🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak zjistit trakci a životnost pneu? Podívejte se na bočnici pneumatiky

9. 9. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Péče o pneu Rádce motoristy

Víte, co dalšího skrývá bočnice pneumatiky? Zjistit můžete například její životnost nebo trakci, aniž byste se museli koukat na internet.

Jak zjistit trakci a životnost pneu? Mrkněte se na bočnici pneumatiky

Bočnice pneumatiky toho obvykle prozradí mnohem více, než si vlastně myslíte. Kromě rozměru, značky a indexu rychlosti najdete na bočnici pláště také označení UTQG, která se skládá ještě ze tří částí. Jednou z nich je informace o opotřebení dezénu, teoreticky „jak dlouho“ vám pneumatika vydrží. Výrobci zde dále uvádějí informace o trakci na mokru a odolnosti vůči teplotám. Toto označení vymyslela americká společnost, aby tím pomohla zvýšit bezpečnost na silnicích. I přes to, že v Evropě není tento systém povinný, většina výrobců je stejně uvádí.

Jak rozšifrovat informace na bočnici

Systém funguje opravdu jednoduše – pomocí tří písmen a jednoho čísla zjistíte, jak dlouho vám pneumatiky vydrží (treadwear – opotřebení dezénu), jak dobře si poradí s trakcí (traction – trakce) a jak zvládají vysoké teploty (temperature – teplota). Díky tomu si můžete vybrat pneumatiky, které nejen skvěle sednou vašemu vozu, ale také odpovídají vašemu stylu jízdy a klimatickým podmínkám, ve kterých jezdíte.

Opotřebení dezénu, takzvaný treadwear se v praxi zjišťuje poměrně jednoduše. Testující vzali pláště a otestovali je na standardizovaném okruhu. Podle toho, jak dlouho pneumatika na okruhu vydržela, takovou dostala známku. Čím vyšší číslo bylo, tím lépe se pneumatika vedla. Tudíž například pneumatika s údajem „treadwear 600“ by teoreticky měla vydržet třikrát déle než ta s hodnotou 200.

Jak se s Treadwearem doopravdy podvádí?

Samozřejmě to není vždy úplně přesné, vždy záleží na mnoha proměnných a okolních faktorech. Faktory, které mohou ovlivnit nájezd kilometrů, je například styl ježdění. Ale v porovnání můžete mít alespoň hrubou představu o tom, jestli najedou víc nebo míň.

Výrobci pneumatik rádi zdůrazňují index opotřebení dezénu, který se může pohybovat od 100 do klidně i přes 700. Ale pozor, s těmito čísly je velmi jednoduché manipulovat. Pneumatiky se zkoušejí na nějakých 11 500 kilometrech na okruhu v USA. Výsledky testu pak slouží k odhadu životnosti pneumatiky. Jenže tenhle test má na starost samotný výrobce pneumatik a nikdo nezávislý ho nekontroluje.

Takže porovnávat index opotřebení od různých značek pneumatik? Může to být dost nepřesné, ne-li úplně k ničemu. Výrobce A tudíž napíše na pneumatiku číslo 300 a výrobce B na tu se stejným opotřebením dá číslo 500, protože to podle jeho tabulek zkrátka „vychází jinak“. Zkrátka, na tyhle údaje se úplně nespoléhejte. Lepší je poradit se s odborníkem, který vám doporučí pneumatiky podle vašeho stylu jízdy a terénu, po kterém nejčastěji jezdíte.

Zdroj info: Grip 500.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články