Kromě mechanického poškození a hloubky dezénu je potřeba kontrolovat také stáří pneumatiky. Pneumatiky věkem mění své vlastnosti – na některých se mohou objevit drobné prasklinky a mohou takzvaně ztvrdnout. Jaké je maximální stáří pneumatik?
Maximální povolené stáří pneumatik
Články na téma životnost pneumatik:
- Životnost celoročních pneumatik
- Stáří pneumatiky a kdy už je plášť na výměnu?
- Životnost celoročních plášťů
- Stáří pneumatiky a kdy už je třeba plášť vyměnit?
- Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?
- Jak dlouho vydrží pneumatiky a jak jejich životnost prodloužit?
- Životnost zimních pneumatik - co na to má vliv, jak ji prodloužit?
- Hlučnost pneumatik: Příčiny a jak to napravit
- Životnost pneumatiky - jak ji lze prodloužit?
- Maximální stáří pneumatik - právě čtete
- Maximální stáří pneumatik
- Jak zjistit trakci a životnost pneu? Mrkněte se na bočnici pneumatiky
- Stáří pneumatik: Kdy vyměnit pneu za nové?
- Jak prodloužit životnost zimních pneumatik
- Proč nejezdit na starých pneumatikách - již brzy
Maximální stáří pneumatik zákon neurčuje, obecně se však nedoporučuje kupovat, ať už z druhé ruky, nebo jako „nové“ pneumatiky starší více než 10 let. Pozor také při skladování pneumatik. Stáří letních pneumatik se odvíjí od jejich skladování. Správně by v ideálních podmínkách pneumatiky stárnout neměly. Ideální podmínky pro skladování plášťů jsou suchá tmavá garáž s konstantní teplotou kolem 15 stupňů. Při ideálních podmínkách může skladovaná pneumatika vydržet klidně až 5 let bez jakékoliv změny. Michelin ve svém oficiálním dokumentu udává, že 1 rok skladování pneumatiky odpovídá asi 3 týdnům používání.
Také čtěte
Během provozu jsou pneumatiky mnohokrát vystaveny extrémním podmínkám a už asi po cca šesti letech od nasazení pláště zde může existovat jistá obava, zda už plášť není zteřelý, nebo je vlivem vnějších podmínek degradován tak, že by jízda s ním nemusela být bezpečná a hrozí zde velké riziko defektu, či jiného problému.
Jak zjistit stáří pneumatiky - aneb DOT není vše
Stáří pneumatiky lze poznat podle DOT kódu, který se nachází na bočnici pneumatiky. Označení DOT kód (Deparment of Transportation) je čtyřčíslí, které udává stáří pneumatiky s přesností na týdny. První dvě čísla z DOT kódu udávají zmíněný týden výroby, který je udáván v rozpětí od „01“ do „53“. Další dvě čísla pak informují o roku výroby pláště. (příklad DOT kódu – 3219 = 32. týden roku 2019) Pneumatiky, vyrobené před rokem 2000 jsou označovány pomocí tří čísel (318 = 31. týden roku 1998) - staré značení pneumatik nemělo ikonický trojúhelníček ◄ jako pláště dnes. DOT kód však není vše. Nemusíte každý rok kupovat nové pneumatiky. Podle výzkumů není žádný rozdíl mezi novými plášti a plášti tři roky starými.
Zdroj médií: Depositphotos.