidič má ale auto třeba v garáži, kde je víceméně stálá teplota a vlhkost, takže materiál pneumatik nestárne zdaleka tak rychle.
Nelze tedy jednoznačně specifikovat, jaká je limitní doba, po které už je potřeba jednoznačně pneumatiku vyměnit za novou, bez ohledu na její fyzické opotřebení.
Někde se uvádí čtyři roky, ale jsou výrobci, kteří tvrdí, že při správné údržbě by měly jejich produkty vydržet dekádu a až poté je lepší je vyměnit.
Malé prasklinky
Je tedy na zvážení každého řidiče, kdy se k tomuto kroku odhodlá. Prvním vodítkem, že plášť už má nejlepší za sebou, jsou malé prasklinky na bočnicích nebo běhounu. Guma ztrácí pevnost a pružnost a jednoduše praská. Nemusí to být hned životu nebezpečné, ale hrozí zvýšené riziko defektu, který jako naschvál přijde v tu nejméně vhodnou chvíli.
Stáří pneumatik prozradí DOT
Pak tu máme ale ještě jedno vodítko, které zcela přesně ukáže na věk pneumatiky. Tím je DOT kód, který je na bočnici, společně s ostatním důležitými informacemi. Je čtyř nebo třímístný, tvoří ho pouze číslice a uvádí, kdy byl plášť vyroben. První dvě uvádějí týden a ta zbývající dvojice pak rok. Je-li tvořen jen třemi čísly, je guma produktem ještě minulého tisíciletí, konkrétně jeho poslední dekády.
Nejlepší bude asi uvést pár příkladů: 318 - 31. týden roku 1998, 1218 - 12. týden roku 2018, 4019 - 40. týden roku 2019, 1502 - 15. týden roku 2002.