Pneumatiky nemusejí stárnout jen vlivem opotřebení jízdou. Naopak, třeba u spousty karavanů, ale často i osobních aut, je roční nájezd tak malý, že pláště zdegradují více vlivem okolních vlivů než opotřebením.
Stáří pneumatiky a kdy už je třeba plášť vyměnit?
Články na téma životnost pneumatik:
- Životnost celoročních pneumatik
- Stáří pneumatiky a kdy už je plášť na výměnu?
- Životnost celoročních plášťů
- Stáří pneumatiky a kdy už je třeba plášť vyměnit? - právě čtete
- Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?
- Jak dlouho vydrží pneumatiky a jak jejich životnost prodloužit?
- Životnost zimních pneumatik - co na to má vliv, jak ji prodloužit?
- Hlučnost pneumatik: Příčiny a jak to napravit
- Životnost pneumatiky - jak ji lze prodloužit?
- Maximální stáří pneumatik
- Maximální stáří pneumatik
- Jak zjistit trakci a životnost pneu? Mrkněte se na bočnici pneumatiky
- Stáří pneumatik: Kdy vyměnit pneu za nové?
- Jak prodloužit životnost zimních pneumatik
- Proč nejezdit na starých pneumatikách - již brzy
Jak poznat stáří pneumatiky dle DOT kódu?
Pro přesné určení stáří pneumatiky hledejte na její bočnici tzv. DOT kód. Ten je tří nebo čtyřmístný. Pakliže to bude ta první varianta, tak asi s výměnou pláště moc neváhejte, protože tři čísla se používala před rokem 2000. Jestliže je v rámečku kód čtyřmístný, můžete si gratulovat - vaše pneu nepamatuje devadesátky, což je dobré znamení. Každopádně se prvně podívejte na poslední dvě čísla, která určují rok výroby. A první dvě čísla pak udávají týden z daného roku, ve kterém byla pneumatika vyrobena. Pro příklad: kód 1921 znamená, že jde o pneumatiku vyrobenou v devatenáctém týdnu roku 2021.
Kdy už tedy pneumatiku raději vyhodit?
Nedá se úplně přesně říct, kdy přesně přijde nějaké maximální stáří pneumatiky a je třeba ji vyměnit. Podle DOT kódu nicméně jsme schopni určit, jak dlouho už musí plášť odolávat vnějším vlivům. To znamená především působení vlhkosti, změn teplot, ale třeba i UV záření. Výrobci v podstatě doporučují, abyste po čtyřech až pěti letech služby pneumatiky alespoň zkontrolovali a zhodnotili jejich stav.
Pátrejte zejména po prasklinách a deformacích na bočnici. Nemusejí být nijak velké, většinou to začíná drobnými prasklinkami o délce pár milimetrů, které se postupem času rozšiřují a jsou lépe viditelné. Hledejte i deformace a třeba boule, které by značily rozpad kordu v daném místě. A podívejte se i na běhoun, tedy tu část, která je ve styku s vozovkou. Ani na té by neměly být praskliny a deformace. Pokud nějaké najdete, asi klidně rovnou objednejte novou sadu pneumatik. Limitem životnosti pneu je obvykle i při správném skladování zhruba deset až dvanáct let.
Jak životnost pneumatik prodloužit?
Krom takových těch obligátních rad jako správné nahuštění a plynulá jízda, je dobré si i říct, co přesně jim nejvíc vadí, když auto stojí. Jsou to právě ty povětrnostní podmínky. V létě je to teplo spojené s UV zářením, které způsobuje degradaci pryže. V zimě jsou to změny teplot - přes noc mrzne a přes den kolem poledne se pneumatika vlivem slunečních paprsků ohřeje třeba na 15 °C, aby navečer zase zmrzla. Proto je lepší delší dobu nepoužívané pneumatiky uskladnit třeba v garáži. Stejně tak je dobré je jednou za čas na kole pootočit, aby byla docela zase jiná část pláště.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.