Přezuli jste na zimní pneumatiky a při jízdě až nadměrně hučí tak, že hluk slyšíte až v kabině vozu? Poradíme vám, jak to napravit a jak se tomu příště vyhnout.
Jak se zbavit hlučnosti pneumatiky a co ji způsobuje
Články na téma životnost pneumatik:
- Životnost celoročních pneumatik
- Stáří pneumatiky a kdy už je plášť na výměnu?
- Životnost celoročních plášťů
- Stáří pneumatiky a kdy už je třeba plášť vyměnit?
- Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?
- Jak dlouho vydrží pneumatiky a jak jejich životnost prodloužit?
- Životnost zimních pneumatik - co na to má vliv, jak ji prodloužit?
- Hlučnost pneumatik: Příčiny a jak to napravit - právě čtete
- Životnost pneumatiky - jak ji lze prodloužit?
- Maximální stáří pneumatik
- Maximální stáří pneumatik
- Jak zjistit trakci a životnost pneu? Mrkněte se na bočnici pneumatiky
- Stáří pneumatik: Kdy vyměnit pneu za nové?
- Jak prodloužit životnost zimních pneumatik
- Proč nejezdit na starých pneumatikách - již brzy
Hlučnost zimních pneumatik, oproti letním nebo celoročním je o poznání vyšší. Proto se možná častokrát nemusí jednat o nic vážného – pouze jste zvyklí na letní, méně hlučné pneumatiky. Zimní pneumatiky mají speciálně tvarovaný dezén a velký počet lamelek, aby zlepšila své záběrové vlastnosti na sněhu.
Problém však může nastat v případě, že je hluk výrazně větší. Vyšší hlučnost pneumatik může mít za příčinu například nepravidelný tvar pneumatiky nebo nerovnoměrně ojeté pláště. Nepravidelné sjíždění dezénu pneumatik a tím způsobená hlučnost může být z důvodu špatné geometrie, nebo špatného stavu tlumičů, ložisek případně zavěšení kol.
Vyšší hlučnost se může projevovat také jen na určitých typech vozovky. Nejhlučnější budou pneumatiky například na takzvaném červeném nebo modrém asfaltu, který se nejčastěji nachází před přechody pro chodce. Při prudkém brzdění tento povrch zesílí třením pneumatik a tím se výrazně sníží rychlost, která by mohla chodce ohrozit.
Špatné skladování pneumatik
Zimní nebo letní pneumatika se může vlivem špatného skladování deformovat. Je důležité si uvědomit, že zimní pneumatiky nám leží minimálně půl roku někde ve sklepě nebo v garáži. Proto je jejich skladování tak přísné. Pneumatiky s disky je vhodné skládat na sebe do „komínku“, aby nedocházelo k velké deformaci. Nejlepší je jednou za měsíc prohodit pořadí, ve kterém jsou na sobě poskládané. Pokud skladujete pneumatiky bez disků, je možné je skládat na stojáka vedle sebe. Jednou za měsíc je však dobré je trochu pootočit, aby se nedeformovaly svou tíhou pouze na jedné straně.
Špatné nahuštění pneumatik
Vyšší hlučnost mohou mít také pláště, které jsou špatně nahuštěny. Přehuštěné pláště se navíc vozovky dotýkají menší plochou, a to může výrazně zhoršit jízdní vlastnosti. Navíc se mohou pláště sjíždět více od středu. Naopak podhuštěné pneumatiky se s vozovkou dotýkají na větší ploše, sjíždět se budou více okraje a zvyšuje se valivý odpor, s čímž je spojená také vyšší spotřeba.
Štítek na kolech
V případě, že pořizujete nové pneumatiky, najdete na nich takzvaný energetický štítek. Tento štítek kromě úspory paliva – míry valivého odporu pneumatiky (A - nejlepší G – nejhorší), a přilnavosti za mokra (hodnota schopnosti plášťů brzdit na mokré silnici A-F) uvádí také hlučnost v decibelech. Míra hlučnosti se uvádí v podobě piktogramu černých zvukových vln od jedné do tří spolu s hodnotou v decibelech. Výrobce si hlučnosti uvádí sám.
Zdroj médií: Depositphotos.